FOTO's Ratel verholpen bij MG ZT van pa - Inlet manifold

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

FOTO's Ratel verholpen bij MG ZT van pa - Inlet manifold

Bericht door Steven Rover »

Hier en daar wordt er op het forum al wel over geschreven.
Een ratelend geluid dat bij het inlaatspruitstuk (inlet manifold) vandaan komt. De tik werd steeds luider en luider. Bij de garage wordt verteld dat dit geen erstig probleem is en je er rustig mee door kunt rijden. Volgens de Engelse forums (en ook zelf ondervonden) heeft de auto veel minder vermogen, verbruikt hij veel meer en kan er hierdoor olie 'verbruikt' worden.

2 Jaar geleden is een compleet nieuwe motor geplaats omdat hij totaal droog gelopen was en de drijfstang lagers eruit lagen. Met de nieuwe motor bleef het grote olie verbruik echter wel bestaan!! Ik weet het niet zeker, maar ik heb de oude Inlet manifold maar is opengezaagd (aangezien je die niet kan demonteren zonder hem te slopen :+ ) en volgens mij is onze olie daargebleven :shock: Naar mijn idee is de oorzaak van de te vervangen motor als een van de weinige onderdelen NIET vervangen waardoor het probleem blijft bestaan. De tijd zal leren of het olie en brandstof verbruik daadwerkelijk afneemt na het plaatsen van de nieuwe Inlet manifold. :)

De oorzaak van de ratel is volgens mij een afgebroken arm die een van de kleppen aanstuurd. Het knikker geluid kan heel goed kloppen :mrgreen: Zie de foto's:

De 2,5 V6
Afbeelding

Eerst het luchtfilter huis verwijderen zodat je bij de schroeven van het gasklephuis kunt komen.

Afbeelding

Een hele boel stekkers loshalen, even goed opletten hoe! Want ze hebben alle mogelijke klikjes en schuifjes gebruikt die er zijn :mrgreen: En natuurlijk moet alles weer op de juiste plek terug straks.

Afbeelding

Toch ook maar even de accu(bak) weghalen, anders blijf je je handen ophalen om het gasklephuis los te krijgen.

Afbeelding

Als alles los is geschoeft en elk stekkertje ontkoppelt moet de Inletmanifold er nog af. Deze zit behoorlijk vast en moet zo recht mogelijk omhoog gelift worden inverband met de groene pakkingen die 'ver' in de inlet manifold vallen. Ik heb gewoon verfstokjes gebruikt om hem langzaam recht omhoog te kunnen liften.

Afbeelding

Resultaat (zie ook de groene pakkingen waar ik het over had):
Afbeelding

De nieuwe Inlet manifold plaatsen en het hele proces omgekeerd weer uitvoeren:
Afbeelding

De oude Inlet manifold maar is open gezaagd (alles zit vast gelijmt, gesmolten..), wat een dikke behuizing zeg!! Daar kom je niet zomaar doorheen!! En wat vind ik daar??!! Heel veeeel olie!!

Afbeelding

Afbeelding

Met het zagen hebben we de arm die de kleppen aanstuurd ook perongeluk doormidden gezaagd. Op deze foto is te zien dat een van de armpjes die een klep aanstuurt afgebroken is. Het 'knikkertje' die aan de klep vast zou moeten zitten maakte waarschijnlijk het rattelende geluid vermoed ik. Waar de rest van het armpje is gebleven .... :|

Afbeelding

De ratel is in iedergeval verdwenen en de V6 klinkt weer zoals hij zou moeten. Nu maar hopen dat ook het olie en brandstofverbruik daald.
Hij had in iedergeval alweer meer vermogen onder de 3000 toeren :D Missie geslaagd!!
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Heb er ook al eens een open gezaagd, zat ook veel olie in.. Heb toen alle klepjes eruit gehaald en het ding weer in elkaar gezet, maar helaas reed dat voor geen meter :? .
Voor de mensen die ook zelf het spruitstuk eraf willen halen, als het goed is zit ie aan de achterkant ook nog vast met 2 kleine steuntjes. Kun je heel fijn bij komen :p
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

Bij onze ZT zat er helemaal niets aan deze steuntjes vast ;)

Schijnt dat enkel de kabelboom hier aan vast gemaakt wordt en niet dient om de inlet manifold zelf vast te zetten.

Het geheel zit in iedergeval goed vast zonder dat er iets aan die 2 steuntjes zit :mrgreen:
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rover620tdi
MG-R Addict
Berichten: 232
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 11:41 am
Woonplaats: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: FOTO's Ratel verholpen bij MG ZT van pa - Inlet manifold

Bericht door Rover620tdi »

Na veel gezocht te hebben kwam ik op bedragen terecht van 1000 euro voor een manifold. 2de hands bijna niet te vinden en dan vragen ze ook 3 tot 400 euro.
Gisteren heb ik voor 5 tientjes een inlaat manifold op zn kop getikt op de sloop.
2 tot 3 uurtjes bezig geweest om het eraf te halen. Uiteindelijk goed gelukt. :D
Die van mij was ook aan het tikken sinds de dag van de aankoop april 2016.
Maar t resultaat mag wezen. Getik is iig voorbij.
Nu even kijken of de verbruik zich wat verbeterd heeft en natuurlijk de snelheid. :mrgreen:

Onder de manifold zitten gele schroefjes!! waar dienen die eigenlijk voor??
Rover 45 2.0 V6 2000
BMW 327i e21 '81 (showcar)

http://www.cardomain.com/ride/3213361/1 ... -3-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: FOTO's Ratel verholpen bij MG ZT van pa - Inlet manifold

Bericht door Theo »

Mooi Topic ook uiteraard door de foto,s
Heb bij mijn Zs 180 deze reparatie ook al eens uitgevoerd , als je een beetje handig bent lukt het wel.
Rust is echter wel geboden niet als een kip zonder kop te werk gaan.
Wat de olieafzetting betreft, Dit is de reden waarom ik een oil catch tank geplaatst heb
Groetjes Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Plaats reactie