Vreemd startprobleem 1.8 CVT
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 102
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
- Woonplaats: Ergens in Twente :)
Vreemd startprobleem 1.8 CVT
Hoi allemaal,
Help!
Ik heb een vreemd startprobleem, dat zich alleen in de lente-/zomer- periode voordoet. De garage kan niks vinden en heeft het opgegeven. Inmiddels zijn de bougiekabels en elektronische bobines al vernieuwd, zonder verbetering.
Als de motor koud is (dus een paar uur niet gelopen heeft) slaat 'ie de eerste keer starten niet aan. Gas bijgeven helpt niet, want dan loopt de motor wel even, maar slaat vervolgens alsnog af.
Start je vervolgens nog een keer, dan loopt 'ie direct.
Rara...
Gedurende de wintermaanden dit probleem eigenlijk niet gehad. Nu weer bijna keer (soms ook niet, maar meestal wel). Bij een warme motor komt het niet voor en slaat 'ie meteen aan.
Ander euvel: met een km of 50/60 klinkt het alsof de motor te laag in de toeren gaat. Zwaar gebrom en totaal geen trekkracht meer als je het pedaal heeeel iets indrukt. Zeker als je wat meer dingen ingeschakelt hebt (ventilatie op hoogste stand of airco of achterruit verwarming) is het probleem nog extremer. Pas als je wat meer toeren (2000 of meer), krijg je het gevoel dat de motor weer normaal loopt.
Twee vreemde problemen, die wellicht iets met elkaar te maken hebben.
Tweede probleem wellicht een combinatie met de CVT bak? Eerste probleem staat daar los van lijkt me, aangezien je in de "neutraal" of "p-stand" start.
Vloeistoffen blijven allemaal op niveau, geen noemenswaardige lekkage oid.
Motor is een 1.8 met CVT bak en "slechts" 92.000 km.
Alvast bedankt voor de reacties.
Help!
Ik heb een vreemd startprobleem, dat zich alleen in de lente-/zomer- periode voordoet. De garage kan niks vinden en heeft het opgegeven. Inmiddels zijn de bougiekabels en elektronische bobines al vernieuwd, zonder verbetering.
Als de motor koud is (dus een paar uur niet gelopen heeft) slaat 'ie de eerste keer starten niet aan. Gas bijgeven helpt niet, want dan loopt de motor wel even, maar slaat vervolgens alsnog af.
Start je vervolgens nog een keer, dan loopt 'ie direct.
Rara...
Gedurende de wintermaanden dit probleem eigenlijk niet gehad. Nu weer bijna keer (soms ook niet, maar meestal wel). Bij een warme motor komt het niet voor en slaat 'ie meteen aan.
Ander euvel: met een km of 50/60 klinkt het alsof de motor te laag in de toeren gaat. Zwaar gebrom en totaal geen trekkracht meer als je het pedaal heeeel iets indrukt. Zeker als je wat meer dingen ingeschakelt hebt (ventilatie op hoogste stand of airco of achterruit verwarming) is het probleem nog extremer. Pas als je wat meer toeren (2000 of meer), krijg je het gevoel dat de motor weer normaal loopt.
Twee vreemde problemen, die wellicht iets met elkaar te maken hebben.
Tweede probleem wellicht een combinatie met de CVT bak? Eerste probleem staat daar los van lijkt me, aangezien je in de "neutraal" of "p-stand" start.
Vloeistoffen blijven allemaal op niveau, geen noemenswaardige lekkage oid.
Motor is een 1.8 met CVT bak en "slechts" 92.000 km.
Alvast bedankt voor de reacties.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 102
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
- Woonplaats: Ergens in Twente :)
Gelukkig, ben dus niet de enige met dit vage probleem
Brandstoffilter is een klein 40.000km vervangen. Vorig jaar zomer had ik de problemen ook al en toen was het filter nog 20.000km jong. Denk dus niet dat het hier aan ligt, dan zou het startprobleem er toch altijd moeten zijn? Ook met warme motor?
Pedaal keer intrappen voor starten heeft geen invloed. Vanochtend weer starten en na wat gehobbel ging 'ie met een *pof* weer uit. Daarna korte start en redelijk soepel lopen.
Ben benieuwd naar meer reacties.
Brandstoffilter is een klein 40.000km vervangen. Vorig jaar zomer had ik de problemen ook al en toen was het filter nog 20.000km jong. Denk dus niet dat het hier aan ligt, dan zou het startprobleem er toch altijd moeten zijn? Ook met warme motor?
Pedaal keer intrappen voor starten heeft geen invloed. Vanochtend weer starten en na wat gehobbel ging 'ie met een *pof* weer uit. Daarna korte start en redelijk soepel lopen.
Ben benieuwd naar meer reacties.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Grade schreef:wanneer is je brandstoffilter het laatst vervangen? en heb je al eens geprobeerd om het gaspedaal voor het starten een keer in te trappen?
Jullie waren me voor, maar na het lezen van het probleem dacht ik ook hieraan.bam schreef:Als eens geprobeerd om een flesje motor/injector reiniger an je brandstof toe te voegen?
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 102
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
- Woonplaats: Ergens in Twente :)
Thanks again voor de vele reacties!
Zo'n benzine-toevoeging heb ik inderdaad al een keer geprobeerd, maar zonder merkbaar succes. Heb nog een flesje staan, maar wacht er nog even mee. Benzinefilter vervangen is dus eerste (goedkope) optie.
Zal dat als eerste proberen en weet dus over een paar dagen meer
Zo'n benzine-toevoeging heb ik inderdaad al een keer geprobeerd, maar zonder merkbaar succes. Heb nog een flesje staan, maar wacht er nog even mee. Benzinefilter vervangen is dus eerste (goedkope) optie.
Zal dat als eerste proberen en weet dus over een paar dagen meer
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 102
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 10:31 am
- Woonplaats: Ergens in Twente :)
Toch vind ik het wel vreemd dat het starten met een warme motor totaal geen probleem is... dan zou het dan toch ook met horten en stoten moeten gaan...
Het "zware" lopen bij 50km/60km uur (met +/-1800 toeren) blijft ongeacht warme of koude motor. Bij hoger toerental (dus bijv. sportstand) of juist lager toerental geen problemen.
Het "zware" lopen bij 50km/60km uur (met +/-1800 toeren) blijft ongeacht warme of koude motor. Bij hoger toerental (dus bijv. sportstand) of juist lager toerental geen problemen.