VDL Nedcar restaureert oudste Nederlandse Mini

111 114 Metro Mini
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

VDL Nedcar restaureert oudste Nederlandse Mini

Bericht door VandenPlas »

VDL Nedcar restaureert oudste Nederlandse Mini

07 mei 2013 - 13:14 Door: Mark van Loo

Medio volgend jaar rollen de eerste nieuwe Mini’s van de band bij VDL Nedcar in Born. In aanloop naar die productiestart zijn VDL-medewerkers gestart met de restauratie van één van de eerste Nederlandse Classic Mini’s. Omdat ze er zin in hebben!

Afbeelding
Afbeelding

De klassieke Mini in kwestie betreft een exemplaar dat in 1959 Molenaar’s Automobiel Fabrieken in Amersfoort werd geassembleerd. Vijf medewerkers van VDL Nedcar zijn tijdelijk uit de WW gehaald om het oude beestje voor het einde van dit jaar in originele staat terug te brengen. De restauratie is op de Nederlandse Facebook pagina van Mini op de voet te volgen. De Mini - officieel erkend door het internationale 1959 Mini Register – krijgt dan als pronkstuk van alle 1.500 VDL-medewerkers, een prominente plaats in de Nederlandse autofabriek.
bron: http://www.autovandaag.nl/autonieuws/86 ... ndse-mini/
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

leuk :D
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

Begin 70er jaren heb ik deze Mini ook al eens bekeken in een schuur in Groningen.
Jammer dat het kenteken nu niet meer aktueel is.
Ik vraag mij wel af of Molenaar Amersfoort Austin Sevens assembleerde in 1959 ik dacht alleen Morris 850 begin jaren zestig.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Wat ik begreep, was R.S. Stokvis & Zonen uit Rotterdam de Austin importeur voor Nederland. Als Stokvis 'Austin' Seven Mini's nodig had werden er bij Molenaar gewoon Morris Mini's besteld en deze werden dan voorzien van Austin grille en badges :lol: Verder waren het natuurlijk dezelfde auto's .

Bij Molenaar in Amersfoort werden ook Morris Minors, MGA's , MG Magnette's, Austin A40 Farina's en diverse Morris bedrijfswagens geassembleerd.

Afbeelding

Het kenteken van deze Austin Seven Mini zal wel in het 'slapend bestand' van de RDW zitten. Kwestie van opnieuw activeren bij de RDW. Uit het FB filmpje blijkt dat de kentekenpapieren er nog bij zitten.

Als je meer wilt weten over Morris en Austin assemblage in Nederland,

Zie: http://www.conam.info/assemblagebedrijv ... amersfoort

Op FaceBook. Mini reBorn :

https://www.facebook.com/Mini.reBorn1959

Met een kort filmpje.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Molenaar Mini

Bericht door XC-XW »

Bedankt Jeroen,
Een erg leuke en interessante link.
Het kenteken BT zou trouwens uit 1960 zijn.
Toen ik mijn eerste nieuwe Austin Seven kocht in 1965 vertelde de dealer Poot dat hij blij was dat deze Seven niet meer uit Amersfoort kwam omdat de Engelse beter waren en minder snel roestten.
Het maakte voor mij niet veel uit want ik had hem binnen een jaar al total loss. Dom, dom, dom.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Heb thuis een boekje over de Mini. Geschreven door Jan de Lange. Er was vrij veel vloeibaar tin nodig om alle kieren in de carrosserie dicht te krijgen. Omdat de mallen niet helemaal accuraat waren bij Molenaar. Ze waren ze ook niet helemaal waterdicht. Lekkage bij de ruiten, etc..

Begreep idd uit het FB stukje dat deze Nederlandse Mini uit Groningen komt.
Deze Austin 7 is het introductiemodel van een Groningse Austin dealer. De eerste eigenaar is er nooit mee buiten de grenzen van de provincie geweest en de tweede eigenaar zet 'm eind jaren '80 op stal - een echte barnfind dus.
De allereerste 'Nederlandse' Mini werd eind 1959 gebouwd en werd op 15 jan' 1960 op kenteken (BG-79-91) gezet voor de nieuwe eigenaar uit Eindhoven. Volgens het boekje van J. de Lange.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

VandenPlas schreef:Heb thuis een boekje over de Mini. Geschreven door Jan de Lange. Omdat de mallen niet helemaal accuraat waren bij Molenaar. Ze waren ze ook niet helemaal waterdicht.
Dit boekje ga ik nog maar eens zoeken. Er is zoveel over de Mini geschreven; Ik heb boeken van Laurence Pomeroy, Peter de Graaf, Rob Golding en Peter Browning.

Ik denk dat het persen van het plaatwerk van de Molenaar Mini's in Engeland gedaan werd en daar waren de passingen ook nog niet zo geweldig.
Ik heb de Austin Service Manager van Stokvis wel eens horen vertellen dat sommige mallen voor het Mini plaatwerk op het oog gemaakt zijn zonder dat er echte werktekeningen voor gemaakt waren. De problemen met waterlekkage waren alom bekend ook bij de Engelse Mini's. Er zijn wel diverse modificaties voor doorgevoerd.
Ik vraag me af wat er op het typeplaatje stond van zo'n door Molenaar gebouwde Mini, misschien gewoon Cowley of Longbridge?
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Ik vraag me af wat er op het typeplaatje stond van zo'n door Molenaar gebouwde Mini, misschien gewoon Cowley of Longbridge
Denk het wel. Ben zelf in het bezit van een Austin 1100 Glider uit 1969. Deze is geassembleerd in Seneffe bij Waterloo (Austin-Morris België) . Op het fabrieksplaatje staat gewoon Longbridge, Engeland. Wel is er met een slagletter 'B' bij geslagen. Om aan te geven dat het om een Belgisch exemplaar gaat.

BTW: Het boek van Jan de Lange "de Mini" is een uitgave van Elmar uit 1999 . Ik heb het ooit voor een paar knaken bij 'de Slegte' gekocht.
Ze worden momenteel niet veel aangeboden op het internet. Bij Bol.com staat een exemplaar, maar die moet 59,95 EUR opbrengen :roll:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

VandenPlas schreef:
.... geassembleerd in Seneffe .... met een slagletter 'B' bij geslagen.
Dat roept herinneringen op; Mijn Mini uit '67 en later Allegro's hadden ook een B als suffix in het chassisnr. Ook heb ik nog een 74er Mini gehad die in Pamplona Spanje gebouwd was.
Wat hebben ze toch veel fabrieken gehad bij BL, Triumph Mechelen had je ook nog. Jammer dat het allemaal ter ziele is.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

In Seneffe werden idd ook Allegro's geassembleerd.

Toen Engeland bij de EEG kwam in de jaren 70 verviel de importheffing op complete auto's vanuit Engeland naar Europa. Dus de assemblage bedrijven van BMC/BL in Europa hadden minder bestaansrecht. En de problemen bij BL in Engeland hielpen ook niet mee. Seneffe werd nog even gebruikt als overslagbedrijf voor BL. En sloot in 1982 definitief de poorten. Dacht dat de fabriek in Pamplona , Spanje (Authie) later overging naar SEAT..?

Het voormalige fabriekspand in Seneffe bestaat nog steeds. Schijnen allerlei kleinere bedrijfjes in te huisvesten.

http://www.autofans.be/reportages/salon ... tie-oxford
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

Bedankt Jeroen, erg leuk!
Het is eigenlijk ook niet allemaal ter ziele.
Cowley Oxford met Hams Hall en Swindon zijn in goede doen en de Chinezen proberen Longbridge MG weer een nieuw leventje in te blazen.
Weet jij wat er van die prachtige oude fabriek van LDV geworden is?
(Maandag ga ik met de Maestro naar Brescia Italië om te genieten van de start van de Mille Miglia).
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

De produktie machines, tooling en computers van LDV zijn na het faillissement opgekocht door SAIC en vervolgens naar China verkast. Kort daarop is de fabriek in Birmingham met de grond gelijk gemaakt :cry:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

Dat is triest want het was een gebouw met historie.
We moeten onze Sherpas, 400's , Convoyen en Maxussen dus ook maar koesteren.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Vond op you tube nog een kort filmpje over de sloop van de gebouwen:

http://www.youtube.com/watch?v=rC0T7cRRVY8
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Bericht door XC-XW »

Met een brok in m'n keel en inderdaad met de Union Jack in top.
Het is een volk van history and traditions maar soms ook van vulgarity.
Er is ook een uitgebreide reportage van de sloop van de Longbridge works, zie Austin Memories.
Daar heeft men nog wel overwogen om de "flight shed" te sparen en de oude voorgeven is er gelukkig ook nog evenals die van de Morris works aan Longwall street in Oxford.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Op de FB pagina van Mini ReBorn een foto update-je. Mini is nu grotendeels gestript. Vooral de achterkant is behoorlijk krokant. Voor de rest veel oppervlakteroest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/url]
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Plaats reactie