Accu probleem ZT

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Accu probleem ZT

Bericht door Docklands »

Vorig jaar is er een nieuwe accu in de ZT gekomen.
De vorige was overleden nadat deze diverse keren gelekt heeft uit de accupool.
Nu heeft de vrij nieuwe accu hetzelfde probleem.
Allemaal opgedroogd accuzuur in de accubak, een temperatuur probleem.
Maar wat kan dit veroorzaken?
Pica
MG-R Addict
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 15, 2015 11:16 pm
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Accu probleem ZT

Bericht door Pica »

Hoeveel spanning geeft je dynamo af?
Wellicht is je spanningregelaar defect.

Als dit te veel is kan je accu gaan koken.
Rover 75 2.5 V6 Sterling
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Accu probleem ZT

Bericht door zwelgje »

Dynamo met een te hoge capaciteit? Maar lijkt mij uitgesloten.
Zelf rij ik met één 75 met een Freelander zwaardere uitvoering 150Ah ipv 100Ah (door omstandigheden) en geen problemen

Dus waarschijnlijk....., de gelijkrichter/begrenser (diode-pack) zal misschien niet meer goed zijn.
Resultaat: dynamo blijft de accu laden = overladen. Een accu die kookt is het resultaat ervan.

Laten testen en eventueel diodepack vervangen.
Kan met de dynamo in de auto, is namelijk lastig die eruit te halen. Zelf doe ik dat van boven, maar is dan nog een aantal uur werk!
Misschien gelijk de koolborstels meenemen, kan ook met alles op zijn plek te laten en alles is weer bijna als nieuw.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Accu probleem ZT

Bericht door bam »

Ja lijkt op een gevalletje van te hoge spanning.
Als je gaat rijden nu in ieder geval even je lichten aan en wat verbruikers.
En die regelaar kun je inderdaad loshalen zonder de dynamo te demonteren.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Accu probleem ZT

Bericht door Docklands »

Thanks voor de tips!! Of ik het zelf kan vervangen dat weet ik dan weer zo net niet.
Koolstofborstels, diode?? Waar zitten die dan en waar bestel je dat?
En heb je het al eens vaker gedaan Bam? Want anders kan ik me altijd nog tot jou richten.

En Pica de spanning was keurig ik geloof dat hij rond de 13 a 14 volt lag.
Volgens de wegenwacht niet teveel van het goede.
En Bam ik rij altijd met licht aan te samen met een flink audio systeem dus dat zou wel wat voltage moeten trekken.
Maar als iemand me helpen kan waar ik deze onderdelen bestellen kan en misschien ook iemand die het samen met mij fixen kan, dan zou dat grandioos zijn.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Accu probleem ZT

Bericht door bam »

http://www.ebay.co.uk/itm/VALEO-ALTERNA ... Sw3ydVnZ5C" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zou degene zijn die bij jou op/in je dynamo zit (je kunt het aan de aansluiting zien).
Aan de achterkant van de dynamo zit een zwart cover wat eraf kan en dan zie je de regelaar zitten.
Accu losnemen en demonteren. Nieuwe monteren en laat het beschermkapje zitten voor de koolborstels, haal deze pas weg als de regelaar gemonteerd zit (cupje wat over de as valt).
Deksel erop aansluiten en klaar.

Het is wel makkelijker als je de dynamo los demonteerd, want dan kun je hem naar je toe draaien en dan zie je wat je doet.
Eruit halen gaat niet dat moet via de onderkant maar dan moet de aircopomp los.

Hier een filmpje waar het over gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=aVvPzwt ... __HQnjT-Dg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Accu probleem ZT

Bericht door Docklands »

Thanks Bas voor deze tip!
Ik zit te twijfelen of ik dit zelf ga doen en of dit me dan lukken gaat.
Of dat ik het mee laat pakken wanneer de intercooler bocht pijp vervangen gaat worden en de bumper weer op de juiste hoogte gezet gaat worden.
Dan moet het hele zwikje er toch af.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Accu probleem ZT

Bericht door bam »

Dat is wel gemakkelijker

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Accu probleem ZT

Bericht door zwelgje »

Gemeten volts die goed zijn alleen is niet goed genoeg, het zijn de ampères die in de accu gejaagd worden bij dat voltage die afgeremd moeten worden als die bijna volledig geladen is...
Voor de meeste informatie kijk ik op het Engelse 75&ZT forum, die dan ook vaak links hebben naar ebay of een andere verkoper waar je de spullen kunt bestellen. Op dit zelfde forum is meestal ook de handleiding te vinden door iemand die beschrijft hoe die het gedaan heeft. Soms handiger dan in een handboek! Met eventueel foto's zelfs. Alles in het Engels, maar als Engelse autoliefhebber is dat hopelijk geen issue ;)

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Plaats reactie