FOTO's Ratel verholpen bij MG ZT van pa - Inlet manifold
Geplaatst: zo mei 01, 2011 11:26 am
Hier en daar wordt er op het forum al wel over geschreven.
Een ratelend geluid dat bij het inlaatspruitstuk (inlet manifold) vandaan komt. De tik werd steeds luider en luider. Bij de garage wordt verteld dat dit geen erstig probleem is en je er rustig mee door kunt rijden. Volgens de Engelse forums (en ook zelf ondervonden) heeft de auto veel minder vermogen, verbruikt hij veel meer en kan er hierdoor olie 'verbruikt' worden.
2 Jaar geleden is een compleet nieuwe motor geplaats omdat hij totaal droog gelopen was en de drijfstang lagers eruit lagen. Met de nieuwe motor bleef het grote olie verbruik echter wel bestaan!! Ik weet het niet zeker, maar ik heb de oude Inlet manifold maar is opengezaagd (aangezien je die niet kan demonteren zonder hem te slopen ) en volgens mij is onze olie daargebleven Naar mijn idee is de oorzaak van de te vervangen motor als een van de weinige onderdelen NIET vervangen waardoor het probleem blijft bestaan. De tijd zal leren of het olie en brandstof verbruik daadwerkelijk afneemt na het plaatsen van de nieuwe Inlet manifold.
De oorzaak van de ratel is volgens mij een afgebroken arm die een van de kleppen aanstuurd. Het knikker geluid kan heel goed kloppen Zie de foto's:
De 2,5 V6
Eerst het luchtfilter huis verwijderen zodat je bij de schroeven van het gasklephuis kunt komen.
Een hele boel stekkers loshalen, even goed opletten hoe! Want ze hebben alle mogelijke klikjes en schuifjes gebruikt die er zijn En natuurlijk moet alles weer op de juiste plek terug straks.
Toch ook maar even de accu(bak) weghalen, anders blijf je je handen ophalen om het gasklephuis los te krijgen.
Als alles los is geschoeft en elk stekkertje ontkoppelt moet de Inletmanifold er nog af. Deze zit behoorlijk vast en moet zo recht mogelijk omhoog gelift worden inverband met de groene pakkingen die 'ver' in de inlet manifold vallen. Ik heb gewoon verfstokjes gebruikt om hem langzaam recht omhoog te kunnen liften.
Resultaat (zie ook de groene pakkingen waar ik het over had):
De nieuwe Inlet manifold plaatsen en het hele proces omgekeerd weer uitvoeren:
De oude Inlet manifold maar is open gezaagd (alles zit vast gelijmt, gesmolten..), wat een dikke behuizing zeg!! Daar kom je niet zomaar doorheen!! En wat vind ik daar??!! Heel veeeel olie!!
Met het zagen hebben we de arm die de kleppen aanstuurd ook perongeluk doormidden gezaagd. Op deze foto is te zien dat een van de armpjes die een klep aanstuurt afgebroken is. Het 'knikkertje' die aan de klep vast zou moeten zitten maakte waarschijnlijk het rattelende geluid vermoed ik. Waar de rest van het armpje is gebleven ....
De ratel is in iedergeval verdwenen en de V6 klinkt weer zoals hij zou moeten. Nu maar hopen dat ook het olie en brandstofverbruik daald.
Hij had in iedergeval alweer meer vermogen onder de 3000 toeren Missie geslaagd!!
Een ratelend geluid dat bij het inlaatspruitstuk (inlet manifold) vandaan komt. De tik werd steeds luider en luider. Bij de garage wordt verteld dat dit geen erstig probleem is en je er rustig mee door kunt rijden. Volgens de Engelse forums (en ook zelf ondervonden) heeft de auto veel minder vermogen, verbruikt hij veel meer en kan er hierdoor olie 'verbruikt' worden.
2 Jaar geleden is een compleet nieuwe motor geplaats omdat hij totaal droog gelopen was en de drijfstang lagers eruit lagen. Met de nieuwe motor bleef het grote olie verbruik echter wel bestaan!! Ik weet het niet zeker, maar ik heb de oude Inlet manifold maar is opengezaagd (aangezien je die niet kan demonteren zonder hem te slopen ) en volgens mij is onze olie daargebleven Naar mijn idee is de oorzaak van de te vervangen motor als een van de weinige onderdelen NIET vervangen waardoor het probleem blijft bestaan. De tijd zal leren of het olie en brandstof verbruik daadwerkelijk afneemt na het plaatsen van de nieuwe Inlet manifold.
De oorzaak van de ratel is volgens mij een afgebroken arm die een van de kleppen aanstuurd. Het knikker geluid kan heel goed kloppen Zie de foto's:
De 2,5 V6
Eerst het luchtfilter huis verwijderen zodat je bij de schroeven van het gasklephuis kunt komen.
Een hele boel stekkers loshalen, even goed opletten hoe! Want ze hebben alle mogelijke klikjes en schuifjes gebruikt die er zijn En natuurlijk moet alles weer op de juiste plek terug straks.
Toch ook maar even de accu(bak) weghalen, anders blijf je je handen ophalen om het gasklephuis los te krijgen.
Als alles los is geschoeft en elk stekkertje ontkoppelt moet de Inletmanifold er nog af. Deze zit behoorlijk vast en moet zo recht mogelijk omhoog gelift worden inverband met de groene pakkingen die 'ver' in de inlet manifold vallen. Ik heb gewoon verfstokjes gebruikt om hem langzaam recht omhoog te kunnen liften.
Resultaat (zie ook de groene pakkingen waar ik het over had):
De nieuwe Inlet manifold plaatsen en het hele proces omgekeerd weer uitvoeren:
De oude Inlet manifold maar is open gezaagd (alles zit vast gelijmt, gesmolten..), wat een dikke behuizing zeg!! Daar kom je niet zomaar doorheen!! En wat vind ik daar??!! Heel veeeel olie!!
Met het zagen hebben we de arm die de kleppen aanstuurd ook perongeluk doormidden gezaagd. Op deze foto is te zien dat een van de armpjes die een klep aanstuurt afgebroken is. Het 'knikkertje' die aan de klep vast zou moeten zitten maakte waarschijnlijk het rattelende geluid vermoed ik. Waar de rest van het armpje is gebleven ....
De ratel is in iedergeval verdwenen en de V6 klinkt weer zoals hij zou moeten. Nu maar hopen dat ook het olie en brandstofverbruik daald.
Hij had in iedergeval alweer meer vermogen onder de 3000 toeren Missie geslaagd!!