Het wee van mijn Rover 45 V6
Rammel/bonkgeluid
Ik lees net op een Volvo forum iets over een vergelijkbaar verhaal als mijne t.o.v. het bonkgeluid bij klinkerwegen. Daar was het euvel de schokdempers.
Als ik mijn schokdempers test (wagen induwen), dan lijkt mij alles goed. Hij is tenslotte ook (naar mijn mening) eerlijk goedgekeurd.
Ik hoor wel vaak trouwens bij wat grotere oneffenheden in de weg dat de schokdempers een lichte tikgeluid geven (hoge frequentie-geluid).
Wat denken jullie, zou dit eventueel het probleem kunnen zijn bij mijn wagen? Of toch de asrubbers, net als bij een andere volvo-rijder.
Ik vind het zo sneu om veel geld uit te geven aan dingen die eigelijk niet echt nodig zijn om te vervangen. (dat had ik met m'n voorremmen als gedaan )
Ik lees net op een Volvo forum iets over een vergelijkbaar verhaal als mijne t.o.v. het bonkgeluid bij klinkerwegen. Daar was het euvel de schokdempers.
Als ik mijn schokdempers test (wagen induwen), dan lijkt mij alles goed. Hij is tenslotte ook (naar mijn mening) eerlijk goedgekeurd.
Ik hoor wel vaak trouwens bij wat grotere oneffenheden in de weg dat de schokdempers een lichte tikgeluid geven (hoge frequentie-geluid).
Wat denken jullie, zou dit eventueel het probleem kunnen zijn bij mijn wagen? Of toch de asrubbers, net als bij een andere volvo-rijder.
Ik vind het zo sneu om veel geld uit te geven aan dingen die eigelijk niet echt nodig zijn om te vervangen. (dat had ik met m'n voorremmen als gedaan )
mvg, John
ik zou dat bonk geluid eens in de veren achter zoeken.
je zegt dat hij achter hoger staat {en afgaande op de foto's heb je gelijk}.
misschien zijn er veren onder gezet die net niet passen in de schotels.
zit of heeft er een trekhaak onder gehangen?
wat misschien verklaard waarom deze achter hoger staat.
je zegt dat hij achter hoger staat {en afgaande op de foto's heb je gelijk}.
misschien zijn er veren onder gezet die net niet passen in de schotels.
zit of heeft er een trekhaak onder gehangen?
wat misschien verklaard waarom deze achter hoger staat.
Een snelle inspectie van diverse V6-en zou ik denken dat ie goed staat.
De 6 pitters lijken allemaal wat te hangen voor, en ik denk dat het motorgewicht daar wel in meespeelt, de ZS 180 is ook een goede 100 kg zwaarder als de 120..
Kijk je naar een 45 met een 1.8 motor, lijken die allemaal 'recht' te staan.
Maar dat bonkende geluid?...
De 6 pitters lijken allemaal wat te hangen voor, en ik denk dat het motorgewicht daar wel in meespeelt, de ZS 180 is ook een goede 100 kg zwaarder als de 120..
Kijk je naar een 45 met een 1.8 motor, lijken die allemaal 'recht' te staan.
Maar dat bonkende geluid?...
Zover ik weet zitten er geen hulpveren onder. Per kant zit er 1 veer, maar ik zou even moeten controleren of ze niet goed passend zijn eventueel.
Als ik op internet kijk, zie ik ook regelmatig v6 staan, die hoger staan achter, maar ik vind het wel extreem hoog.
Morgenochtend zal ik er even naar kijken en foto's maken zodat een expert onder jullie kan bepalen of het juist is, of niet.
Als ik op internet kijk, zie ik ook regelmatig v6 staan, die hoger staan achter, maar ik vind het wel extreem hoog.
Morgenochtend zal ik er even naar kijken en foto's maken zodat een expert onder jullie kan bepalen of het juist is, of niet.
mvg, John
Vandaag even met de wagen bezig geweest. Begonnen met het rechtsachterwiel.
Het geluid blijkt alleen te zijn bij het rechtsachterwiel. Niet aan de linkerkant, dat heb ik ook even gecheckt.
Overzichtsfoto:
Detail veerpoot onderaan:
Detail veerpoot bovenaan:
Detail asrubber(?):
Dat van die asrubber(?) is aan weerszijden.
Ik heb door de complete as naar boventrekken/duwen het geluid gehoord.
Als je de overzichtsfoto bekijkt, dan heb ik mijn rechterhand onder die grote zwarte balk gelegd (weet zo niet de specifieke benamingen) en mijn linkerhand onder het complete gedeelte van de remschijf en blokken.
Daarna met enige kracht het zaakje omhoog getrokken/geduwd en elke keer kwam het bonkende geluid (ergens bij de veer/schokbreker) hoorbaar.
Aan de linkerzijde heb ik hetzelfde uitgevoerd, alleen daar was niets te horen.
De topmount zit vast, zo ook de schokdemper daar. Ik zou niet weten waar het geluid precies vandaan komt, maar wel dat het nu iig alleen rechtsachter is.
Het geluid blijkt alleen te zijn bij het rechtsachterwiel. Niet aan de linkerkant, dat heb ik ook even gecheckt.
Overzichtsfoto:
Detail veerpoot onderaan:
Detail veerpoot bovenaan:
Detail asrubber(?):
Dat van die asrubber(?) is aan weerszijden.
Ik heb door de complete as naar boventrekken/duwen het geluid gehoord.
Als je de overzichtsfoto bekijkt, dan heb ik mijn rechterhand onder die grote zwarte balk gelegd (weet zo niet de specifieke benamingen) en mijn linkerhand onder het complete gedeelte van de remschijf en blokken.
Daarna met enige kracht het zaakje omhoog getrokken/geduwd en elke keer kwam het bonkende geluid (ergens bij de veer/schokbreker) hoorbaar.
Aan de linkerzijde heb ik hetzelfde uitgevoerd, alleen daar was niets te horen.
De topmount zit vast, zo ook de schokdemper daar. Ik zou niet weten waar het geluid precies vandaan komt, maar wel dat het nu iig alleen rechtsachter is.
mvg, John
Die as subframe rubbers zouden een keer mogen inderdaad. Je auto is er in ieder geval niet op afgekeurd de laatste keer.
Maar of dat de oorzaak van het geluid is ?
Iets wat ook niet altijd zichtbaar is, dat je schokdemper aan de bovenkant is afgebroken, zoiets veroorzaakt ook bonkend geluid, zeker op klinkerwegen. Had hier een Renault Scenic binnen, waarvan de eigenaar mopperde over een klapperend geluid achterin en het vermelde euvel bleek de oorzaak te zijn.
Maar of dat de oorzaak van het geluid is ?
Iets wat ook niet altijd zichtbaar is, dat je schokdemper aan de bovenkant is afgebroken, zoiets veroorzaakt ook bonkend geluid, zeker op klinkerwegen. Had hier een Renault Scenic binnen, waarvan de eigenaar mopperde over een klapperend geluid achterin en het vermelde euvel bleek de oorzaak te zijn.
Met vriendelijke groet,
Marcel van Barneveld
Marcel van Barneveld