turbo defect 45 dti

414 416 418 420 45
Plaats reactie
fons

turbo defect 45 dti

Bericht door fons »

Vandaag raar geluid uit de 45 20 idt en geen vermogen meer nog tot me werk gekomen vanavond naar huis na 500 mtr motor ophol geslagen contact uit, bleef volgas draaien met een heftige rookwolk uit de uitlaat ,stopte na een tijdle hoog toeren draaien vanzelf.
Olie gepeild was oke daarna nogmaals gestart liep weer perfect tot ik een beetje gas gaf ,het ritueel herhaalde zich: ophol, contact uit ,roken en afslaan.
Weer olie peil gecheckt iets lager, weer gestart liep perfect wel roken geen gas gegeven om herhaling te voorkomen en uit gezet.
Conclusie "kapotte turbo.
Morgen naar huis slepen en turbo vervangen .

Ik heb de orginele dti bassisblok vervangen voor een 20 di bassisblok uit een 420 na het breken van de snaar, en alles overgezet van de dti (verstuivers niet) turbo welke nu defect is ( (80.000 km na ombouw 390.000 km totaal )iets hogere druk gegeven.
Van de 20 di heb ik nog de garret turbo leggen past deze op de idt omgebouwde dt en kan ik de druk van deze ook weer verhogen?

bvd reactie groet Fons
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

idt en di hebben een ander uitlaat bocht.

oud:Afbeelding rover 400
nieuw:Afbeelding rover 45

dus de flens van de turbo is anders
die van het spruitstuk zijn het zelfde.

de turbo druk van de di kan ook omhoog alleen de flo is minder dan die van de latere.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
fons

Bericht door fons »

dank voor je reactie
Ik heb de uitlaat van de 420 di ook nog liggen zal dit passen?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Volgens mij kun je het uitlaatdeel van de turbo wel wisselen. Volgens mij heb ik op die manier wel eens een turbo van een 600 op een 45 gezet.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

En probeer wel te achterhalen waardoor de turbo stuk is gegaan en los dat probleem op, anders kun je snel weer.
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

De oude turbo variant heeft een outlet elleboog die van de turbo af geschroefd kan worden.
de nieuwe variant niet dat is tevens het turbo huis.
je kan wel de downpipe wisselen

Afbeelding

Afbeelding

goed kijken dan zie je het verschil tussn los en vaste elleboog.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
fons

Bericht door fons »

Auto vandaag terug gereden , eerst de slang van de intercooler los gehaald en een tijdelijk luchtfilter gemonteerd de wastegate van de turbo open gezet met ijzerdraad , intercooler afgeplugd met houten prop olie bij gevuld en 45km binnendoor naar nhuis gereden .
Eerst stuk een aardige rookpluim uit de uitlaat daarna zonder probleem door kunnen rijden af en toe gestopt om olie peil te checken maar deze bleef goed.
Op terug weg gelijk bij de sloop langs en daar een goede turbo van een dti gehaald voor 100 euro, morgen monteren.
De oorzaak van de defecte turbo zal de 4 ton zijn die er mee gereden is , de turbo van de sloop had maar 2 ton gedraait dus kan nog wel even mee.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Een turbo slijt vrijwel niet, ze gaan meestal stuk door aan of afvoer problemen van motorolie (dit kan bijvoorbeeld ook door een verkeerde carterdruk). Of door dingen die in de schoepen terecht komen.
fons

Bericht door fons »

Gezien de hoeveelheid olie die door de intercooler de motor inkwam had hij olie genoeg, de turbo heeft sinds de ombouw altijd een hogere fluittoon gehad dan normaal maar deed het 80.000km goed.
Hoe zou er een verkeerde cartetdruk kunnen ontstaan?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Verkeerde carterdruk kan ontstaan door vervuiling, teveel motorolie, versleten zuigerveren etc. Wanneer er veel olie in het inlaat circuit zit kan de turbo zijn olie waarschijnlijk niet goed kwijt.
controleer in iedergeval altijd de aan en afvoer van olie naar de turbo en maak het in en uitlaat circuit goed schoon.
fons

Bericht door fons »

Oke dat zal ik doen nog een vraagje klopt hetr dat er geen pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de bovenzijde van de turbo zit aan de uitlaat kant namelijk wel?
    hAz
    MG-R Freak
    Berichten: 570
    Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
    Woonplaats: Twente

    Bericht door hAz »

    Zat bij mn 220 turbo ook geen pakking tussen spruitstuk en turbo.
    Ze zijn echter wel verkrijgbaar (o.a. op ebay) (roestvrij staal) en heb er bij mij nu wel een tussen zitten.
    supergROVER

    rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
    fons

    Bericht door fons »

    Turbo ingebouwd loopt beter als ervoor dus de turbo was waarschijnlijk niet best meer. Bedankt voor alle info groet Fons
    Plaats reactie