Power probleem MG ZT CDTi

Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Op naar het volgende project en die is als volgt.
Merk sinds kort dat tot 2000 toeren de motor lui is en moeilijk op gang komt.
Veel gelezen dat dit door de EGR klep kan komen en zeker niet vergeten de MAFAM.

Aangezien ik toch een andere luchtfilter ging plaatsen, het type K&N vervangings filter meteen aan de slag om de EGR eens goed te reinigen.
Dit ging zonder al teveel problemen.
Toen ik de MAFAM wilde beet pakken wilde dat echter niet lukken.
De torx boutjes zijn die van het beveiligde soort dus kon die helaas niet beetpakken.
Nadat ik de stekker van de sensor los had gekoppeld toen had de Z meer dan voldoende power en dito zwarte rookwolk.

Alles maar weer terug gebouwd en helaas nog geen oplossing voor dit probleem.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door bam »

Ik heb gelezen dat er in Engeland veel rondrijden met de stekker eraf.
Of je moet een nieuwe luchtmassa meter kopen..............

Ik persoonlijk zou de stekker eraf laten en het even aanzien hoe je brandstofverbruik is.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Ik had hem er even af en toen rookte hij als een ketter.
Maar hij was meteen heel veel feller.
Is jou sensor al eens vervangen Bas?

Een nieuwe van Pierburg kost tussen de €130 en € 150 euro.
Alleen die boutjes dat maakt het weer lastig installeren .
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: die boutjes zijn geen.probleem hoor.
Met een scherpe kniptang kan je ze al losdraaien.
En kom anders maar even langs.
1 min en ze zijn er uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door arjan_m »

Of een setje holle torx halen bij de gamma, kost ook geen drol.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door bam »

Setje torqx kost idd niet veel.

Ik heb idd mijn sensor vervangen voor een pierburg, maar dit vanwege de mafam die geinstaleerd is.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door arjen »

Is het wel torx? Meende dat het van die 5punt torx met een puntje in het midden is. In ieder geval, er zijn wel dopjes voor. Schoonmaken met een speciale reiniger wil ook wel eens helpen. Met remreiniger schoonmaken heb ik ook vaak gedaan, maar lmm kan daar niet altijd goed tegen (heb ik gemerkt) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Het is zo'n 5 tands veiligheidtorx inderdaad met een gaatje in het midden.
Vanmiddag heb ik de stekker verwijderd en dat resulteerde dat hij trekt als een jekko!!!
Hij hangt tevens lekker op het gas maar daarintegen verbruikt hij meer en laat je iedereen zien aan de zwarte walm dat je een diesel rijdt.
Ik ga de sensor proberen te reinigen en anders gewoon de Pierburg en hopen dat hij nog dat zelfde gevoel geeft als wat hij zonder de sensor geeft.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door bam »

Maar die pierburg kun je toch alleen met een mafam gebruiken?
Volgens mij valt hij zonder buiten de range.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Wat heb je veranderd behalve de maf sensor dan?
Wat ik zo kon vinden is dat de sensor 1 op 1 op de behuizing past waar de orginele Bosch ook in gemonteerd zit.
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Johan »

Een Pierburg is niet origineel op de motor, en werkt alleen met een tuningsbox (mafam) oid. Deze hebben, mits werkend gemaakt voor een Pierburg, een software mapping om de waardes van de Pierburg te laten werken met de motor.
Origineel hoort er een Bosch sensor in. Als je verder geen (software)tuning of compensator hebt toegepast, kun je niets met de Pierburg (Mercedes onderdeel). Dan kun je alleen een Bosch plaatsen.

Daarnaast is het niet raadzaam om te rijden met een afgekoppelde sensor. De motor gaat dan uit vaan een bepaalde waarde van massa lucht (overeenkomstig met een bepaalde temperatuur) en gaat daar extra voor inspuiten. Vandaar je rookontwikkeling.
Johan
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Ik heb ook gelezen dat er een nieuwere type Pierburg is die zonder digimaf werkt.
Deze is speciaal ontwikkeld voor de L-serie Diesel.
Het nummer van het Mercedes type is 7.22701.090 L-Diesel en die speciaal voor de MG/Rover heeft nummer 7.22684.11.0.

Waar koop je zo'n digimaf box dan?

En het blijven rijden met de stekker los is even niet anders omdat met er niet te rijden valt met de auto.
Totaal geen powerplay wat tot gevaarlijke situaties kan zorgen.
En mensen denken dat je de boel bedonderd omdat totdat de turbo erin schiet er weinig gebeurt.
En opzich verbruikt hij nu niet eens veel mee. En enkel bij flink gas geven zie je een rookwalm.
Maar dat hebben die TDI ook als ze gas geven ;-)

Dat het opgelost moet worden is inderdaad 1.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door bam »

John,

jij hebt geen L-serie diesel, die zit in de 25 zr 45 zs en 600.
Voor wat ik weet kun je niets anders dan de bosch kopen.
Maar ik zou eerst eens met remmen reiniger aan de gang gaan op de sensor.
En dan tevens de temp sensor en die druksensor in het inlaatspruitstuk reinigen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Johan »

Er zijn verschillende aanbieders van een tuningsbox. Ieder heeft er zijn eigen mening over, prijzen varieren. In de UK gaat men óf voor de box, óf voor een programmering van de ECU (wat volgens sommigen weer beter is dan de box). Is allemaal wel te vinden via 75andztclub.co.uk.
Johan
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Sensor schoonmaken heet geen zin meer.
Deze is helaas overleden...
In het verleden is de sensor al eens gereinigd en had toen klaarblijkelijk zijn werking al aan het verliezen.

Nieuwe sensor besteld met dito 5 tands security torx.
En nee die vind je niet in de bouwmarkt!!!
Mocht je ooit zo'n sleutel zoeken dan heeft het daar weinig zin.

Tot die tijd nog lekker knallen zonder sensor want wat loopt hij ineens hard zeg. Pfff... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Dr Doggystyle »

die security torx had ik toen ook gescoord (had het nodig voor een sega arcade kast en idd die vond je niet zo 123 in een bouwmarkt..

http://www.ebay.co.uk/itm/HILKA-SECURIT ... OC:NL:3160" onclick="window.open(this.href);return false;
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie