Tunen met wat je hebt
Tunen met wat je hebt
Hee allemaal,
Na het doorbladeren van de site lees ik voornamelijk het volgende over het tunen van een 114 gti:
- open luchtfilter
- ander uitspruitstuk
- andere motor
Maar zijn er eventueel nog andere mogelijkheden? Zoals bijvoorbeeld de kop afvlakken en het vliegwiel afdraaien? Of werkt dit niet bij een 114? Wat we al hebben gedaan is de gasklep aangepast, zodat deze helemaal open gaat.
Iemand die nog meer suggesties heeft?
Thanks alvast!
Groeten Jurgen
Na het doorbladeren van de site lees ik voornamelijk het volgende over het tunen van een 114 gti:
- open luchtfilter
- ander uitspruitstuk
- andere motor
Maar zijn er eventueel nog andere mogelijkheden? Zoals bijvoorbeeld de kop afvlakken en het vliegwiel afdraaien? Of werkt dit niet bij een 114? Wat we al hebben gedaan is de gasklep aangepast, zodat deze helemaal open gaat.
Iemand die nog meer suggesties heeft?
Thanks alvast!
Groeten Jurgen
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Nou een gesloten luchtfilter, oftewel een goede, i.p.v. die open bende.(tenzij het je om het geluid gaat natuurlijk)
De rest van de uitlaat upgraden is ook zinnig, niet alleen het spruistuk.
Vliegwiel afdraaien heeft wel zin, maar je krijgt er echt geen vermogen van, wel een aggressievere motor, pakt wat sneller op en zal ook iets sneller zijn.
Maar een andere motor is al snel interresant.
De rest van de uitlaat upgraden is ook zinnig, niet alleen het spruistuk.
Vliegwiel afdraaien heeft wel zin, maar je krijgt er echt geen vermogen van, wel een aggressievere motor, pakt wat sneller op en zal ook iets sneller zijn.
Maar een andere motor is al snel interresant.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Bruno
- MG-R Addict
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
- Woonplaats:
- Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
- Contacteer:
Oow, dat zou ik niet zo snel durven stellen. Een open filter kan best vermogen opleveren ten opzichte van een gesloten filter. Sterker nog, IMO zijn enkel gesloten aftermarket modellen a la Green twister, Vader en topmodel ITG maxogen beter dan open cone filters zoals Green en K&N. OEM gesloten filterhuizen met zelfs after market paneelfilters moeten hier meestal zwaar voor onderdoen. Indien je een goede luchtaanvoer voorziet, hebben zo'n cone filters al meer dan dikwijls genoeg in onafhankelijke test, hun deugdelijkheid bewezen.118GTR schreef:Nou een gesloten luchtfilter, oftewel een goede, i.p.v. die open bende.(tenzij het je om het geluid gaat natuurlijk)
Gemiddeld is een winst tussen de 5 en 10 pk mogelijk, vooral in samnewerking met een verbeterde TTB (52mm). Dus ze van de hand doen als enkel maar goed, uit geluidsoverweging is dus wel heel fout.
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
- Bruno
- MG-R Addict
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
- Woonplaats:
- Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
- Contacteer:
Tuningsmogelijkheden zei je ? als je die allemaal wil besproken zien kan je beter even gericht zoeken op internet, i.p.v. we alle mogelijkheden hier opsommen en verklaren. T'zou wel een hele grote posting worden namelijk.
Kijk o.a. hier eens ( http://www.mgtf.be/ -> onder tuning )
T'gaat dan wel alleen om MPI en VVC blokjes, maar t'is een begin. Vragen ? Please shoot !
Kijk o.a. hier eens ( http://www.mgtf.be/ -> onder tuning )
T'gaat dan wel alleen om MPI en VVC blokjes, maar t'is een begin. Vragen ? Please shoot !
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Het was misschien wat kort door de bocht, daar heb je gewoon gelijk in.Bruno schreef: Oow, dat zou ik niet zo snel durven stellen. Een open filter kan best vermogen opleveren ten opzichte van een gesloten filter.
Gemiddeld is een winst tussen de 5 en 10 pk mogelijk, vooral in samnewerking met een verbeterde TTB (52mm). Dus ze van de hand doen als enkel maar goed, uit geluidsoverweging is dus wel heel fout.
Maar in een Rover 100, met een radiator en fan die niets anders doen dan hete lucht richting het inlaatkanaal blazen. Is een openluchtfilter altijd een foute keuze, tenzij je de pijp verlegt naar een gunstige plek(dwars door de motorkap of iets dergelijks) en pas daar het filter aansluit.
10pk erbij is ook gewoon onmogenlijk ook in combi met een 52mm, ten eerst is het geen 1.8 die van nature erg kortademig is, maar een 1.4 waar de kleppen en dergelijke gewoon groot genoeg zijn. Ten tweede is het een 114 Gti deze hebben al een redelijke gasklep (56mm) en inlaatspruistuk.
@Rover 114 GTi:
Een highport en een lowport zijn verschillende uitvoeringen van de K16 kop, de lowport is de oudere, de highport kwam met de introductie van de 1.6 in 1995 mee en heeft de low-port volledig vervangen.
Het verschil zit hem zoals de naam zegt in de inlaatpoort, bij de highport zit hij een beetje hoger zodat de lucht een iets gunstigere hoek maakt t.o.v. de kleppen en makkelijker de cylinder in loopt.
Ook is er een verschil in de grote van de poort low=31mm, high=34mm. Maar feitenlijk maakt het niets uit, beide koppen leveren gewoon 103pk op een 1.4 onderblok.
Als je echter gaat investeren in een kop, flowen en dergelijken dan heeft de nieuwere casting meer potencieel, er kan meer matariaal weggehaalt worden uit het kanaal en de hoek is zoals gezegt een beetje beter.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Bruno
- MG-R Addict
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
- Woonplaats:
- Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
- Contacteer:
Best mogelijk dat de vermogenswinst op een 1.4 niet in dezelfde orde van grote is dan op een 1.8, maar zoals je weet hou ik me alleen met deze laatste groep K-engines bezig. Op deze 1.8 is deze vermogenswinst, zoals je wel weet, heus geen natte vinger werk.
Ter info, voor zij die het nog niet weten, check hiervoor de onafhankelijke test van MG enthusiast enkele jaren geleden. De link is er één naar mgtf.be
http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_main.html
Anyway, back on topic !
Ter info, voor zij die het nog niet weten, check hiervoor de onafhankelijke test van MG enthusiast enkele jaren geleden. De link is er één naar mgtf.be
http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_main.html
Anyway, back on topic !
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Ja maar je zegt het tegen iemand met een 1.4 in een R100, nu weet ik wel dat je het over een 1.8 in een MG(T)F had, maar Jurgen/Rover 114 GTi niet!Bruno schreef:Best mogelijk dat de vermogenswinst op een 1.4 niet in dezelfde orde van grote is dan op een 1.8, maar zoals je weet hou ik me alleen met deze laatste groep K-engines bezig.
Als die een openluchtfilter zou mogen in zijn klasse, dan nog zou het een slecht idee zijn, en dat wil ik dus graag duidelijk maken.
Mee eens, maar het is redelijk on-topic. Openlucht is gewoon een slecht idee als het om tuning van je R100 gaat, tenzij je echt veel moeite doet om je koudlucht toevoer op orde te krijgen.Bruno schreef: Anyway, back on topic !
Tja of...........we weten vrijwel alles van de tunings mogenlijkheden, maar het mogenlijkheden zijn gewoon beperkt.Dino schreef:ja ik ben hier dus ook al een x over begonen...
maar jammer genoeg weten ze schijnbaar niet al te veel van de tunings (Upgrade) mogenlijk heden.....
Gr
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
aller eerst kan ik gewoon niet geloven dat dit alles is wat er mogenlijk is..... ik ben een leek kwa tunen upgrade van een wagen. laat staan deze.118GTR schreef:
Als die een openluchtfilter zou mogen in zijn klasse, dan nog zou het een slecht idee zijn, en dat wil ik dus graag duidelijk maken.
Mee eens, maar het is redelijk on-topic. Openlucht is gewoon een slecht idee als het om tuning van je R100 gaat, tenzij je echt veel moeite doet om je koudlucht toevoer op orde te krijgen.
Tja of...........we weten vrijwel alles van de tunings mogenlijkheden, maar het mogenlijkheden zijn gewoon beperkt.
men heeft het bijvoorbeeld over een vliegwiel.....leuk en aardig maar mijn auto vliegt nogsteeds niet :P
maar denk dan niet gelijk aan het sneller maken van...
ook de vering of remmen.....
ik weet dat iedereen altijd zit te zeuren over terugkeerende vragen...
vooral bij degene die hier al zo lang zitten...
maar zet dan ook alles netjes in een rij...
geloof me ik heb alle bladzijdes van de 100-serie page bekeken....
het is in mijn ogen gewoon een zooitje.....
terugkeerende vragen zijn er danook niet voor niks....
ik val niemand aan ofzo hoor. athans dat is niet mijn bedoeling.
maar als ik/men iets zoekt word het vaak niet gevonden...
dus als men dan met een algemene topic aankomt zoals deze.
omdat de vorige dus niet na voldoening was........
maak deze (of de vorige) dan af......
kopieer het desnoods van een andere site......
ben je dan niet vergoed van bv deze vraag af ?
maar ik denk ook van bij de als maar terugkeerende vraag
hoe verlaag ik mijn bak fatsoenlijk. dat soort dingen
mja gr René