Ervaringen met de 416Si: Vakantie in Frankrijk

414 416 418 420 45
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Ervaringen met de 416Si: Vakantie in Frankrijk

Bericht door dolomite1850 »

Na het topic in Even voorstellen... wil ik graag mijn ervaringen met de 416Si in het dagelijkse gebruik hier bijhouden. Als een soort logboek dus eigenlijk. Ik heb nog wat zaken op mijn verlanglijstje staan:

Wat heb ik er inmiddels aan gedaan:
- Tweede binnenspiegel en achterruitwisser verwijderd.
- Nieuwe mattenset
- Mijn eigen Alpine radio ingebouwd (zit nog niet helemaal lekker)
- Van binnen en van buiten gewassen en gereinigd
- Nieuwe schijven en blokken. De schijven waren versleten en krom.
- Embleem achterklep
- Tweeterspiegelkapjes gemonteerd (nog niet aangesloten, ga nog een composetje kopen)

Wat gaat er nog gebeuren:

- Stabilisatorstang achter (ligt inmiddels klaar)
- Centrale bussen draagarmen achter vervangen (zijn kapot)
- APK komende maand
- Wellicht wat extra geluidsisolatie voor de motorruimte
- Koplampglazen weer helder maken.
- Verhoging centrale armsteun met een stuk schuimrubber, afgewerkt met nepleer
- Het enige (!) roestplekje wegwerken
- Deurbekleding lijmen
- Andere pookknop
- Een uitgebreide poetsbeurt, inclusief klei-behandeling
- Betere speakers
Laatst gewijzigd door dolomite1850 op di jul 31, 2012 10:26 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

De afgelopen dagen heb ik het internet afgeschuimd, op zoek naar produkten om de motorruimte beter te isoleren. Ik liep daarbij tegen twee interessante produkten aan:
- Acusticab, vooral bedoeld voor motorruimtes
- Vibraflex, voor ontdreuning, zoals in deuren, achter speakers, op wielkasten

Acusticab spreekt me wel aan om de motor wat minder hoorbaar te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil beginnen met het beplakken van de motorkap, omdat de mat die daar onder hangt er niet bepaald effectief uit ziet. Ik heb zoiets ooit eens gedaan bij mijn Mini Van (noppenschuim van de Gamma) en dat scheelde meteen een hoop herrie.
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Morgen draagarmbussen vervangen, APK en Gladen M165 Plus composet monteren. O ja, en de stabilisatorstang achter monteren. En als ik eraan toe kom, de bekleding van de deurpanelen vastlijmen. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Ervaringen met de 416Si.

Bericht door dolomite1850 »

Vanmorgen APK. Dat ging niet zoals gewenst. Op de remmentestbank bleek achter te veel verschil. Terwijl de CO werd gemeten (te hoog - katalysator kapot) zag ik aan de voorkant vloeistof onder de auto uit komen. Motorkap open en jawel hoor: koppakking kapot. Het zeek er uit. Het is waarschijnlijk vlak voor aankomst gebeurd, wat dan nog een geluk bij een ongeluk was. Dat moet dus nog gemaakt gaan worden.
De draagarmbussen waren zo vervangen. Dat ging soepel. Toen de trommels eraf: wielremcilinders lek! Alles bij elkaar genoeg te doen dus.
Nu een katalysator regelen (iemand?), de rest van de onderdelen is al besteld.
Alles bij elkaar een beetje een rampdag eigenlijk :evil:
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Wow, dat is wel serieus zegmaar.
Wordt een dure APK dan, zo'n koppakking is ook niet gratis.
Hopelijk kun je het toch nog op een schappelijke wijze oplossen en ben je niet al te gek veel kwijt aan die ongein.
Ik zou dan helemaal erdoorheen zitten als mij dat zou gebeuren tijdens een APK. :|
mvg, John
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Het kwam wel hard aan, ja. Maar ja, je doet er geen moer tegen. En ik weet dat het allemaal goed gemaakt wordt. Dan zijn de meeste belangrijke dingen wel gerepareerd dan wel vervangen...
Inmiddels heb ik al een katalysator kunnen regelen bij van Noort. Hopelijk kan ik eind volgende week weer met plezier met het Rovertje rijden.
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Was het echt de katalysator? Ik had het bij m'n laatst APK ook een te hoge waarde, toen zeiden ze al, je moet 'm nog maar eens even goed warm rijden. Veel toeren maken, dan reinigt de motor zich zelf. En jahoor bij herkeuring niks aan het handje. Ik had namelijk voor de APK een tijdje niet gereden en reed vaak ook korte ritjes.

koppakking is wel balen ja.
416SI 1996
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als er koelwater de cylinders in lekt dan krijg je uiteraard geen beste verbranding met als gevolg een slechte uitstoot.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

@Sander2: De auto is nog niet klaar, dus ik weet het niet. Maar toen de CO-meting werd gedaan, was alles goed warm, omdat ik net 50 kilometer had gereden, waarvan het merendeel snelweg. Verder vertrouw ik volledig op het oordeel van mijn broer, die een zeer ervaren monteur is.
@118GTR: Of de kapotte koppakking invloed had, weet ik (nog) niet, omdat deze nog vervangen moet worden. Als er geen interne lekkage was, dan heeft het natuurlijk geen invloed gehad.

Ik zal wel blij zijn als ik mijn auto weer terug heb. Als mijn broer het niet zo druk had, was hij ook allang klaar geweest. Maar ik weet dat hij in elk geval in goede handen is en gelukkig heb ik vervangend vervoer.
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Kleine update:
de katalysator was inderdaad kapot. Het bleek een imitatie-exemplaar te zijn, die blijkbaar niet al te lang mee is gegaan. Het exemplaar dat ik had gescoord is wel goed.
Koppakking moet nog steeds vervangen worden, dus ik heb mijn auto nog niet terug. Twee weken inmiddels.... Ik weet dat mijn broer het verschrikkelijk druk heeft, maar ik wil toch wel weer graag met de Rover rijden. Gelukkig heb ik vervoer, in de vorm van een Hyundai Atos :oops:
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Zojuist telefoon gehad: morgen is mijn auto klaar! Alles is gemaakt, hij moet alleen nog uitgelijnd worden. Hèhè, ik zal blij zijn als ik er weer mee kan rijden.
Kan ik eindelijk eens de nieuwe composet goed testen. De muziek hiervoor staat al op een stickje. Van Magna Carta tot Metallica... :lol:
StefanS

Bericht door StefanS »

Dan zijn er niet zoveel artiesten :P
Magna Carta = M
Metallica = M :P
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Alfabetisch gezien niet. Maar qua muziekstijl zijn het toch wel uitersten!
Gebruikersavatar
dolomite1850
MG-R Regular
Berichten: 74
Lid geworden op: za apr 07, 2012 2:47 pm
Woonplaats:
Locatie: Gemert
Contacteer:

Bericht door dolomite1850 »

Eindelijk, de Rover is weer terug, met APK en nieuwe koppakking! En hij rijdt weer perfect. Door de nieuwe draagarmbussen achter is ook de wegligging verbeterd. Misschien dat het uitlijnen ook heeft meegeholpen.
Nu maar hopen dat alles voorlopig heel blijft, zodat ik er ongestoord van kan genieten.
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Klinkt goed!
Hopelijk kun je inderdaad nu onbezorgt weer rijden met de 416!
mvg, John
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Blij te lezen dat alles weer naar behoren werkt.
En nu maar genieten van Metallica (hoewel het nog wel veel extremer kan hoor ;) )
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Plaats reactie