zwakke plekken 400 serie

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

zwakke plekken 400 serie

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: iedereen die een 400 in bezit heeft of een aanverwant model zoals de ZS en de 45 let op en neem op tijd actie.

de 400 serie is op zich niet erg roestgevoelig , maar er zitten toch een paar plekken die aandacht verdienen.

de dorpelbalken zijn standaard niet goed ingespoten met een roestwerende tectiel /en /of/ waxlaag.
met als gevolg dit....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit beeld zie je dus pas als de kunststof dorpel eraf haald.
deze rover waar ik aan bezig ben is van 1996 en verder in uitmuntende staat.
helaas begint de roestduivel toch te knagen.
onze oude 416 uit '95 heb ik toen ook al voorzien van 2 nieuwe dorpelhoeken.

ook aan het voorspatbord aan de onderkant komt roest voor.
dit komt doordat het onderste deel van het spatbord zich vult met zand en vuil.

Afbeelding

ik hoef niemand uit te leggen wat dit betekend voor je spatbord en dorpel.
ook het voorste randje van je spatbord net voor de aansluiting met je bumper gaat langzaam roesten.
dit komt door de lip die aan de binnenzijde het binnenscherm vasthoud.
de verf bladdert hier vlug vanaf waardoor de roest naar het zichtbare randje aan de buitzijde kruipt.

Afbeelding

de hele onderrand van de dorpel vertoont na jaren bladerende verf , en de roest kruipt dan in het dubbelwandige gedeelte van de dorpel.

Afbeelding

Afbeelding

oplossing hiervoor is indien nog niet rot.
roest en vetvrij maken / primer opbrengen / en een goede bodycoating aanbrengen ...ook aan de onder/bodem zijde.

verder de dorpels goed inspuiten met tectiel , het liefst met een slangetje met sproeikop zodat deze de dorpel rondom inpuit.
wees niet zuinig.

net onder de slotvanger van de achterdeur zit een plasic afdek dopje.
haal dit weg en spuit via dit gat veel tectiel naar beneden in het spatbordrandje net voor het achterwiel.
hier is het ook dubbelwandig en gevoelig voor optrekkende roest.

is het bij jou nog niet zover?,zorg dan dat je de boel nu conserveerd zodat je nog lang van je MG/ROVER roestvrij kan genieten.

Ook ik ben nog niet te laat, en de ZS gaat deze zomer helemaal in de tectiel en underbodycoating.
Afbeelding
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Dat van dat zand bij het voorscherm is me bekend, als ik m was zet ik de slang er net zolang op tot er geen zooi meer mee uitkomt.
Achterste wielkasten net zo, op de bovenste rand blijft ook altijd rommel liggen
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Mijne is helaas al aan het roesten. Dorpel zat los op die plek. Kwam ik achter toen ik er voet op zette. Heb het met een roestomvormer bespoten, maar nog niet heel goed.

Wat ook irritant is het roest een stuk boven die dorpelhoek. Een plek die goed in het zicht is. Elke keer als ik daar een gaatje opvul, verschijnt er tijdje later in de buurt wel weer een blaasje op de verf. allemaal dubbelwandig. Is daar ook tussen te komen?
416SI 1996
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Wat zou dat ongeveer kosten, zo'n nieuwe dorpelhoek in er in lassen?
416SI 1996
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Bericht door Johan »

@ Marvon, goeie tip, had dit topic nog niet gezien. Even checken voor de natte weken er weer aankomen..

Ook een zwak puntje van de 400/45/ZS(en Honda...) is de benzineklep, deze wil nog wel eens van binnenuit gaat roesten. Dit zie je uiteraard buitenop pas verschijnen als het roestproces al lekker een tijdje bezig is.
Johan
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ben jij lasser van beroep Marvon?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

vrachtwagenchauffeur Toet Toet
Gebruikersavatar
Lord Sterling
MG-R Regular
Berichten: 47
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 1:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Lelystad

Bericht door Lord Sterling »

Het grappige is dat dit probleem zich ook voordoet bij mijn type BMW 5-serie (model E34). Vooral de latere modellen zijn uitermate gevoelig voor roest op de dorpels en dat komt door de kunststof dorpellijsten die eerdere E34's niet hebben.

Ik heb daarom het idee dat elke auto met "extra" dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft.

Een voorbeeld waarbij de schade nog te overzien is, tenminste ik heb erger gezien:

Afbeelding

Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn auto :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Elk jaar haal ik bij mijn BMW de dorpellijsten en de voorschermen aan de voorkant los. Een aardige klus, maar keer op keer constateer ik dat er veel natte rotzooi blijft liggen met alle gevolgen van dien.
Doordat ik de boel daar grondig schoonmaak zijn mijn dorpels nog behoorlijk hard en hoeft daar vooralsnog geen restauratie te worden verricht.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

peter.evers schreef:Ben jij lasser van beroep Marvon?
:mrgreen: mijn originele beroep is onderhoudsmonteur/bankwerker en daar horen een aantal lasdiploma's bij

dat vrachtwagenrijden is maar bijzaak die de rekeningen betaald ;)
Afbeelding
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Lord Sterling schreef:Het grappige is dat dit probleem zich ook voordoet bij mijn type BMW 5-serie (model E34). Vooral de latere modellen zijn uitermate gevoelig voor roest op de dorpels en dat komt door de kunststof dorpellijsten die eerdere E34's niet hebben.

Ik heb daarom het idee dat elke auto met "extra" dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft.
De E36's hebben het ook.
Dat het lijkt alsof elke auto met de kunststof dorpellijsten roestgevoeligere dorpels heeft, kan heel goed kloppen.
Als deze lijsten bevestigd zijn op de originele manier (met pinnetjes in de dorpels (zoals je op de foto's ziet), dan zijn deze inderdaad roestgevoeliger. Na verloop van tijd worden de rubbertjes om de gaatjes wat slechter en gaan lekken. Daardoor komt er water in de kokerbalk, die geen kan meer op kan. Dat gaat vervolgens rotten.
mvg, John
Plaats reactie