Update Blok verwisselen

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Update Blok verwisselen

Bericht door Boekie »

Een tijd geleden kwam ik tot de ontdekking dat mijn koppakking lek was. Na een beetje rondspeuren op dit forum kwam ik tot de ontdekking dat een koppaking vervangen -als het goed gebeurd- aardig wat geld kan kosten. Vandaar dat ik besloot om een nieuw (omgebouwd) blok te kopen. Via Tim (Dutch) ben ik bij Geert (Gurt) terecht gekomen. Die had nog wel een blok over omdat hij zelf hele andere plannen met zijn motorruimte had :twisted:

Afbeelding
Het was voor mij erg belangrijk om te kijken(en te helpen) hoe het uit sleutelen van het blok in zijn werk ging aangezien dit mijn eerste grote sleutel klus (aan een auto) was.

Afbeelding
Een paar weken later was mijn eigen auto aan de beurt. Op vrijdag avond zijn mijn pa en ik dan ook daadwerkelijk begonnen.

Afbeelding
De voorbereiding: Op auto op bokken zetten en demonteren van wielen, bumper, spatborden (rechts) motorkap, accu+accubak, luchtfilterhuis, ruiterwisservloeistofreservoir en koelvloeistofreservoir.

Afbeelding

Afbeelding
Wat ook verstandig is, is de koelvloeistof alvast uit laten lopen.

Afbeelding
Na het verwijderen van de bedrading en koelvloeistofslangen merkte we op dat de 2 motor blokken niet identiek aan elkaar waren. Zo verschilden de injecties van elkaar en zaten er verschillen in de gasklep. Het demonteren van het spruitstuk en dynamo was nog een hele klus. Bij de dynamo brak het stel gedeelte af. Dit kon later gelukkig weer aan elkaar gelast worden.

Afbeelding
Na het loskoppelen van de bak en motor was deze klaar om opgetakeld te worden. (krik onder de bak natuurlijk)

Afbeelding
Omdat de injectie en de gasklep(huis) van de 2 motoren verschilden kwamen we niet uit met de koelleidingen. Daarom hebben we de gehele injectie en gasklep overgezet.
Toch wel leuk spul zo'n heftruck!

Afbeelding
Het terug plaatsen van het blok kosten meer tijd dan verwacht. De frustraties liepen af en toe hoog op! Wat een K.U.T. werk was dat.

Afbeelding
Het monteren van alle onderdelen verliep soepel. Hier en daar zijn de nodige bouten vervangen voor nieuwe. Vooral de bouten van de motorsteunen waren erg verroest.

Afbeelding
Na het ontluchten van het koelsysteem was mijn auto klaar om te gaan!

Afbeelding

Deze sleutelklus was leuk om te doen. De nodige ervaring is opgedaan en mijn pa ziet het ook wel zitten om in de toekomst meer te gaan sleutelen. DAT SMAAKT NAAR MEER!!! op naar het vvc blok?? :mrgreen:
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Dino

Bericht door Dino »

hey mooie raportage..
nu rijden als een zonnetje ?
das zkkr wel tof..
blijven vette auto's he :twisted: i love them 8)

mja ga je er nogmeer aan doen ??
zou wel leuk zijn.

gr
tomsta1488

Bericht door tomsta1488 »

ik vind em ook tof !
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Goed werk man!!!

Ik heb trouwens nog geen topic gezien dat Gurt zijn, stiekem bij Aston achterover gedrukte, V8 aan het inlepelen is. :P

Of wordt het toch gewoon een trapskelter..... :?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Leuke blog Boekie

Altijd leuk om te lezen dit soort avonturen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Dank jullie wel allemaal :D

@Gurt: Bedankt zonder jouw hulp was het zeker niet gelukt!

De wagen rijd als een zonnetje. Wel merk ik dat hij iets minder kracht heeft onderin. Ik moet hem iets verder doortrappen in de toeren. Maar hij blijft snel zat. Heb er laatst al weer 198km/u op de teller mee gereden. Hij kon nog harder maar ik had te weinig ruimte op de snelweg.

Binnenkort wordt de wagen verlaagt. Daar gaat Dutch mij mee helpen. Ik zit al een tijdje naar het verlagen uit te kijken dus ik heb er goed veel zin in!!!

Ook komen er volgende maand rode 3 (of 4) punts gordels in en krijg ik andere achterlichten (van een ouder model)

En verder zijn er nog gruwelijk veel dingen die ik er aan de auto moet doen. Met name het wegwerken en verwijderen van roest. Als dit allemaal gedaan is wordt de auto overgespoten. Maar dit is op de lange termijn.

Owja voor het oude blokje heb ik nu de tijd om die mischien eens rustig te gaan reviseren. Want die valt nog wel te redden.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
burny

blok verwisselen

Bericht door burny »

erg tof stukje! heb je veel sleutel ervaring? of echt gewoon geprobeerd en goed opletten..

in ieder geval veel plezier met je nieuwe blok!
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Het is gewoon een kwestie van goed opletten. Foto's en notities maken. Slangen en draaden eventueel labelen. Thats all.

Dit was mijn eerste groote sleutel klus aan een auto. Wel heb ik al eens bij mijn vorige auto's uitlaten, bumpers, spoilers enz. vervangen maar dat vind ik niet echt mee tellen. Ook ben ik in mijn vrijetijd regelmatig aan het sleutelen aan van alles eigenlijk. Als het maar een verbrandingsmotor(tje) heeft.

Maar in principe heb je voor zoiets weinig sleutel ervaring nodig.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Plaats reactie