kleppenstellen???

Plaats reactie
astrantia
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di sep 09, 2014 2:20 pm
Woonplaats:
Locatie: hoek

kleppenstellen???

Bericht door astrantia »

hallo, moet de kleppen stellen van mijn mg tc 1947. Alle locknuts van de tuimelaars zijn al helemaal losgedraaid. Nu staat er in de workshop manual ,,Adjust No. 1 rocker with No. 8 valve wide open, adjust No. 3 rocker with No. 6 wide open", enz, enz.
Hoe moet ik ,,wide open" zien? Moet No. 8 dan helemaal ingedrukt staan, zodat de druk vrij uit de cilinder kan, of moet de klepveer gewoon onbelast staan, zodat de cilinder afgesloten is?
Moet ik deze serie van 8 keer afstellen op volgorde afwerken, of kan ik b.v. 1 met 8 open stellen, en daarna 1 open met 8 dicht, 3 met 6, 6 met 3 enz?
Wie helpt mij even uit de brand?
MG liefhebber.......
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: kleppenstellen???

Bericht door zwelgje »

Geen ervaring met mg tc. Het volgende is algemeen en hoe ik werk.

Kleppen stellen op oude motoren (die dat nodig hebben) doe ik cilinder per cilinder.
Zorgen dat beide kleppen volledig gesloten zijn en er zoveel mogelijk speling tussen de klep en tuimelaar is.
Dan met de voelermaat op de juiste speling afstellen.
Inlaat en uitlaat op de correcte speling, dan de motor met de hand draaien voor de volgende cilinder.
Na alle cilinders gedaan te hebben, nog een keer controleren.

Kun je de speling niet juist krijgen, is dan altijd te klein, dan zijn de kleppen op de zittingen ingeslagen en is een cilinderkop revisie nodig.
Nieuwe klepzittingen zijn dan nodig en kunnen er direct voor loodvrije benzine type gemonteerd worden.

In handboeken staat vaak een manier zodat je meerdere kleppen en cilinders in één keer kan stellen.
Als je tijd hebt en de motor wat vaker met de hand rond draait, kom je op het zelfde resultaat uit.

Hoop dat het wat duidelijkheid schept en je er wat aan hebt.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Re: kleppenstellen???

Bericht door roland »

Met wide open bedoelen ze geheel geopend.
Dus in of uitlaat veer is dan geheel ingedrukt.
Dan zijn de kleppen (die in het handboek staan) in ruststand
En af te stellen.
Bij mijn MGB haal ik altijd even de bougie's er uit en dan kan je de motor aan de koelvin rond draaien .
Draai de locnuts niet TE vast want de draad in de moer is redelijk zacht. Gebruik ook geen steeksleutel maar een ringsleutel
Voor goed resultaat laat ik hem na het stellen ongeveer 10x rond gaan zonder bougies (op de startmotor)
En controleer ze dan nog eens.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Plaats reactie