Pagina 1 van 2

Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: vr jun 19, 2020 9:31 am
door MikeM97
Wellicht lijkt het jullie wel leuk om met mij de weg te volgen aan mijn Rover.
Het zijn namelijk al "oude" beestjes en zo nu en dan moet er wel eens iets vervangen worden, in dit topic wil ik dit bij gaan houden met foto's.
Zolang ik er de tijd voor heb zal ik het bijhouden, sommige dingen zoals bijvoorbeeld de distributieriem doe ik echter niet zelf en daarvoor zal hij toch echt naar de garage moeten.

Ik heb standaard geen onderdelen op voorraad maar ik bestel ze of bij een garage in Goes die alleen maar rovers heeft staan of via autodoc

Introductie van deze Rover
Deze Rover 45 heb ik in Januari 2020 aangeschaft met nieuwe APK, de rover had op eerste oog opzicht weinig probleem punten, voornamelijk de punten waar wij kennis van hadden (stiefvader, moeder en ik) keken we expliciet nog even extra naar.
De aanschaf waarde van deze rover was €800,-
De punten die erbij kwamen:
- Defect ruitenwisservloeistof pompje
- Scheur in voorbumper onderin
- Schaaf op achterbumper op beide kanten.
- Scheurtje (+- 10cm) in voorruit aan de passagierszijde
- SRS Lampje dat blijft branden
- Mini lekkage onderin, weet zo 1 2 3 niet wat het was, is en was niet een heel groot probleem, behalve dat je de olie goed in de gaten moet houden, maar tot nu toe heb ik nog steeds niks bij hoeven te vullen, deze wordt uiteraard ook aangepakt maar wanneer weet ik nog niet helemaal.
De Rover zag er van binnen nog oké uit maar je verwacht natuurlijk ook geen nieuw staat auto, zeker niet voor deze prijs categorie.
Te verwachten word het dus een leuk project.

Echter 1 week na de aanschaf trok ik de rechter portierklink (buiten) los, dit heb ik opgelost met polymax kit (wat een goeie rotzooi is dat)
alleen heb ik wat geknoeid en natuurlijk geen idee gehad hoe te verwijderen dus je ziet de resten zitten :(
Van deze reparatie heb ik alleen maar een after-match foto en die staat al in de album "Aanschaf 1-2020"

Vorige maand (5-2020) is in een aangrenzend dorp mijn rechter buiten spiegel eraf gereden, deze heb ik eerst met mijn wonderkit vast gezet maar dit vond ik zo lelijk dat ik op de sloop maar andere heb gehaald. Hierdoor heb ik nu dus ook chrome kappen, wat ik dan weer een stuk mooier vind.

Foto albums
Aanschaf 1-2020 (https://imgur.com/a/phj6422)
Kentekenplaat nummering inkleuren 3-2020 (https://imgur.com/a/Udf8UXp)
Lekkage verhelpen kofferbak 6-2020 (https://imgur.com/a/pCpwYbL)

Ga naar post
Indien er dingen worden gepost, kan je vanuit hier er makkelijker naar toe :)
Kentekenplaat nummering inkleuren 3-2020
Lekkage verhelpen kofferbak 6-2020

Verbetering kenteken plaat 3-2020

Geplaatst: vr jun 19, 2020 9:41 am
door MikeM97
In maart 2020 heb ik mijn kentekenplaat onderhanden genomen.
Ik vond dit er zo lelijk uitzien en laat ik nou net nog een lakstiftje hebben van mijn vorige wagen een zwarte Alfa Romeo 156.
Dit was wel priel werk voor de randjes maar uiteindelijk dus opgelost met een mini torx schroeven draaiert te krassen.
Dit geeft bij lichtjes krassen geen schade maar je haalt het net gedroogde lak er wel af, Ik vraag me alleen af hoe goed het blijft zitten in de winter, maar op dit moment met verschillende beestjes-weghalende wasbeurten met de spuit dusdanig dichtbij (+- 20cm) zit de lak er nogsteeds op :bangin:

Foto album
Kentekenplaat nummering inkleuren 3-2020 (https://imgur.com/a/Udf8UXp)

Bij nader inspectie van de Rover kwam ik uit op een probleem: ROEST
In de wielkast aan de bestuurderszijde zit een open gat, gezien de gat open is, zorgt het wel voor ventilatie en is de kans kleiner dat de binnenkant ook schadelijk geroest is maar in eerste opzicht zag het er gewoon netjes uit:
Afbeelding

Lekkage verhelpen kofferbak 6-2020

Geplaatst: vr jun 19, 2020 10:19 am
door MikeM97
Ohjee roest, dit wist ik natuurlijk al toen ik ging kijken hoe het precies zat met het reserve wiel en de velgen.
Toen merkte ik het op en je kan het natuurlijk niet laten zitten.

Foto album
https://imgur.com/a/pCpwYbL

Ik had op 18-6-2020 mijn auto lekker gewassen en er zat toch een laagje water in mijn kofferbak :'(
Dus gelijk maar aangepakt met het opruimen. Ik dump vaak alles in de kofferbak als het een lange dag was en ik heb iets gerepareerd, terwijl ik toch heel netjes kratjes en koffertjes heb....
Affijn. onderzoek uit:

Op de eerste foto wist ik al waas het zat en heb ik dus een nieuw ventilatie systeem ontwikkeld.

Op de tweede foto zie je hoe ik het heb gevonden.
Volg het drap van vuil.
natuurlijk zit het er al een tijdje dus je ziet heel goed een spoor zitten.
Nu blijkt dus dat langs de rubber van het linkerachterlicht dat er water door komt.
De rubber ziet er verder goed uit en lijkt ook aan te sluiten.
Nu is het op dat punt geen probleem dat er wellicht kortsluiting ontstaat want het water gaat langs het rubber naar beneden.
Hier zit bij de kit afdichting die door de fabriek is gedaan (dit soort afdichtingen zie ik vaker in autos) is er een stukje weg.
Dus ik met mijn super sonische ultra sterke mega fantastische kit een nieuwe laag over het bestaande laag gebracht en beter uitgesmeerd zodat er dus een nieuwe dichting overeen komt, water zal daardoor niet meer binnen dringen en kan dus gewoon zijn weg naar beneden vervolgen zoals het altijd zou gaan. Helaas heb ik geen foto van mijn kit kunsten.
AfbeeldingAfbeelding

Nu ik het probleem vermoedelijk heb opgelost (tenzij rechts ook lekt, maar die kit ik aankomende tijd vast (hier komt geen update van tenzij het gepaard gaat met een andere reparatie of iets dergelijks)
Is het dus de taak aan mij om uit te zoeken wat het water voor schade heeft gemaakt, en jahoor je raad het al ROEST.

In de kofferbak zitten hier dus voorgemaakte gaten, net alsof ze wisten dat er lekkage zou ontstaan?
Deze gaten zaten dunne metalen plaatjes in die geheel veroest waren. deze heb ik eruit getikt en daarmee dus ook de sterkte van het veroeste gedeelte bepaald.
Op de foto hieronder zie je het resultaat.
Nu drink ik zo nu en dan eens een wijntje of een cidertje waar een kurk in zit.
Deze kurk wil ik als tijdelijke oplossing in de gaten stampen om vervolgens op het gemakje uit te zoeken of er wellichte universele dopjes van rubber zijn waarmee ik deze dicht kan maken.
Mocht ik dan ooit lekkage hebben of de binnenkant willen poetsen met water en zuurvrije afwasmiddel dan hoef ik alleen de gaten te openen en weg is het water.

Ook handig als je auto ter water is beland, kan je in ieder geval je auto draineren haha.
Mocht je een lekke band hebben en het regent, kan je ook 1 gat openen daardoor kan het beetje water weg en de band luchten (voorkomt ook eigenaardige luchtjes)

De gefabriceerde band houder ding in het midden die zo krom als een hoepeltje staat is inmiddels afgebroken want ik ergerde me hier redelijk aan, had verders geen enkel nut naar mijn optiek in dit moment, waarschijnlijk komt hier nog wel een andere voor in de plaats zodat de plaat die er nu in ligt (eigen fabricage gok ik) extra ondersteund word, de plaat is wel vrij dik (ik gok 15-20mm) maar extra ondersteuning is toch altijd wel handig.
Afbeelding

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: vr jun 19, 2020 9:56 pm
door Thomas
Leuk topic! Goed om te zien dat deze 45 goed terecht is gekomen :D

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: za jun 20, 2020 4:12 pm
door Dr Doggystyle
heel leuk om zo de voortgang te zien. Goed bezig

Ik mis mijn Rover 416si en R45 MK2 nu wel heel erg na het zien van deze foto's...

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: do aug 13, 2020 11:55 pm
door MikeM97
Na een tijdje van een probleem af te zijn met het stationair draaien van de motor en het volgende te zijn vervangen:
- Bougies x4 (nieuw dealer in goes)
- Bougie kabels x2 (nieuw dealer in goes)
- bobines x2 (nieuw autodoc) [31,10€ ex verzending]
- Nokkenas sensor (sloop) (11€)
- IACV (Idle Air Control Valve) A.K.A Nul-regelsensor / Stappenteller motor (???) (sloop) (11€)
- Lambda sensor (nieuw autodoc) [47€ ex verzending]

Heb ik nu weer het probleem dat de motor direct afslaat bij het aanspringen tenzij ik de benzine toevoer manueel bedien met het pedaal.

Of te wel, grote kans dat de IACV (Idle Air Control Valve) weer eens defect is en dus niet voldoende lucht door geeft als deze stationair draait.
Het klinkt er wel naar want dit ding heeft weer eens de zo genoemde death rattle.
Echter is het raar dat de motor in een keer stil valt en soms toch wel stationair draait voor een aantal seconde.

Iemand een idee waar ik deze kan halen? Op de sloop was dit de enige met het correcte nummer volgens mij.
De laagste prijs inclusief verzending uit de UK wel nieuw is 46€ maar geen idee hoe lang het verzenden duur :'(

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: vr aug 21, 2020 8:52 am
door davidosakadavid
2 maanden terug ben ik bij de Venyard te Roosendaal geweest, daar stond toen een nieuwe rover 45 en nog een aantal anderen. Grote kans dat je deze daar nog eruit kan halen.

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: ma aug 24, 2020 7:24 am
door MikeM97
davidosakadavid schreef: vr aug 21, 2020 8:52 am 2 maanden terug ben ik bij de Venyard te Roosendaal geweest, daar stond toen een nieuwe rover 45 en nog een aantal anderen. Grote kans dat je deze daar nog eruit kan halen.
Die heb ik inmiddels bemachtigd :P
Ook heb ik de gehele inlaatspruitstuk meegenomen (die het beste eruit zag)
Die wil ik vandaag in gaan bouwen in de hoop dat in ieder geval de benzine lekkage verholpen is en wellicht dat hij daar langs valse lucht zoog en dat hierdoor dus het probleem van niet starten na 1 dag stilval op stationair, ook is opgelost. anders word het verder graven.

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: di sep 08, 2020 3:58 am
door MikeM97
Nou met de sensor was het dus gerepareerd.
1 dag gereden en mijn motor temperatuur stijgt tot 80-95%

Witte stukjes zichtbaar in de koelvloeistof reservoir. Ook gaat deze ontzettend borrelen.
Geen gekleurde rook wel ergens minimale koelvloeistof verlies. Vermoedelijk een lek koppakking.
Dit gaan we dus bekijken.
Met het vervangen hiervan gaat er ook gelijk een nieuwe distributieriem + spanrol + water pomp in.
Ook word de olie geheel ververst met nieuwe oliefilter.
Ik wil vervolgens ook nog een koelsysteem flush doen of is dit niet handig gezien het een oudere auto is en mogelijke andere lekkages kan veroorzaken?

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: di sep 08, 2020 3:33 pm
door MARTIN
Er zit al een leakstop in gezien de rommel en je reservoir.
Altijd in dit geval een flush doen.
En maak je carterpan superschoon.
Ff demonteren

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: do sep 17, 2020 12:01 pm
door MikeM97
MARTIN schreef: di sep 08, 2020 3:33 pm Er zit al een leakstop in gezien de rommel en je reservoir.
Altijd in dit geval een flush doen.
En maak je carterpan superschoon.
Ff demonteren
Precies dat wat ik ook al vermoeden ja.

Ga heb al een gedeelte los.
Maar nu aan de gedeelte van de distributieriem moet daar echt heel de rechter motorsteun los gehaald worden?
Kom er amper bij.
Heb je wellicht tips?

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: do sep 17, 2020 7:22 pm
door MARTIN
ja de motorsteun moet weg .
blok opvangen met de krik,
want om bij sommige bouten te kunnen zal deze soms naar boven moeten en soms naar beneden

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: vr nov 06, 2020 12:48 pm
door MikeM97
MARTIN schreef: do sep 17, 2020 7:22 pm ja de motorsteun moet weg .
blok opvangen met de krik,
want om bij sommige bouten te kunnen zal deze soms naar boven moeten en soms naar beneden
Inmiddels door tijdgebrek heeft de auto nu ongeveer 1.5 maand stilgestaan en komt de reparatie klus beetje bij beetje dichterbij.

Nieuwe spullen zijn onderweg uit het magazijn in Duitsland. Hopelijk vandaag of morgen in huis, morgen sowieso weer verder en zondag ook.

Ben voornamelijk met schoonmaak bezig op het moment. Paar uurtjes per week

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: ma dec 14, 2020 6:13 pm
door MikeM97
Update:
Kop is er af, wat een gedoe zeg.

Nu moeten de nokkenassen er nog uit omdat het anders niet goed gevlakt en schoongemaakt kan worden.

2x wassen (vooraf en achter) plus vlakken gaat uitkomen op 75€...

Het was wel echt nodig want er zat dus echt een beginnende lekkage in de koppakking.
Cilinders voelen glad en het ziet er allemaal op vuil na okay uit.

Ben nu alles Aant schoonmaken.

Voor de fotootjes:
https://imgur.com/a/k2P3h6z

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: ma dec 14, 2020 11:51 pm
door MARTIN
Ik zie dat je de cillinderbussen niet gezekerd heb.
Draai dan vooral niet aan de krukas.
Als de bussen mee naar boven komen is de seal met het onderblokken weg, en krijg je later kvs in je carter.

Re: Mijn rover 45 1.6 uit 2000 [Reparatie + Foto dagboek]

Geplaatst: wo dec 16, 2020 11:07 am
door MikeM97
MARTIN schreef: ma dec 14, 2020 11:51 pm Ik zie dat je de cillinderbussen niet gezekerd heb.
Draai dan vooral niet aan de krukas.
Als de bussen mee naar boven komen is de seal met het onderblokken weg, en krijg je later kvs in je carter.
De krukas word niet gedraaid :) thanks voor de tip.

Is het trouwens nodig/verstandig om de nokkenas lagerschalen te vervangen? Of is dit in principe niet nodig?