Kromme kop? Lekke koppakking? Wat nu?

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Kromme kop? Lekke koppakking? Wat nu?

Bericht door Boekie »

Ik heb het vermoeden dat mijn auto of een lekke koppaking of een kromme kop heeft. De volgende signalen versterken dit vermoeden:

- Koelvloeistof verdwijnt;
- Geen (zichtbare) lekkage in het koelsysteem;
- Geen lekkage kenmerken onder de auto;
- Witte rook uit de uitlaat (bij koud EN warm);
- Vocht uit de uitlaat (koelvloeistof?).

Ik heb al gezien wat dit geintje ongeveer gaat kosten als het goed gebeurt. Maar aangezien mijn blok al aardig wat kilometers gedraaid heeft, vraag ik me af of dit het wel waard is.

(Want jah…. wat komt er nog meer aan na het (eventueel) reviseren van de kop?)
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Vocht uit de uitlaat => alleen bij het starten zeker, dat is normaal.

De witte rook is echter niet normaal, dat wijst inderdaad op koelvloeitstof dat wordt verbrand en dus in de verbrandingskamers terrecht komt waar het niet hoort.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Het is niet perse je koppakking, het kan ook je inlaatspruitstuk pakking zijn. hoerdoor kan er koelvloeistof je motor inlopen meen ik.

correct me iff i'm wrong
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

helemaal correct, maar oude mpi's hebben nog een echte pakking. dit in tegenstelling tot de post 95 brigade met een plastic inlaatspruitstuk, die hebben een dun ribberen randje.

De kans dat die oude pakking na zoveel tijd spontaan gaat lekken lijkt me nihil, maar het is het zeker waard om te proberen als je een beetje handig bent. Zo'n pakking kost slecht 5 euro ofzo.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Boekie
MG-R Core
Berichten: 1271
Lid geworden op: di nov 07, 2006 5:29 pm
Woonplaats: Ede

Bericht door Boekie »

Dan ga ik eerst proberen om de inlaatspruitstuk pakking zelf te vervangen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik dit zelf wil doen?
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Plaats reactie