Power probleem MG ZT CDTi

Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Edgar »

Hey Docklands, nu je het zo zegt, merk eigenlijk sinds kort exact hetzelfde in mijn MG ZT CDTI. Na 2000 toeren komt hij als een speer op gang, maar ervoor matig, dus lui is hij, ja. Kan ik met dit "probleem" doorrijden zonder vervolgschade zegmaar, of moet ik direct naar een garage. Zit in het buitenland, dus Drachten is nu wat te ver weg.
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Hoi Edgar,

Zelf ben ik gisteren naar Rovee Veenis geweest om na te vragen en een diagnose te stellen van de status van de sensor.
Heb gevraagd in hoe verre het kwaad kan en het antwoord was, niet.

Zolang hij nog accelereert dan is er nog geen nood aan de man.
Wel zou ik als ik jou was zelf de sensor loskoppelen.

Ik heb een nieuwe sensor kunnen kopen (oem kwaliteit) voor € 95,- euro in de btw en nog een speciale schroevendraaier aan geschaft om de speciale torx bout los te kunnen gaan maken.

Mocht je interesse hebben wil ik je best helpen met het schoonmaken dan wel vervangen van de sensor.
Bespaart je toch gauw zo'n € 284,- euro met de garage. (Hofstee zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Bosch bestellen incl. behuizing van € 252,- incl. btw en ongeveer een uur tot anderhalf uur arbeidsloon rekenen á € 70,- ex de btw)

Maar kan je er mee rijden? Ja dat kan totdat je helemaal niet meer kan accelereren.
En wat is wijs om te doen. Dat hangt van portemonnee af ;-) (Hofstee is een prima garage maar niet goedkoop voor een simpele ingreep als deze...)
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Edgar »

Zit eerst nog wat weken in Oostenrijk, dus doorrijden zal het dan wel worden, en gelukkig trekt hij boven de 2000 toeren wel als een beest nog. Loskoppelem, hmmm, ik ben a-technisch op het gebied van auto's en motoren, dus..... :oops: Maar goed, als ik niet loskoppel kan ik gewoon nog een paar duizend rijden zonder probleem begrijp ik. Gelukkig!
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Mits hij het niet begeeft want dan heb je tot 2000 rpm geen bereik en dan is optrekken heel lastig.
Dan word optrekken op kruispunten en bij de stoplichten heel lastig.

Maar laten we er even vanuit gaan dat hij het blijft doen zoals hij het nu doet.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

Dat gelazer heb ik als "oud" ZT rijder ook gehad : Pierburg of Bosch wel of geen mafam.
Ik heb tenslotte de mafam er weer uitgehaald ik merkte er vrijwel niets van alleen de vele zwarte rook.
Tenslotte nog een poging gedaan de auto te laten chiptunen maar blijkbaar had de auto te weinig basis vermogen haalde lang geen 131PK.
Je kunt met een ijzerzaag of Dremel een dwars snede maken in de schroefjes dan is een schroevendraaier voldoende.
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Niet meer dan 131 pk nadat de auto gechipt was!!!? Dat kan toch bijna niet.
Deze heeft standaard als 131 pk en is de tunen tot 160 pk na een remap.

En nadat je de sensor vervangen had gaf hij ook nog dikke rookwolken?
Dan is er wel wat meer aan de hand geweest.
Want rij nu zonder en alleen als ik het pedaal flink intrap zie je rook.
Maar dit is vrij snel weer over.

Een zaagsnede kan inderdaad gemaakt worden maar dat is niet hoe ik met de auto om wil gaan.
Het liefst hou ik alles zo orgineel mogelijk zonder teveel te modificeren of te verklooien.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

De gene die de auto zou chippen wilde dat niet meer doen nadat de auto op zo'n testbank had staan loeien en niet verder dan zo'n 120 PK kwam.
Hij zou dan nooit bij de 160pk komen die hij had gegarandeerd
Die zwarte rook kwam bij het gebruik van de mafam, wil je dat apparaat goed merken moet die in een vrij hoge stand staan het nadeel is dan weer dat alles zwart is.
Wanneer alles gewoon was, dus met Bosch, was er niets aan de hand
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Edgar »

Docklands schreef:Mits hij het niet begeeft want dan heb je tot 2000 rpm geen bereik en dan is optrekken heel lastig.
Dan word optrekken op kruispunten en bij de stoplichten heel lastig.

Maar laten we er even vanuit gaan dat hij het blijft doen zoals hij het nu doet.
Op dit moment gaat optrekken nog wel goed eigenlijk. Het is alsof hij soms lui is maar soms ook niet. En als je je andere schakelmomenten aanwent gaat hij nog steeds als een speer, moet gewoon iets langer doortrekken zodat je bij elke versnelling minimaal op 2000rpm zit. Maar echt, optrekken is geheel geen probleem nog steeds, als ik die langere slagen maak zegmaar. En in de 1 met gas wil hij ook nog vlot weg.
Soms lijkt het zelfs alsof alles bij het oude is en wil hij met 1700rpm ook wel trekken zelfs in de 4 zoals vandaag. Maar soms ook weer niet echt....raar..
Maar als hij het begeeft dan wordt het een soort van turboloze diesel, of erger??[/quote]
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door arjan_m »

Klinkt toch als Maf, maar kan ook goed een verstopte EGR zijn.
Probeer eens het slangetje van de EGR klep af te halen en dan een stukje rijden.

Gaat het dan wel soepel dan weet je genoeg. (vuile klep).
Je kunt er voor kiezen een blinde EGR klep te nemen, maar bij nieuwere modellen (vanaf eind 2004 geloof ik ) gaat dan het motormanagement lampje branden. Dus dan wordt het schoonmaken en terugplaatsen.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Nee turboloos zal je niet worden maar hij meet hij geen waarden meer onder de 2000 rpm.
Hoe het precies zit dat weet ik ook niet maar het mengsel zal arm zijn waardoor hij heel slecht trekt.

Is de stekker eraf dan gaat hij als een speer, meer nog dan wanneer de stekker erop zou zitten en de maf sensor naar behoren zou werken.

Maar als ik het zo lees heb je een beetje dezelfde kuren als dat die van ons kreeg toen de maf sensor langzaam begon te sterven aan een stille dood.
Het kan ook weer heel goed aan de EGR liggen dat deze ernstig vervuild is geraakt en zijn werk niet meer naar behoren doet.
De enige manier om er achter te komen of de sensor de boosdoener is, is de stekker eraf halen.

Tot die tijd gewoon door blijven rijden.
Ze hebben het vaak ook ernstiger met warm weer en als het onder de 21 graden komt had die van ons ook minder last.
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

Dit hele verhaal over een futloze motor komt helemaal overeen met mijn bezoek aan de chiptune -man, ik had destijds 2 sensors bij me ,een Pierburg en een Bosch omdat hij de motor wilde testen zonder de Roverron toevoeging heeft hij de hele zwik er uitgehaald en waarschijnlijk de Pierburg er weer in gedaan had de Bosch moeten zijn.
Was net of de auto een oude kerel was geworden, niet vooruit te branden en soms ook weer wel thuis heb ik de boel weer veranderd en reed die weer gewoon.
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Edgar »

Doorrijden dan maar eerst tot ik terug in the nl ben. Ben te a-technisch op auto gebied om de egr te vinden, laat staan iets daar te doen helaas... :oops: :oops: :oops:
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Docklands »

Lekker van afblijven dan ;)
En mocht je weer in NL zijn en je hebt hulp nodig stuur maar een PB.
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Power probleem MG ZT CDTi

Bericht door Edgar »

:thumb:
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Plaats reactie