hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

414 416 418 420 45
LoveMyRover

hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

Hallo iedereen,

ik heb mijn rover nu al drie jaar en reed er in totaal ongeveer 40000 km mee. Ik kocht deze met 49000 km op de teller en die heeft er nu iets meer dan 91000
Vorige week was mijn autovakantie afgelopen en heb ik op 5 weken 6000 Km gereden zonder zorgen.
aa
Ik heb echter nog nooit enig onderhoud aan deze wagen gedaan; Het enige wat ik ooit heb moeten repareren waren de remplaatjes.

Wat raden jullie me aan? Wanneer moeten de bougies eigenlijk vernieuwd worden? Wat heeft dat voor een impact op de motor?

En dan nog een vraagje: het is eigen aan deze motor dat die bij 120 km toch redelijk luid is/ Hoe kan ik dit in de wagen verminderen? Is er uberhaupt zoiets mogelijk?
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9048
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik zou eens beginnen met een grote beurt wil je het blok gezond houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door JurrianZS »

Precies dat.

Relatief goedkoop kun je van alles krijgen. Verhoogt levensduur.

Motor luid valt denk ik wel relatief mee toch? Bij 120 zit je denk ik al redelijk richting 3200 toeren? Hangt beetje van cilinderinhoud in, die weet ik niet, maar bij een toerental van 3200 mag je best wat horen.
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

Mijn rover 416 si zit aan de 3800 a 3900 toeren bij 120 km per uur en op 4000 toeren bij 130 km per uur. Ik las ergens dat je in de wagen dan 72 decibel hoort.
Mocht ik nieuwe banden plaatsen (van 185/55/r15 naar 205/50/r17) zou dit dan meer of minder lawaai maken?

En wat houdt een groot onderhoud in?
Ik ga namelijk niet graag naar een garagist want hier in België heb ik in 20 jaar tijd nog nooit een eerlijke garagist geweten. Klinkt hard en mijn excuses als ik de garagisten hier schoffeer maar dat is wat ik heb vastgesteld.
"ik heb nieuwe remschijven) moeten plaatsen en dat is in totaal 45O euro". Ik vond dit vreemd, reed van de oprit, haalde er mijn wielen af en zag mijn oude remschijven. Terug naar de garagist, getoond, en daar stond die dan, met een mond vol tanden. En dat was niet de eerste keer/
"kan u dit gat dichtlassen in de uitlaat'. Hij checkt en zegt: is 5 min werk. Daarna belt die me op dat hij een hele lijn zal moeten steken. Wagen afgehaald, en laten lassen bij een kerel die wagens hersteld in het zwart en kostte me 10 euro. Enzo verder.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door JD »

nou, als je een beetje handig bent kun je t zelf doen.

Boodschappenlijstje:

5 liter motorolie
oliefilter
4 bougies
luchtfilter
interieurfilter
5 liter koelvoeistof
en event. remolie

En een werkplaatshandboek voor de 1e x kan ook handig zijn ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

Ik heb er onlangs een liter olie bij gedaan, maar nog nooit ververst.
Ik las ergens dat één of andere grote oliemagnaat of eigenaar of verkoper van motorolie, zei dat het vervangen van motorolie veel te vaak en onnodig wordt gedaan.

Maar goed, wat kan daar van waar zijn.

Ik zal kijken waar ik zo'n oliefilter kan vinden; Met een handleiding bij de hand lukt het vervangen van zoiets wel,

alsook de verschillende andere filters. Ik herinner me dat ik ergens las dat de pollenfilter (dat is de interieurfilter, niet?) ergens achter het handschoenenkastje zit; Dus ik neem aan dat ik die moet opendoen, daar een aantal schroeven zal zien, en dan zien we wel verder.
De luchtfilter is dat vierhoekig ding die in een kunststoffen doos zit onder de motorkap, niet? Die heb ik er eens uitgehaald en die zag er relatief goed uit.
Moeten ook niet de " gangen" (waar de lucht doorheen vliegt) niet gekuist worden? Hoe doe je dat? Met iets flexibel?
De remolie is op vakantie vervangen. Dat was ik vergeten vermelden.


De koelvloeistof eerst volledig lekken? Zit er ergens een dop onderaan de wagen of zo?
Ik meen me trouwens te herinneren dat ik die een jaar of twee eens volledig heb bijgevuld omdat die redelijk leeg was; Het leek dus wel alsof ik met een lek zat echter is het niveau sinds de hervulling niet meer gedaald. Wel merk ik onderaan de wagen dat een deel van de onderkant smerig is, alsof er olie of iets anders heeft gelekt of nog steeds lekt. Echter daalt er geen enkel vloeistofniveau. Vreemd/
De vier bougies, daar heb ik een absurd prijsverschil in gezien. Geen idee welke dus goed zijn. Ook heb ik geen momentsleutel dus ik weet niet hoe hard ik die moet aandraaien.


God, al die vragen. Ik voel me een profiteur.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door JD »

interieurfilter/pollenfilter zit idd achter je handschoenenkastje.
luchtfilter is idd dat vierkante ding.
bougies draai ik altijd zonder momentsleutel aan, op t gevoel.
kunnen gewone ngk BKR6E bougies in van n euro of 5 pst
koelvloeistof kun je vervangen door de onderste slang van je radiateur los te pakken en dan de boel leeg te laten lopen, daarna opnieuw afvullen on ontluchten ( zoekfunctie staat hoe )
motorolie weg degelijk vervangen.

Wat ik nog vergeten was is je benzine filter.

veel onderdelen kun je btw goedkoop op ebay vinden ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

Op mister auto .be
vind ik alle filters, bougies (gloeikaarsen), en twee achterste schokdempers voor totaal 222 euro.
Doe daar dan de velgen van 350 euro bij en dertig euro voor het herstellen van de voorbumper en ik ben klaar voor 600 euro. Niet slecht.
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door Sander02 »

Pollenfilter zit er mogelijk geeneens in dus dat kan weer schelen. Ik weet niet of je een airco hebt maar die moet ook onderhouden worden.
416SI 1996
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

Jup er zit een pollenfilter en airco in.
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door Sander02 »

airco reinigen en opnieuw vullen kan je in iedergeval niet zelf doen maar er zijn wel goedkope adresjes te vinden.
416SI 1996
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

0In Belgie vragen ze daar al gauw 80 a 90 euro voor.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door p@p@zs »

Je auto kost nou eenmaal geld, motorolie vervangen afhankelijl van de gereden kilometers zeker eens in de 2 jaar is echt geen overbodige luxe..
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door Bart-K »

Dat gebrek aan onderhoud strookt niet echt met je forumnaam hé :roll: ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
LoveMyRover

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door LoveMyRover »

I love my Rover but I love my daughter even more. En als de financien niet goed zitten, dan is mijn dochter prioritair.
En de Rover, daar rijd ik altijd rustig mee, en ik heb nog nooit enige "sputtering" gehad.
Maar nu ga ik er toch eens werk van maken.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: hoe je wagen algeheel "gezonder" maken?

Bericht door p@p@zs »

Je merkt het aan je wagen als de olie is vervangen ;)
Hij/zij zal je dankbaar zijn :thumb:
Plaats reactie