Problemen met aanslaan Rover 114 Si

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
Rover 114SI

Problemen met aanslaan Rover 114 Si

Bericht door Rover 114SI »

Hallo allemaal,

Sinds enige tij heb ik problemen met het aanslaan van de motor van Rover 114SI uit 1994. Het proleem doet zich altijd voor bij een koude motor dus meestal 's ochtends vroeg als ik naar mijn werk moet :twisted:
Nu het de laaste dagen kouder en natter weer is geworden wordt het probleem erger en zelfs zo erg dat ik de auto alleen met wat startpilote aan de praat krijg. Als de auto eenmaal loopt heb ik verder geen problemen meer hij loopt mooi en rijd goed en kan hem verder de hele dag goed starten. Lijkt dus echt met de kou en vocht te maken te hebben. Accu is goed en de startmotor draait goed rond, ook hoor ik de benzinepomp als ik het contact aan zet. Ik heb reeds de bougies + kables, rotor en verdeelkap vervangen en injetorcleaner aan de benzine toegevoegd. Iemand nog een idee waar het aan kan liggen.

Bij voorbaat dank,
René
ikdiederik

Bericht door ikdiederik »

Wordt de koudstart en warmdraai bij SP K-series niet gewoon met een langere inspuitduur geregeld :roll: Kan iemand hier meer over vertellen? Ben ook wel benieuwd...

Ik zou in jou geval iig je water temperatuur sensor even doormeten! Even de weerstand doormeten of anders met draaiende motor de spanning. Bij een koude motor zal dit je ergens tussen de 11-12 V opleveren... hoe warmer deste lager de afgegeven spanning.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Koude start wordt geregelt d.m.v. de hoeveelheid brandstof(lengte inspuitduur) en hoeveelheid idle lucht d.m.v. een klep

Deze klep zit in je spruistuk en wordt verder open of dicht gezet aan de hand van de temperatuur van je koelwater (IACV Idle Air Controle Valve)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
ikdiederik

Bericht door ikdiederik »

Dat dacht ik ook ja, dus even er van uitgaande dat de ecu van Rene nog goed is, kan het haast alleen aan die sensor liggen als ie niet fatsoenlijk aanpakt. Hoewel de mijne wel gewoon gelijk aansloeg toen ik de stekker er even afpakte. Sputterde wel daarna uiteraard. Wordt het ontstekingstijdstip niet ook door de ecu aangepast igv kouddraaien?

Als ie wel aanpakt, maar vervolgens afslaat bij stationair zou het nog eventueel aan die stationairklep kunnen liggen...
Rover 114SI

Bericht door Rover 114SI »

Bedankt voor de reaktie's allemaaal. Klinkt allemaal logisch, volgende week krijg een tweede rover (111) erbij en heb ik wat tijd om aan de 114 te werken en julie oplossing te gaan proberen. Mocht het niet lukken dan gaat de auto naar de garage. Ik houd julie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Rene.
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

heeft ie nog wel genoeg compressie?
MG TF wannahave
Rover 114SI

Even een Update

Bericht door Rover 114SI »

De auto is vandaag bij de garage geweest en hoewel de auto de laatste 5 dagen goed gestart heeft, deed hij het vandaag bij de garage gelukkig niet. Dus de monteur kon opzoek naar het probleem. Wegens tijdgebrek is hij niet achter de orzaak gekomen en kan ik hem pas na de kerst weer brengen. Wel merkte hij dat de ene keer wel een vonk had en de bezinepomp niet aansloeg en de andere keer precies andersom dus geen vonk en wel benzine. Zijn vermoede is een probleem in de ECU. Als er iemand nog een ECU heeft liggen ter overname dan houd ik mij aanbevolen het is het proberen waar. Het gaat om een 114si 8v uit 94.

René
Rover 114SI

Even een Update

Bericht door Rover 114SI »

De auto is vandaag bij de garage geweest en hoewel de auto de laatste 5 dagen goed gestart heeft, deed hij het vandaag bij de garage gelukkig niet. Dus de monteur kon opzoek naar het probleem. Wegens tijdgebrek is hij niet achter de orzaak gekomen en kan ik hem pas na de kerst weer brengen. Wel merkte hij dat de ene keer wel een vonk had en de bezinepomp niet aansloeg en de andere keer precies andersom dus geen vonk en wel benzine. Zijn vermoede is een probleem in de ECU. Als er iemand nog een ECU heeft liggen ter overname dan houd ik mij aanbevolen het is het proberen waar. Het gaat om een 114si 8v uit 94.

René
Plaats reactie