Paniek!!! mijn versnellingsbak doet raar!!!

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Paniek!!! mijn versnellingsbak doet raar!!!

Bericht door Boekie »

Wat me nu weer overkomt :shock:

Ik was lekker aan het scheuren met mijn Rovertje. Ik wou overschakkelen en merkte meteen dat het mis was. Ik heb een gigantische slag naar de versnellingen. De 1 , 2 en de achteruit kan ik niet meer vinden :cry: De versnellingspook bied geen of vrijwel geen weerstand. Het is nu te donker om te kijken dus vraag ik het hier.

Weet iemand wat dit kan betekenen? :|
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Dan is je schakelstang losgeschoten (verbindingsstangetje tussen versnellingsbak en pook).

Hopelijk aan één kant, zodat je 'm weer vast kunt maken. Anders wordt het zoeken naar een nieuw stangetje.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Overduidelijk een stangetje los idd.

Gaat lekker de laatste tijd, tijd voor een groupbuy.

p.s. je hebt de 5 ook kwijt neem ik aan.
Laatst gewijzigd door 118GTR op di okt 30, 2007 11:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Thx voor de snelle reacties

Ik neem aan dat het niet iets is wat veel kost om te repareren?

Maar hoe is zoiets te repareren?
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Ik zie net trouwens dat er meerdere mensen dit probleem hebben gehad. Een paar topics onder die van mij...

Maar hoe is zoiets te repareren? Ik lees namelijk het een en het ander over allerlei stangetjes.

Waar zitten die? Moet ik daar van binnenuit bij kunnen komen of van buitenuit?
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Dino

Bericht door Dino »

hey

wat betreft die stagetjes hoef je je niet zo druk te maken...
het is idd lastig dat het gebeurt..
maar mits je zon stangetje hebt. kun je die er vrij makenlijk op duwen..
motorkap open achterkant van het motorblok...ergens onderaan....
Jai
MG-R Freak
Berichten: 861
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 9:30 pm
Woonplaats:
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Jai »

Beaviz schreef: Famous last words... :mrgreen:
mss slim om een TomTom oid mee te nemen, dan kan je de weg terugvinden als je daar beneden verdwaalt :lol:
Jai

........Rover 216 I 16V Cabrio........
.....................'93.........................
tomsta1488

Bericht door tomsta1488 »

Joo Boekie!

Wat betreft dit lelijke probleem ben ik de man die je moet hebben :D
Ik heb dit namelijk al ongeveer 4 keer meegemaakt :( (al die topics die je via de zoekfunctie hebt gevonden zijn waarschijnlijk van mij :oops: ;) )
En 2 weken geleden ben ik van t probleem af gekomen.
Here's the deal :arrow:

Dit zijn inderdaad een paar stangetjes die jou pook met de versnellingsbak verbinden, die zijn losgeschoten.
Als ik het me goed herinner heb je 2 van deze stangetjes.
Meestal schiet maar 1 van deze 2 los per keer dat je pech hebt.
Als je de motorkap open doet, zie je aan de rechterkant van je blok je versnellingsbak zitten.
Hieraan, even goed kijken, zitten 2 stangetjes bevestigd. Ze werken met een kogelgewricht,De stangetjes klikken dus als het ware op de kogels welke aan de versnellingsbak zitten. ( 2 exemplaren dus.)

In al mijn gevallen was altijd 1 van deze stangetjes aan één kant losgeschoten en kon ik hem met een beetje martelen zo weer op t kogeltje drukken ( wanneer je aan het friemelen bent en het losse stangetje komt niet in de buurt van de kogel,moet je even de Pook bewegen).

Kijk maar even onder de kap, en je hebt het zo gerepareerd :idea: .
Echter, het kan dus ook zijn dat een stangetje aan weerszijde losgeschoten is, en dat dus zo'n stangetje ergens op straat ligt :|

Wat bij mij het geval was, is dat de stangetjes LAM werden, en ná het terugdrukken, er steeds vaker vanaf begonnen te schieten.
Mocht je geen stangetje verloren zijn en je drukt hem dus terug, kan het dus ook bij jou zijn dat ze binnenkort nog een keer losschieten.
:arrow: Op een gegeven moment zat er zo veel speling op de stangetjes dat mijn pook echt heel gammel aan voelde, toen ben ik op de sloop naar andere stangetjes gaan zoeken.

Daar vond ik een mooie rode 114Gta16V (met de remschijven op het beton geplaatst :cry: ) , met de stangetjes er nog aan:
Mijn oude stangetjes hadden kogelgewrichtjes van plastic, en deze waren van ijzer. veel steviger.
Met "Lomp drukwerk" schoten ze los, en op de zelfde manier heb ik ze op mijn 111C geklikt . Dit is zo'n 2 weken geleden en hij schakelt weer super strak !!!

Mocht je een stangetje kwijt zijn,wat ik eigenlijk niet verwacht, moet je zowiezo naar een sloop. (Autobedrijf Van Noort vraagt er 2e hands E15,- voor, Op de sloop waren ze voor mij gratis)
Veel succes, en als je iets moet weten vraag je het maar, keep me up-2-date! :P

Groet,

Tomsta
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Thx voor de handige uitleg.

Ik heb het losgeschoten stangetje al gevonden. Alleen heb ik een beetje moeite om te vinden waar die er weer op moet (in het donker). Zaterdagmiddag ga ik er overdag even na kijken.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
tomsta1488

Bericht door tomsta1488 »

Boekie heb je je stangetjes al weer vast zitten ?
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Jaja het stangetje zat al weer vast...

met de nadruk op zat :cry: . Helaas schoot het stangetje vrij snel weer los. Ik ben na de sloop gegaan om daar een vervangende stang te vinden maar ik kreeg dat kreng er niet af. Ik bestel hem wel bij van Noord deze week. Dan weet ik ook zeker dat het goed is.

Heeft iemand mischien een tip over hoe je zo'n stang het beste kan demonteren?
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
tomsta1488

Bericht door tomsta1488 »

Boekie, dat je de stangetjes op de sloop er niet vanaf kreeg is omdat je je niet aan het Overijsselse motto hebt gehouden , namelijk: :arrow:

" Vaak bin je te bange "
Met andere woorden, met bruut geweld moet je ze eraf duwen/trekken.
Hoe meer moeite je hebt om ze er af te halen hoe beter ze straks op jouw 100serie zitten.(dat wijst namelijk op een goeie strakke exemplaren)

Je hebt het zelfde geval als ik , namelijk je oude stangetje worden slap en vallen er steeds vaker af.
Gewoon even flink kracht zetten, het is even martelen maar dan heb je straks een superstrak schakelende versnellingsbak (spreekt uit ervaring).
Toen ik de stangetje toen van een sloper af haalde was er 1tje zelfs een beetje krom getrokken door het kracht zetten.
Gewoon rechtbuigen in de bankschroef en op jouwe zetten en klaar is kees!

Scheelt toch weer geld. (en Van Noort verkoop 2e handse,is dus vrij loos)
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Ja het stangetje begon al aardig te verbuigen. Kon er ook niet goed bij, de Rovert stond boven op een Beemer en die vooruit is niet echt ideaal om op te liggen.

Maar dan ga ik snel nog maar een poging wagen. Martelen die stang!
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Neem een partij steeksleutels mee.

Duw het bekje tussen het kogelgewricht en het plaatje waar het kogeltje op zit. Beetje wrikken, maar hij moet heel erg makkelijk los gaan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie