de laatste etappe, vragen over emerald ECU

111 114 Metro Mini
114metro

de laatste etappe, vragen over emerald ECU

Bericht door 114metro » ma aug 15, 2011 9:53 pm

na een aantal auto's als Golf GTI, BMW 130i, Audi S3 (allemaal nieuw), en 2 saab 900 turbo's begint het te kriebelen...
de rover 114 heb ik nog steeds en het wordt na 5 jaar weer eens tijd om hem weer nieuw leven in te blazen...
er zit een 1800 blok in van een ZR 160, maar met gewone kop. Wel VVC nokkenassen. Nu is het tijd voor de laatste ingreep, dus ik heb in de garage liggen:
een Piper conversion kit voor VVC.
2 VVC cylinderkoppen, waaronder een volledig geflowde.
Emerald ECU

de kop ben ik aan het bouwen, dus de resterende VVC kop is bij deze ook te koop, ook nog een verlicht vliegwiel voor PG1 bak (van Elise-shop) voor de liefhebber.

Mijn vraag: wie in Nederland kan een Emerald ECU afstellen, ik heb er geen ervaring mee en wil zodra ik het zooitje aangesloten heb het apparaatje niet slopen.. wie weet een adresje?

Bart-K
The Big Boss
Berichten: 9907
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB
Contacteer:

Bericht door Bart-K » di aug 16, 2011 12:22 am

Wil je hem meteen 100% goed hebben kun je het beste naar Emerald zelf gaan.
2003 MG ZT 190+
2005 Rover 75 Tourer 2.5 V6 monogram Nocturne #12 van 12
1994 Rover 623Si automaat

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Freak
Berichten: 661
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno » di aug 16, 2011 7:25 pm

Wat moet je voor het vliegwiel hebben ?
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer

MG_XPower

Bericht door MG_XPower » di aug 16, 2011 9:53 pm

Als het met Bruno niks wordt mag je mij pm-en voor het vliegwiel.

Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 4349
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs » di aug 16, 2011 10:27 pm

Bart-K schreef:Wil je hem meteen 100% goed hebben kun je het beste naar Emerald zelf gaan.
Helemaal mee eens ;)
Is het in 1 keer goed gedaan
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer

Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4852
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR » di aug 16, 2011 11:46 pm

De specialist is toch Dave Walker? (wel een Emerald Dealer d8 ik)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!

arjen
MG-R Core
Berichten: 1653
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen » wo aug 17, 2011 12:02 am

Vvc nokkenassen in een gewone kop? Heb je daar foto's van? Ben benieuwd hoe dat in elkaar zit.

Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4852
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR » wo aug 17, 2011 12:33 am

VVC uitlaatnokassen, die zijn hetzelfde als normale non-VVC nokassen.

Ze zijn alleen een stuk heter dan de gewone, dus is het een upgrade. Ze zijn vrijwel identiek aan de nokassen die in een TF135 zitten.

Op een foto ziet je er niets speciaals aan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!

MG_XPower

Bericht door MG_XPower » wo aug 17, 2011 8:03 am

In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt heeft de vvc Nokas niet slecht alleen wat minder lift dan een 135 nokas maar duwt hij de klep langer open. Zo lang zelfs dat je om het maximale eruit te halen als inlaat nokas je de timing moet instellen met b.v. verniers.

Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 4349
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs » wo aug 17, 2011 9:41 am

Ik heb namelijk ook Tf135 nokkenassen in mijn Zs120
Maar die zagen er toch anders uit dan OEM assen.
Nummer wat er op staat valt ook nergens terug te halen.
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer

114metro

Bericht door 114metro » wo aug 17, 2011 11:14 am

In de huidige kop zitten inderdaad 2 uitlaatnokkenassen van een VVC. Gaat op zich goed met alle andere aanpassingen, maar heb toch bedacht dat er een VVC kop op moet.

Dave Walker is inderdaad de expert op gebied van Emerald ECU, probleem voor mij is dat het risico erin zit dat de auto niet meteen lekker wil lopen en dan krijg ik hem nooit in Engeland. Daarom zou het fijn zijn als in Nederland een Emerald dealer/expert zou zitten, maar ik ken er geen.

Voor het verlicht vliegwiel vraag ik EUR. 150,00 maar sta open voor offers.. :)

Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4852
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR » wo aug 17, 2011 11:56 am

MG_XPower schreef:In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt heeft de vvc Nokas niet slecht alleen wat minder lift dan een 135 nokas maar duwt hij de klep langer open.
nope.
252 graden voor zowel de vvc exhaust cam als ook de TF 135.
Lift, 9.2mm voor de VVC, 9.5mm voor de TF 135.

Ze zijn echt vrijwel identiek.
Afbeelding

En iedere nokas heeft voordeel bij verstelbare verniers, maar zowel de 135's als de vvc ex worden meestal zonder gebruikt. De kosten van die paar extra pk's zijn meestal te hoog (met name het correct af laten stellen)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!

MG_XPower

Bericht door MG_XPower » wo aug 17, 2011 1:21 pm

Die informatie in de tabel van Rob Bell komt van Dave Andrews maar inmiddels is dat achterhaald. Piper heeft inmiddels de nokassen nagemeten en de open tijd is langer. Je moet niet alles wat je op internet vindt voor waarheid aannemen. ;)

Bart-K
The Big Boss
Berichten: 9907
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB
Contacteer:

Bericht door Bart-K » wo aug 17, 2011 2:24 pm

114metro schreef:Dave Walker is inderdaad de expert op gebied van Emerald ECU, probleem voor mij is dat het risico erin zit dat de auto niet meteen lekker wil lopen en dan krijg ik hem nooit in Engeland. Daarom zou het fijn zijn als in Nederland een Emerald dealer/expert zou zitten, maar ik ken er geen.
Daarom moet je de emerald ook in engeland laten monteren en afstellen.
Voor zover ik weet zit er in NL geen emerald-expert.
2003 MG ZT 190+
2005 Rover 75 Tourer 2.5 V6 monogram Nocturne #12 van 12
1994 Rover 623Si automaat

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4852
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR » wo aug 17, 2011 3:23 pm

MG_XPower schreef:Die informatie in de tabel van Rob Bell komt van Dave Andrews maar inmiddels is dat achterhaald. Piper heeft inmiddels de nokassen nagemeten en de open tijd is langer. Je moet niet alles wat je op internet vindt voor waarheid aannemen. ;)
True, maar ook jouw reply komt van het internet. :roll:
Heb je een link van die metingen?

Want ik heb Rob Bell en zeker Dave Andrews vrij hoog als het op k-serie motoren aan komt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!

MG_XPower

Bericht door MG_XPower » wo aug 17, 2011 5:46 pm

Mijn informatie komt uit persoonlijk contact met Dave. Hij heeft recent voor mij een vvc nokkenas aangepast voor gebruik met mems 1.9 en heeft me gewezen op de noodzaak van deze te timen. Toen ik met de gegevens uit die tabel kwam vertelde hij dat hij jaren geleden die gegevens verstrekt heeft en dat die voor de vvc nokkenas achteraf onjuist blijken te zijn. Als je bevestiging zoekt stuur je het beste Dave eens een mailtje.

Plaats reactie