Het wee van mijn Rover 45 V6

414 416 418 420 45
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

dubbelpost... :evil:
Laatst gewijzigd door JB45 op do okt 25, 2012 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, John
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

mvbdb schreef:Iets wat ook niet altijd zichtbaar is, dat je schokdemper aan de bovenkant is afgebroken, zoiets veroorzaakt ook bonkend geluid, zeker op klinkerwegen. Had hier een Renault Scenic binnen, waarvan de eigenaar mopperde over een klapperend geluid achterin en het vermelde euvel bleek de oorzaak te zijn.
Zou ook kunnen, had mijn collega het ook over.
Hoe kun je dat zo bepalen/zien, moet je daarvoor het hele spulletje loshalen? Ik heb namelijk geen veerspanner.
mvg, John
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Kan geen kwaad, als je wiel erop zit word je schijf vastgedrukt.
Die 2 boutjes is om de boel bij elkaar te houden als het wiel gedemonteerd is.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Goed, vandaag heb ik de winterbanden geplaatst. 15inch met 185 breed, tegenover de zomerset 16inch met 205 breed.
Ik kan het me verbeeld hebben, maar zover ik over de klinkerwegen heb gereden hier, lijkt het geluid minder hoorbaar te zijn. Het is er nog wel, maar veel minder.
Ik heb vandaag ontdekt dat het toch ook aan de linkerzijde is. De stabilisatorstang heb ik aan zitten trekken en duwen, etc. Geen geluid.
Zo gauw ik de hele as naar boven trek, is het geluid hoorbaar. Dus ik verdenk nu zelf inderdaad ook de schokbrekers.
Dat zijn trouwens nog wel prijzige dingen. En het plaatsen ben ik bang van dat ik dat niet zelf kan doen, omdat ik geen veerspanner heb en dus het zaakje niet veilig los kan halen.
Laatst gewijzigd door JB45 op vr okt 26, 2012 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, John
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Voor achter dempers heb je geen veerspanners nodig.
Ik zou het spul eerst eens uit elkaar halen en kijken wat er mis is als je de dempers in je hand hebt.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

De demper zit anders wel door de veer heen, om zo maar te zeggen.
Bij mijn BMW's waren die twee apart en had je inderdaad geen veerspanner nodig.
Maar goed, dan zal ik daar eerdaags eens naar kijken.
Ben alleen bang, dat als het toch gebroken blijkt te zijn, ik een probleem heb. Dus nog geen nieuwe besteld en toch 't spul loshalen vind ik wel wat riskant... :?
mvg, John
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Auto op pootjes zetten.
Krik onder de draagarm.
Boven de demper losnemen.
Krik laten zakken en de demper aan de onderkant losmaken en alles is los.

Als er wat gebroken was bij de demper aan de bovenzijde lag alles al op straat toen je hem opkrikte.
Mogelijk is er alleen een rubber los of weg aan de bovenzijde.

Oh ja volgens mij moet dat kleine dwarslinkje ook los om ruimte te creeren

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
mvbdb
MG-R Freak
Berichten: 564
Lid geworden op: ma aug 18, 2008 8:31 pm
Woonplaats: Amerongen

Bericht door mvbdb »

Of dat van de schokdemper inderdaad zo is, kom je eigenlijk alleen achter bij demontage van het spul.

Soms zitten de schokdempers niet in de veren (Renault Scenic, Rover SD1 bijvoorbeeld) en soms dus wel.

Bam heeft je met zijn werkwijze al een heel aardig eind op weg geholpen.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Mijn broer geeft aan dat de draagarmrubbers het probleem zeer waarschijnlijk zijn.
Bij BMW is dit ook een probleemgeval.

Afbeelding
Dus ik denk dat ik als eerste dan maar de draagarmrubbers (door iemand van jullie subframe genoemd?) laat vervangen.
mvg, John
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ik denk niet dat die rubbers de oorzaak zijn, zien er nog best goed uit. Denk toch meer aan stabilisator of schokbrekers. Mocht je nog in de buurt van burgum komen rij dan maar even langs. Hobbelwegen genoeg daar, eens zien of we wat kunnen traceren.
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Goed, even week 'bezig' geweest met de R45.
De 'vork' van de dempers zit nog netjes vast, dus dat zal bij mij het probleem niet zijn. Mijn vermoeden is nu ook inderdaad wat naar de schokdempers verhuist, want ik hoor het geluid als ik de as omhoogduw en weer laat 'vallen' echt van bovenaf komen. Dus de aansluiting schokdemper met de chassis en topmount.

Ben toen even de kofferbak ingedoken en kwam achter het volgende wat ik toch een beetje vreemd vond, maar wellicht zie ik leeuwen en beren.
Toch heeft het een andere kleur, dus ik laat hier even de foto's zien:

Rechts:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Midden (naar achterbumper toe gefotografeerd, vanuit de wielbak):
Afbeelding

Links (hier lijk wel een ongelukje te zijn gebeurt):
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mede gezien de buitenzijde:
Afbeelding Afbeelding
Rare knikjes...
mvg, John
x-ray

vering rover 45 V6

Bericht door x-ray »

hallo ik rij zelf ook een rover 45 V6 dat ze aan de voorzijde laag zijn ben ik mee eens naar zo hoog als die van jou aan de achterzijde is heb ik nog nooit gezien wellicht zijn onder jou auto verhogings veren (langere veren) gemonteerd ik heb er zelf hulp veren onder zitten en die zijn lang niet zo hoog

het gerammel heb ik tot nu toe geen last van en hoor graag wat het probleem is voor als het bij mij ook begint
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Ik ben er niet meer mee bezig geweest. Zo nu en dan verneem ik het nog wel.
Vermoeden is voor mij nu wel een beetje verplaatst naar de smering van de schokdempers.
mvg, John
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

das kit, en dat verkleurd wel vaker :?
Trek bij een gemiddelde auto de binnenbekleding los en daar zit ook kit (en bij de jouwe liep de lopende band achter dus t moest even snel gok ik :mrgreen: )
Maar zal me daar niet te veel zorgen over maken ;)

In nunspeet staat trouwens een 75 op de sloop mocht je nog onderdelen nodig hebben ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Plaats reactie