Rover 416 '97

414 416 418 420 45
Mirid

Rover 416 '97

Bericht door Mirid »

Beste Meder Rover rijders,

sinds een maand ben ik in het bezit van een prachtige Rover 416 vol leer uit 1997. IK ben er erg blij mee, vooral omdat ik er maar 400 euro voor betaald heb. Er zijn alleen wel een aantal dingen mee..

De airco doet het niet, of is leeg. Binnenkort laat ik hem vullen voor 50 euro en kijk ik hoelang deze het vol houd.

Het elektrische raam rechtsvoor doet het niet, ik heb geen idee waar dit aan ligt, misschien weten jullie waar het aan kan liggen?

De vorige eigenaar heeft een klappertje gemaakt met de rechtervoorkant. Ik heb hem al uit laten lijnen maar de monteur kan het neit meer verder doen, de stuurstang is namelijk krom. Hij rijd heerlijk recht maar het stuur staat scheef en de band lijkt toch heeel langzaam aan te slijten. Ik heb al contact gezocht met Van Noort maar die reageren moeizaam. Misschien hebben jullie een idee, waar ik een stuurstang kan vinden en hoeveel mij dit gaat kosten. Ik snuffel ook rond op ebay maar ik weet niet wat het precieze Engelse woord voor stuurstang is.

Het laatste puntje van aandacht is de audio, alle speakers hebben het namelijk begeven. Nu kost het weinig geld om nieuwe speakers in de deur en in de hoedenplank te zetten maar ik vroeg mij af welke maat speakers er in de deuren gaan. Ik heb wel standaard Rover 416 speakers gevonden op ebay maar ik weet niet hoe dit geluid klinkt, het is toch al ruim 10 jaar oud. Hebben jullie de standaard speakers er nog in zitten?

Ik zal snel even een paar foto's maken van mijn eigen "Wheeler Dealer" auto met ruim 215.000 op de teller. Hij rijd en schakelt heerlijk maar hij zuipt wel aardig wat benzine, de benzine meter doet soms ook gek of zuipt ie nog echt zo veel? Ik hoop dat jullie deze nieuwe Rover rijder kunnen helpen want ik ben helemaal nieuw in deze wereld.

MVG

Jesper Post

P.S. de foto's zoals beloofd.. Ik zal nog wat meer foto's maken..

Afbeelding
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Welkom bij de club 8)

Contact met van Noort gaat het beste telefonisch ;)

Wat versta je onder 'zuipen'?? Normaal gesproken moet met een 1.6 toch wel 1:14 mogelijk zijn.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya Jesper, welkom hiero :cool:
Bart-K schreef:...Normaal gesproken moet met een 1.6 toch wel 1:14 mogelijk zijn.
1:14?? :shock: Nâh, das mij nog nooit gelukt met de 416 ... en toen die een 418 geworden was al helemaal niet :lol:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
basjebas
MG-R Core
Berichten: 1189
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 9:16 pm
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door basjebas »

ik rij met mijn 416 op gas al 1:12.... dan zou je makkelijk op benzine 1:14 kunnen rijden..
Groet, Bas
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

welkom hierzo
leuk zo een 400 met leer ;)
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Welkom, leuke auto!
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Harmen

Re: Rover 416 '97

Bericht door Harmen »

Mirid schreef:De airco doet het niet, of is leeg. Binnenkort laat ik hem vullen voor 50 euro en kijk ik hoelang deze het vol houd.
Ik ben ook nieuw met Rover's, sterker nog ik heb er nog geen een... Maar goed, wacht dit vullen eerst maar af, je hebt er een redelijk goedkoop adres voor blijkbaar, ik heb wel eens gekkere prijzen gehoord.
Het elektrische raam rechtsvoor doet het niet, ik heb geen idee waar dit aan ligt, misschien weten jullie waar het aan kan liggen?
Hoe handig ben je zelf? als je de boel uit elkaar haald en het motortje los eens laat draaien, doet hij het dan nog niet, dan moet je een nieuwe gaan zoeken denk ik, maar als het een beetje op Peugeot lijkt (waar ik dus meer bekend mee ben) dan is de boel gewoon vervuild en moet je het hele raam systeem schoon maken (hoor je wel geluid als je hem open / dicht probeerd te doen?)
Ik snuffel ook rond op ebay maar ik weet niet wat het precieze Engelse woord voor stuurstang is.
Wat was het ook al weer... ...Haynes zegt "track rod" (of wel spoor stang)
Ik heb wel standaard Rover 416 speakers gevonden op ebay maar ik weet niet hoe dit geluid klinkt, het is toch al ruim 10 jaar oud.
Mijn ervaring meestal, gebruik gewoon leuke speakers die je ergens kan kopen, origineel klinkt meestal net zo goed als goedkope speakers...

Succes met je aanwinst!
Mirid

Bericht door Mirid »

Als eerste wil ik iedereen bedanken met zijn of haar reacties. Mijn Rover haalt echt geen 1 : 14, dat is één ding wat ik zeker weet. De benzinemeter doet het ook heel raar, als ik er 30 euro in gooi zit ie halfvol maar 10 minuten later staat ie weer helemaal naar beneden, ga ik de snelweg af gaat ie weer naar de helft. Hij verliest sowieso geen benzine anders zou het wel stinken in en rondom de auto. Weet iemand hoeveel liter/euro een volle tank is?

Zelf ben ik niet echt handig dus dat raam kan ik absoluut niet zelf fixen, weet iemand kleine bedrijfjes die dit doen of gaat me dit gelijk een godsvermogen kosten?

Wat de airco vullen, het adresje is zeker goedkoop en ze testen hem ook op een mogelijk lek, dat is denk ik wel het addertje, dan roepen ze gelijk dat die lek is en gaat het je alsnog wat kosten..

Ik wil inderdaad ook zelf speakers kopen maar weten jullie hoeveel inch of centimeter goed is voor in de deur? Welke hebben jullie erin hangen?

Ik heb gelijk ook Gliptone leather cleaner en conditioner gehaald, hiermee ga ik het leer lekker oppoetsen zodat het er weer fresh uitziet. Ik ben zo ontzettend blij met deze Rover en ik ga er zeker wat moois van maken.. Nogmaals bedankt voor alle reacties en aanbevelingen zijn zeker welkom! Ik ga Van Noort nog even bellen voor die stuurstang..

Groetjes
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Wat die benzinemeter betreft kan zijn dat hij geen goede massa
heeft of de wikkeling is beschadigd,kapot,of geoxideerd.
de vlotter kan ook lek zijn (loopt dan vol benzine en zinkt dan naar beneden)
Wat ik had was da de schroef uit de vlotter arm was gekomen
en zo geen contact meer maakten met de wikkeling
meet hem eens door bij de tank stekker van de + er af en de meter er op (multimeter) - aan massa en de ohms meten 0 is dood nieuwe er in
meet ook of er 12v op de connector staat (met contact aan)zo niet t'ja moed je dat probleem weer zoekken.
snap je hem nog? :mrgreen:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Mirid

Bericht door Mirid »

hmmm, niet helemaal. Ik zal je opmerking een door een bevriende monteur laten lezen. Maar wat heeft het hele verhaal met de 12v aansluiting te maken? Die werkt gewoon naar behoren trouwens.. Wat is een tank stekker?


edit Dr Doggystyle :
niet quoten als je reageert op het vorige bericht
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

12v die nodig is voor de aansturing van de TANKSENSOR.

tank stekker. De stekker, connector die vast zit aan de tanksensor.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Afbeelding

fig 5 zit de wikkeling met er aan de arm en vlotter.
hoe hoger de vlotter arm komt hoe meer stroom hij
door laat en da zie je op je meter
dus zeg maar 0 volt is leeg 5 volt halfvol 10 volt vol
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Mirid

Bericht door Mirid »

Thanx man! Ik ga ernaar laten kijken, ik wil alleen de kosten zo laag mogelijk houden...
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

dan zelf meten ;)
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Mirid

Bericht door Mirid »

roland schreef:dan zelf meten ;)
graaag! Maar hoe dan?
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Zie de afbeelding hij is niet van een rover maar ze zijn ongeveer het zelfde

heb je een multiemeter?

1 is de connector (foto) zoek die op (bij de tank)
kijk op welke 12v staat (meestal rood of rood/wit zo iets)
de andere is zwart of bruin

als er maar 1 draad is loopt de - massa over het chassis van de auto
en dan is die 1e draad dus de +

Het kan zijn dat er een brandstof opvoerpomp in de tank zit(dit weet ik niet ik ken 400 niet) maar kan je ook zien aan de 3 draden aan de connector

nou aan de slag bij het 1e
multimeter op Ohms Ω zetten dan de + op de 12v aansluiting VAN DE TANKSENSOR
dus niet op de connector.
En de - op de - van de TANKSENSOR geeft hij nu iets aan is het goed :thumb: en niet stuk

bij de 2e, De + van de multie aan de + van de TANKSENSOR
en de - aan een blank stuk van het chassis (geeft een meting aan ook weer :thumb: goed

bij de 3e is het iets moeilijker nu zijn er 2x 12v en 1x min
kijk naar de draad kleur in de connector en zoek de min-
dan weet je welke de min is op de TANKSENSOR sluit daar de multiemeter op aan en nu de 1e pin meten dan de 2e op de
tanksensor met de + van de multiemeter
er mag er maar 1 iets door geven(meter die iets aan geeft)
een meting is :thumb: goed
geen meting :evil:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Plaats reactie