Koelvloeistof verdwenen.

414 416 418 420 45
Plaats reactie
ronaldverkuijl

Koelvloeistof verdwenen.

Bericht door ronaldverkuijl »

Heren,

Ik heb de laatste tijd last van verdwijnende koelvloeistof. Dat gaat ook best rap. Daarnaast is het heel lastig de auto warm te krijgen. Het duurt heel lang voor er ook maar een beetje warme lucht in de auto komt. De motor wordt overigens niet warm. Ik heb een rover 45 Diesel uit 2003.

Groet,

Ronald
ronaldverkuijl

kleine aanvulling

Bericht door ronaldverkuijl »

Heren,

Ik heb zojuist een liter koelvloeistof toegevoegd. Dat heb ik eerder ook al een keer gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wanneer ik daarvoor koelvloeistof heb bijgevuld. Dat zou zomaar een jaar of 2 geleden kunnen zijn.

Er zit geen smurrie in mijn olie (dop en peilstok) en ik zie ook geen witte rook.

De vraag is eigenlijk hoeveel koelvloeistof een goed functionerend koelsysteem per jaar mag verliezen?

Groet,

Ronald
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Hoeveel moest je bijvullen?
En als je de auto start is je koelsysteem dan meteen op druk of borrelt je expansie vat.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
ronaldverkuijl

Vanmiddag

Bericht door ronaldverkuijl »

Dat zal ik vanmiddag eens even bekijken... Ik heb het idee dat er echt maar heel weinig in het systeem heeft gezeten. Ik heb nu bij elkaar 2 liter toegevoegd en zal vanmiddag bij aankomst thuis kijken hoe het er dan voor staat. Bij vertrek zal ik even kijken of er iets borrelt.

Groet,

Ronald
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Even een TIP:

bij koude motor:
Motor starten en 2 - 4 keer gasgeven....
motoruitzetten...
expansievat open draaien...

Als er dan druk op staat is je koppakking lek.....

Hoe zit het met de temperatuur in de auto? loopt deze op of blijft deze redelijk gelijk....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
ronaldverkuijl

Update...

Bericht door ronaldverkuijl »

Heren,

Voor ik weg ging even gekeken of hij bij het starten borrelde. Niets! Vervolgens 4 keer gas gegeven (niet super hard) en de motor weer uitgezet. Geen enkele druk op het expansie vat. Vervolgens een ritje van een kleine 30 km gemaakt. Het koelvloeistofpeil is niet veranderd.

Misschien heb ik de auto echt te lang verwaarloosd. Is het zo dat de koelvloeistof sneller verdwijnt als er minder in zit?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken. Morgen een weer 50 km, dan laat ik jullie wel weten wat er veranderd is.

Groet,

Ronald
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Even op druk laten zetten bij een garage. Je verliest niet een paar liter zonder lekkage. Ook niet in 2 jaar.
Gebruikersavatar
matthias117
MG-R Freak
Berichten: 757
Lid geworden op: za jun 26, 2010 7:51 pm
Woonplaats: waasmunster

Bericht door matthias117 »

met mijn rover 200 benzine heb ik dat ook hoor
om de X aantal tijd (pakweg 2-3 maand) moet ik een beetje koelvloeistof bijvullen
nooit veel maar altijd een beetje
ook als ik wekelijks de vloeistoffen nakijk (ja ik ben zo iemand :roll: ) dan staat het expansie vat ALTIJD onder druk
maar geen mayo of andere troep
dus ik neem aan dat dit gewoon normaal is :mrgreen:
Plaats reactie