Spontaan afslaan en niet meer te starten.
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Afgelopen donderdag -het was zonnig weer- even tijd om met de Rover 2016 cabrio een stukje te rijden.
In oktober afgelopen jaar met de auto naar Damen en Kroes in Boxtel gereden om daar een tweetal afstand bedieningen
te kopen en één en ander te laten inleren. Werkt perfect en goed en vriendelijk geholpen door Patrick Damen.
Tevens kwam ik daar Bart en Martin tegen. Was een leuk gesprek.
De weken daarna regelmatig -als het weer het toeliet- met de cabrio gereden en genoten. Dit alles zonder problemen.
De problemen met de startonderbreker leken opgelost te zijn, maar afgelopen donderdag reed ik de Rover 216 uit de garage
waarna die op de oprit even stationair liep en uitviel. Daarna was de auto niet meer te starten. Eerst dacht ik aan de
startonderbreker die niet meer te ontgrendelen was, maar de indicator op het dashboard gaf aan dat de onderbreker ontgrendeld was.
Ik heb de auto handmatig de garage ingedrukt en laten rusten.
De zaterdag daaropvolgend terug gegaan en de auto opnieuw gestart. Ik hoor de startrelais overgaan en hoor een tikkend geluid dat aangeeft
dat de accu niet genoeg vermogen heeft om de auto te starten.
Dus nieuwe accu gemonteerd maar geen respons. Omdat ik de code van de startonderbreker ken heb ik de startprocedure ook een keer handmatig
gedaan met de sleutel in het portierslot aan de bestuurderszijde. Ook op deze manier de startonderbreker kunnen ontgrendelen (ik trek die conclusie omdat de indicator op het dashboard dat aangeeft) maar toch niet kunnen starten. Ik hoor een tik van de relais maar geen startmotor die ronddraait.
Dus gekeken of er zekeringen doorgebrand zijn, ook dit was niet het geval. Dan kijken of de startmotor 'vast' zou zitten.
Auto in de 3e versnelling gezet en deze voor-en achteruit handmatig bewogen, maar ook hier geen bevredigend resultaat.
Zou er een breuk zitten in de elektra leidingen naar de startmotor of in leiding naar het brandstofsysteem.
Zou de krukassensor geen gegevens meer doorgeven of defect zijn, of zou de startcode spontaan zijn veranderd, ik heb daar wel eens iets van gelezen op dit forum.
Hoe kan de auto tijdens het stationair lopen uit zichzelf afslaan en niet meer te starten zijn.
Ik weet het niet, misschien dat jullie het weten.
MVG Eric
In oktober afgelopen jaar met de auto naar Damen en Kroes in Boxtel gereden om daar een tweetal afstand bedieningen
te kopen en één en ander te laten inleren. Werkt perfect en goed en vriendelijk geholpen door Patrick Damen.
Tevens kwam ik daar Bart en Martin tegen. Was een leuk gesprek.
De weken daarna regelmatig -als het weer het toeliet- met de cabrio gereden en genoten. Dit alles zonder problemen.
De problemen met de startonderbreker leken opgelost te zijn, maar afgelopen donderdag reed ik de Rover 216 uit de garage
waarna die op de oprit even stationair liep en uitviel. Daarna was de auto niet meer te starten. Eerst dacht ik aan de
startonderbreker die niet meer te ontgrendelen was, maar de indicator op het dashboard gaf aan dat de onderbreker ontgrendeld was.
Ik heb de auto handmatig de garage ingedrukt en laten rusten.
De zaterdag daaropvolgend terug gegaan en de auto opnieuw gestart. Ik hoor de startrelais overgaan en hoor een tikkend geluid dat aangeeft
dat de accu niet genoeg vermogen heeft om de auto te starten.
Dus nieuwe accu gemonteerd maar geen respons. Omdat ik de code van de startonderbreker ken heb ik de startprocedure ook een keer handmatig
gedaan met de sleutel in het portierslot aan de bestuurderszijde. Ook op deze manier de startonderbreker kunnen ontgrendelen (ik trek die conclusie omdat de indicator op het dashboard dat aangeeft) maar toch niet kunnen starten. Ik hoor een tik van de relais maar geen startmotor die ronddraait.
Dus gekeken of er zekeringen doorgebrand zijn, ook dit was niet het geval. Dan kijken of de startmotor 'vast' zou zitten.
Auto in de 3e versnelling gezet en deze voor-en achteruit handmatig bewogen, maar ook hier geen bevredigend resultaat.
Zou er een breuk zitten in de elektra leidingen naar de startmotor of in leiding naar het brandstofsysteem.
Zou de krukassensor geen gegevens meer doorgeven of defect zijn, of zou de startcode spontaan zijn veranderd, ik heb daar wel eens iets van gelezen op dit forum.
Hoe kan de auto tijdens het stationair lopen uit zichzelf afslaan en niet meer te starten zijn.
Ik weet het niet, misschien dat jullie het weten.
MVG Eric
- Roverlike
- MG-R Regular
- Berichten: 52
- Lid geworden op: di feb 14, 2017 3:59 pm
- Woonplaats: Split, Croatia
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
I would first inspect the terminals at starter motor to be sure they have firm connection. To me this sound as starter problem so I would focus first on the starter motor.
Regarding fact that your engine was running and then stopped, I cannot comment. It was left in the garage for some time and cannot pinpoint why it stopped. These two things might not be connected at all.
Regarding fact that your engine was running and then stopped, I cannot comment. It was left in the garage for some time and cannot pinpoint why it stopped. These two things might not be connected at all.
http://www.roverasi.org" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Hello, thank you very much for your quick response.
I will indeed investigate whether the pipes to the starter motor are damaged and whether the starter motor still functions.
But it remains very strange to me why the engine spontaneously shuts down while idling and does not want to start anymore.
Previously the car started without any problems.
I will indeed investigate whether the pipes to the starter motor are damaged and whether the starter motor still functions.
But it remains very strange to me why the engine spontaneously shuts down while idling and does not want to start anymore.
Previously the car started without any problems.
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Vandaag de Rover aangesleept, na 20 meter slepen een KLANG geluid en auto loopt. Na een stukje rijden de auto weer uitgezet en weer hetzelfde euvel. Startmotor zit vast, revisie of vernieuwen en nakijken/testen van de bekabeling. Auto loopt verder prima.
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Martin, ik neem aan een nieuwe startmotor. Eigenlijk ben ik van plan de startmotor te laten reviseren. Hier in Hengelo heb je een bedrijf Aria dat gespecialiseerd is in het reviseren van o.a. startmotoren en dynamo's
Ik heb startmotoren gezien van Ridex die geschikt zouden zijn voor de Honda motor die in de 216 zit. Ik heb geen ervaring met dit merk.
Ik heb startmotoren gezien van Ridex die geschikt zouden zijn voor de Honda motor die in de 216 zit. Ik heb geen ervaring met dit merk.
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
als je de auto even kan missen is revisie een hele goede optie
ridex is een goed merk
ridex is een goed merk
-
- MG-R Regular
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo okt 18, 2023 5:04 pm
- Woonplaats: Hengelo Ov
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Dag Martin, dank voor uw reactie. De 216 heeft een nieuwe originele startmotor gekregen. Aria in Hengelo kon er nog een vinden.
De oude startmotor is gecontroleerd op een testbank en was niet meer te reviseren, vandaar.
MVG Eric
De oude startmotor is gecontroleerd op een testbank en was niet meer te reviseren, vandaar.
MVG Eric
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Goed om te horen dat je sleutels zijn gefikst (heb net gereageerd op je ander bericht haha).
Startmotor revisie is inderdaad beste optie als dat nog mogelijk is. In dit geval dan helaas niet meer (jammer). De ‘nieuwe’ zijn vaak budget revisies en lijkt vaak een ‘loterij’. Zo heb ik op moment ruzie met een nieuwe aftermarket dynamo die waarschijnlijk last heeft van een ‘diode whine’ (riem e.d. al uitgesloten) Aan de andere kant… hoort het alsof er nu een turbo op de 827 zit
Zit nog rond te kijken om m’n oude, originele, degelijk te laten reviseren…
Startmotor revisie is inderdaad beste optie als dat nog mogelijk is. In dit geval dan helaas niet meer (jammer). De ‘nieuwe’ zijn vaak budget revisies en lijkt vaak een ‘loterij’. Zo heb ik op moment ruzie met een nieuwe aftermarket dynamo die waarschijnlijk last heeft van een ‘diode whine’ (riem e.d. al uitgesloten) Aan de andere kant… hoort het alsof er nu een turbo op de 827 zit
Zit nog rond te kijken om m’n oude, originele, degelijk te laten reviseren…
Groetjes, rovik88
1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Hoi Martin, mag ik vragen waaruit je dit concludeert? Wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen. Zelf wel wat spul van hen in handen gehad, maar kon nou niet bepaald zeggen dat het kwaliteit is…
Groetjes, rovik88
1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
Re: Spontaan afslaan en niet meer te starten.
Ik heb er één gehad en gemonteerd op m'n toenmalig hondablok in de tourer.
Geen probleem mee gehad, ook opvolgende eigenaar niet.
Geen probleem mee gehad, ook opvolgende eigenaar niet.