riem gebroken...

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Dino

riem gebroken...

Bericht door Dino »

ik ben van plan een motorblok over te gaan kopen.
1.4 16v mpi
nu zegt deze meneer dat hij het blok kapot heeft gekocht.
gebroken distributsieriem/
en alles heeft laten maken/vervangen
daarna gewoon een paar duizend km heeft gereden.

nu is mijn vraag

is zon motorblok goed te herstelen naar zoiets ??
je merkt als alles goed is, ook niks bijzonders ?
of is het haast onmogenlijk dit goed te herstelen..

mvg
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat is gek genoeg niet waar, als de riem echt breekt krijg je alleen schade bij de eerst impact, daarna is de nokas vrij en kunnen de kleppen weg.

Als je mazzel hebt en die eerste impact overleeft is er meestal weinig aan de hand.

Gewoon testen dus, een compressietest vertelt je alles.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Je hebt toch ook van die free-run motoren (zo heette dat geloof ik). Daar kunnen de zuigers nooit de kleppen raken. Onze Honda motoren hebben dat ook dacht ik.

Anyway, als die gozer nieuwe kleppen en misschien nieuwe zuigers heeft geplaatst dan is er niets met die motor mis en kan je daar nog duizenden kilometers mee rijden.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tomcat schreef: With all due respect: wellicht is dat bij de 100 series niet altijd het geval, maar ik weet 100% zeker dat de beschreven schade wel degelijk kan ontstaan bij andere benzinemotoren.
Ik ken nl. zo al 2 praktijkvoorbeelden, waarbij dit exact gebeurde. 2 vrienden van mij hebben dit gehad.
Bij de Rover K-serie motoren (o.a. rover 100) is er overlap en dus kans op klepschade. Speciaal daarvoor gebruikt rover sinds 95 d8 ik, carbon stukken in de klepsteel, waardoor de klep direct breekt als hij in contact komt met de zuiger. Waardoor verdere schade bijna niet mogenlijk is, je hoeft alleen de klep te vervangen.

Maar ook ik heb een aantal praktijk voorbeelden waarbij gebroken riemen NIET tot schade hebben geleid.
Natuurlijk KAN het wel, dat heb ik ook niet ontkent, maar zoals gezegt als hij de eerst klap overleeft dan zit je wel goed.

Wat ik 100% zeker weet, is dat als de motor nu goed draait er niet gevreest moet worden dat hij later alsnog kapot gaat.
Daarom een compressietest, dan weet je het zeker.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ik ken toch talloze K-series met afdrukken van de kleppen in de zuigers.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Plaats reactie