Pagina 1 van 2

Rover 45, ja of nee?

Geplaatst: do sep 05, 2013 7:06 pm
door geevee
Een tweedehands Rover 45 2.0 (benzine) met CVT, kopen of niet...? Ze worden aangeboden met km standen boven en beneden de 200.000, maar waar begin je aan, vraag ik me af. Ik ben een liefhebber van automatische transmissies, maar hoe zit het met de bedrijfszekerheid van zo'n CVT? Niet aan beginnen, zo wordt op sommige sites gezegd. Is dat reëel? En hoe zit het met die V6-motor? Kwestbare koppakkingen en koelwaterproblemen of geldt dat alleen voor de viercilinders? Als ik lees over "known issues" van de KV6 motor op Wikipedia word ik al helemaal niet vrolijk; gaskleppen en thermostaat van plastic? Bah! Heeft iemand praktijkervaringen met zo'n 45 2.0 CVT op de lange duur?

Geplaatst: do sep 05, 2013 7:30 pm
door arjen
Een 2 liter is voor zover ik weet een gewone automaat ipv een cvt. De motoren hebben wel hun zwakke punten, maar wanneer ie goed onderhouden wordt kan ie wel wat kilometers aan.
Let wel even op koelwaterpeil en vooral ook op 'mayo' aan de vuldop en in het blok. En houd er rekening mee dat het onderhoud als bougies en distributie wat duurder is dan bij een 1.8

Geplaatst: do sep 05, 2013 7:45 pm
door geevee
arjen schreef:Een 2 liter is voor zover ik weet een gewone automaat ipv een cvt.
In de Rover 75 wel, maar in de Rover 45 was het een CVT, afgaande op internetbronnen (helaas kan ik geen links plaatsen). Kijk bv op de Engelse Wikipedia onder "Rover 45". Maar er zal vast wel iemand bij dit forum zitten die zo'n auto heeft (gehad).

Geplaatst: do sep 05, 2013 8:33 pm
door metro '82
De 1.8 in de 45 is een CVT en de 2.0 V6 is een Jatco 5 traps automaat.

Geplaatst: do sep 05, 2013 9:06 pm
door Roverforever
metro '82 schreef:De 1.8 in de 45 is een CVT en de 2.0 V6 is een Jatco 5 traps automaat.
zo is het idd

Geplaatst: do sep 05, 2013 9:10 pm
door geevee
OK, bedankt, een conventionele automaat dus. Wel zo prettig, lijkt me.

Geplaatst: do sep 05, 2013 9:15 pm
door Roverforever
nog even een opmerking over de motor. KV6 is een motor die héél,héél lang meekan,alleen moet je hem degelijk onderhouden en opvolgen. Ik zou hem zeker aan raden!

Geplaatst: vr sep 06, 2013 9:07 am
door JD
geevee schreef:OK, bedankt, een conventionele automaat dus. Wel zo prettig, lijkt me.
Niet dus, ga maar eens een proefrit maken met zo'n cvt bak ;)
Dat rijd zo verschrikkelijk fijn :D :inlove:

Geplaatst: vr sep 06, 2013 10:11 am
door MARTIN
:mrgreen: ik heb vorige week een 45 1.8 cvt gehaald voor mijn buurman .
rijdt als nieuw, terwijl er toch 150 dkm opstaat.

een V6 is leuker , maar ook duurder {verbruik en onderhoud}

dus om terug te komen op je vraag 45 ja of nee

een dikke ja

Geplaatst: vr sep 06, 2013 10:57 am
door hAz
Broerlief 1 heeft een 1.8 CVT.
Heeft er een revisie voor de CVT opzitten bij iets van 110.000, dat wel maar CVT rijdt OH ZO fijn!
Bij tweedehands is het altijd de vraag hoe iemand met de auto en het onderhoud is omgegaan.

Broerlief 2 heeft ook de 1.8 CVT, ook 2e hands, en rijdt inmiddels aantal jaren zonder problemen.

Dus... betrouwbaar in de 45 is 'ie zeker!

hAz.

Geplaatst: vr sep 06, 2013 11:34 am
door geevee
Allen dank voor de reacties. Qua techniek zou ik het nog wel aandurven om een 45 aan te schaffen. Alleen een 2.0 automaat komt dan in aanmerking . Het chroomwerk en het interieur spreekt mij wel aan, maar ik knap af op het Honda Civic koetswerk met zijn grote ruiten. Dan vind ik een 75 toch stukken fraaier, maar ja, die is 175 kg zwaarder (hoger MRB-tarief) en moet je ook nog eens de 2.5 uitvoering kiezen (hoger verbruik) als je hetzelfde acceleratievermogen wilt als een 45 2.0 heeft. Misschien moet ik het toch maar houden bij mijn Volvo-klassiekers uit de zestiger jaren...

Geplaatst: vr sep 06, 2013 12:15 pm
door JD
0-100 zit tussen de 2.0 en de 1.8 maar 0,7 sec verschil in ;)

Maar ik zou zeggen, ga eens een proefrit maken met zo'n cvt ;)

Geplaatst: vr sep 06, 2013 7:22 pm
door Bart-K
Of nog beter, maak eens een proefrit met een 2.0V6.

1 keer gas geven en je bent verkocht ;)

Geplaatst: vr sep 06, 2013 7:34 pm
door geevee
Bart-K schreef:Of nog beter, maak eens een proefrit met een 2.0V6.
1 keer gas geven en je bent verkocht ;)
Zo gauw ben ik niet verkocht ... :D
Heb in het verleden wel meer vlotte wagens gehad (Corvette, Scorpio 2.9 V6, zie ook mijn website), maar ook al heeft een auto 1000 pk, als het uiterlijk mij niet aanstaat, raak ik moeilijk verkocht. En bij de aanblik van een Rover 45 krijg ik wat teveel associaties met een aquarium of een doorzonwoning.

Geplaatst: vr sep 06, 2013 9:26 pm
door p@p@zs
Oooeeehhh, dat is vloeken in de kerk, een 45 een aquarium noemen :evil:

Daarvoor heb je de Toyota Previa en de Yaris Verso ;)

Geplaatst: vr sep 06, 2013 10:12 pm
door hAz
Grote ruiten is fijn.... Al die kleine K*Traampies tegenwoordig... levensgevaarlijk.