Tunen met wat je hebt

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Rover 114 GTi

Tunen met wat je hebt

Bericht door Rover 114 GTi »

Hee allemaal,

Na het doorbladeren van de site lees ik voornamelijk het volgende over het tunen van een 114 gti:

- open luchtfilter
- ander uitspruitstuk
- andere motor

Maar zijn er eventueel nog andere mogelijkheden? Zoals bijvoorbeeld de kop afvlakken en het vliegwiel afdraaien? Of werkt dit niet bij een 114? Wat we al hebben gedaan is de gasklep aangepast, zodat deze helemaal open gaat.

Iemand die nog meer suggesties heeft?

Thanks alvast!

Groeten Jurgen
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nou een gesloten luchtfilter, oftewel een goede, i.p.v. die open bende.(tenzij het je om het geluid gaat natuurlijk)

De rest van de uitlaat upgraden is ook zinnig, niet alleen het spruistuk.

Vliegwiel afdraaien heeft wel zin, maar je krijgt er echt geen vermogen van, wel een aggressievere motor, pakt wat sneller op en zal ook iets sneller zijn.

Maar een andere motor is al snel interresant.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

118GTR schreef:Nou een gesloten luchtfilter, oftewel een goede, i.p.v. die open bende.(tenzij het je om het geluid gaat natuurlijk)
Oow, dat zou ik niet zo snel durven stellen. Een open filter kan best vermogen opleveren ten opzichte van een gesloten filter. Sterker nog, IMO zijn enkel gesloten aftermarket modellen a la Green twister, Vader en topmodel ITG maxogen beter dan open cone filters zoals Green en K&N. OEM gesloten filterhuizen met zelfs after market paneelfilters moeten hier meestal zwaar voor onderdoen. Indien je een goede luchtaanvoer voorziet, hebben zo'n cone filters al meer dan dikwijls genoeg in onafhankelijke test, hun deugdelijkheid bewezen.
Gemiddeld is een winst tussen de 5 en 10 pk mogelijk, vooral in samnewerking met een verbeterde TTB (52mm). Dus ze van de hand doen als enkel maar goed, uit geluidsoverweging is dus wel heel fout.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Rover 114 GTi

Bericht door Rover 114 GTi »

Luchtfilter mag ik helaas niet vervangen door een open-lucht, dus helaas. Maar bedankt voor de antwoorden!
Rover 114 GTi

Bericht door Rover 114 GTi »

Ik las net btw dat de MPi's er in low- en highports zijn. Maar wat is precies het verschil tussen de 2?
Dino

Bericht door Dino »

ja ik ben hier dus ook al een x over begonen...
maar jammer genoeg weten ze schijnbaar niet al te veel van de tunings (Upgrade) mogenlijk heden.....

ik wil er namenlijk ook meer over weten....
maargoed ik lees met smacht deze topic. mischien dat hier nog iets leuks in komt te staan :mrgreen:

Gr
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Tuningsmogelijkheden zei je ? als je die allemaal wil besproken zien kan je beter even gericht zoeken op internet, i.p.v. we alle mogelijkheden hier opsommen en verklaren. T'zou wel een hele grote posting worden namelijk.
Kijk o.a. hier eens ( http://www.mgtf.be/ -> onder tuning )
T'gaat dan wel alleen om MPI en VVC blokjes, maar t'is een begin. Vragen ? Please shoot !
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Bruno schreef: Oow, dat zou ik niet zo snel durven stellen. Een open filter kan best vermogen opleveren ten opzichte van een gesloten filter.
Gemiddeld is een winst tussen de 5 en 10 pk mogelijk, vooral in samnewerking met een verbeterde TTB (52mm). Dus ze van de hand doen als enkel maar goed, uit geluidsoverweging is dus wel heel fout.
Het was misschien wat kort door de bocht, daar heb je gewoon gelijk in.

Maar in een Rover 100, met een radiator en fan die niets anders doen dan hete lucht richting het inlaatkanaal blazen. Is een openluchtfilter altijd een foute keuze, tenzij je de pijp verlegt naar een gunstige plek(dwars door de motorkap of iets dergelijks) en pas daar het filter aansluit.

10pk erbij is ook gewoon onmogenlijk ook in combi met een 52mm, ten eerst is het geen 1.8 die van nature erg kortademig is, maar een 1.4 waar de kleppen en dergelijke gewoon groot genoeg zijn. Ten tweede is het een 114 Gti deze hebben al een redelijke gasklep (56mm) en inlaatspruistuk.

@Rover 114 GTi:
Een highport en een lowport zijn verschillende uitvoeringen van de K16 kop, de lowport is de oudere, de highport kwam met de introductie van de 1.6 in 1995 mee en heeft de low-port volledig vervangen.

Het verschil zit hem zoals de naam zegt in de inlaatpoort, bij de highport zit hij een beetje hoger zodat de lucht een iets gunstigere hoek maakt t.o.v. de kleppen en makkelijker de cylinder in loopt.
Ook is er een verschil in de grote van de poort low=31mm, high=34mm. Maar feitenlijk maakt het niets uit, beide koppen leveren gewoon 103pk op een 1.4 onderblok.
Als je echter gaat investeren in een kop, flowen en dergelijken dan heeft de nieuwere casting meer potencieel, er kan meer matariaal weggehaalt worden uit het kanaal en de hoek is zoals gezegt een beetje beter.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Best mogelijk dat de vermogenswinst op een 1.4 niet in dezelfde orde van grote is dan op een 1.8, maar zoals je weet hou ik me alleen met deze laatste groep K-engines bezig. Op deze 1.8 is deze vermogenswinst, zoals je wel weet, heus geen natte vinger werk.
Ter info, voor zij die het nog niet weten, check hiervoor de onafhankelijke test van MG enthusiast enkele jaren geleden. De link is er één naar mgtf.be

http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_main.html

Anyway, back on topic ! :oops:
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Bruno schreef:Best mogelijk dat de vermogenswinst op een 1.4 niet in dezelfde orde van grote is dan op een 1.8, maar zoals je weet hou ik me alleen met deze laatste groep K-engines bezig.
Ja maar je zegt het tegen iemand met een 1.4 in een R100, nu weet ik wel dat je het over een 1.8 in een MG(T)F had, maar Jurgen/Rover 114 GTi niet!

Als die een openluchtfilter zou mogen in zijn klasse, dan nog zou het een slecht idee zijn, en dat wil ik dus graag duidelijk maken.
Bruno schreef: Anyway, back on topic ! :oops:
Mee eens, maar het is redelijk on-topic. Openlucht is gewoon een slecht idee als het om tuning van je R100 gaat, tenzij je echt veel moeite doet om je koudlucht toevoer op orde te krijgen.
Dino schreef:ja ik ben hier dus ook al een x over begonen...
maar jammer genoeg weten ze schijnbaar niet al te veel van de tunings (Upgrade) mogenlijk heden.....
Gr
Tja of...........we weten vrijwel alles van de tunings mogenlijkheden, maar het mogenlijkheden zijn gewoon beperkt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dino

Bericht door Dino »

118GTR schreef:
Als die een openluchtfilter zou mogen in zijn klasse, dan nog zou het een slecht idee zijn, en dat wil ik dus graag duidelijk maken.
Mee eens, maar het is redelijk on-topic. Openlucht is gewoon een slecht idee als het om tuning van je R100 gaat, tenzij je echt veel moeite doet om je koudlucht toevoer op orde te krijgen.
Tja of...........we weten vrijwel alles van de tunings mogenlijkheden, maar het mogenlijkheden zijn gewoon beperkt.
aller eerst kan ik gewoon niet geloven dat dit alles is wat er mogenlijk is..... ik ben een leek kwa tunen upgrade van een wagen. laat staan deze.

men heeft het bijvoorbeeld over een vliegwiel.....leuk en aardig maar mijn auto vliegt nogsteeds niet :P
maar denk dan niet gelijk aan het sneller maken van...
ook de vering of remmen.....

ik weet dat iedereen altijd zit te zeuren over terugkeerende vragen...
vooral bij degene die hier al zo lang zitten...
maar zet dan ook alles netjes in een rij...
geloof me ik heb alle bladzijdes van de 100-serie page bekeken....
het is in mijn ogen gewoon een zooitje.....

terugkeerende vragen zijn er danook niet voor niks....
ik val niemand aan ofzo hoor. athans dat is niet mijn bedoeling.
maar als ik/men iets zoekt word het vaak niet gevonden...

dus als men dan met een algemene topic aankomt zoals deze.
omdat de vorige dus niet na voldoening was........
maak deze (of de vorige) dan af......
kopieer het desnoods van een andere site......
ben je dan niet vergoed van bv deze vraag af ?
maar ik denk ook van bij de als maar terugkeerende vraag
hoe verlaag ik mijn bak fatsoenlijk. dat soort dingen


mja gr René
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Hieral geweest?

Hier wordt ook naar verwezen.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Rover 114 GTi

Bericht door Rover 114 GTi »

Naja, iig weer veel opgeschoten, thanks! We gaan weer verder 8)
Dino

Bericht door Dino »

mja zo leer je stukje bij beetje meer :)
iedereen eigenlijk wel. kzou willen dat ik alles al wist :mrgreen:

nu rest me toch nog de vraag..... dat vliegwiel. wat kun je daar mee? (vraag ik me al lang af)
Plaats reactie