Rover 200

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Rover 200

Bericht door Ossenaar » ma jan 23, 2017 12:09 am

Goedenavond Damens en Heren

Ik ben nieuw hier op het forum en ook nieuw met rover dus zal nog niks kunnen bijdragen aan het forum.

Wel heb ik wat vraagjes omtrent mijn onlangs gekochte rover 216

Ik heb afgelopen vrijdag een rovertje 216si 112pk met 160.000
Km op de tellet gekocht voor een mooi prijsje.

Hij is van de eerste eigenaar geweest heeft alle beurtjes gehad en de koppakking is ook al vernieuwd .van te voren goed opgezocht waar ik op moest letten bij de rover ivm het koppakking probleem.

Maar nu zit ik toch met wat vragen over dingen die me niet lekker zitten ik heb er 100 km mee naar huis gereden zonder iets bijzonders te merken.

Maar mjn kachel word niet warm altans de stand voor naar het gezicht zegmaar . De vooruit stand wel vaag en waarom? (Alle schuifjes en combi's geprobeerd.

De motor word snel warm en de kachel ook, maar niet te heet temperatuur meter blijft mooi op het midden of net ietsje eronder ook na 100km +/- 130 km per uur.
Wel word de slang naar de radiateur erg warm en als je erin knijpt zie je koelvloeistof het reservoir terug in spuiten. Is dit normaal??

In de koelvloeistof zit een klein beetje bruine drap maar minimaal de verkoper zei dat dit nog oud kon zijn ivm de verwisselde koppakking. Wil hem schoonmaken om te kijken of het terug komt.

Ik heb bij het kopen wel gelet op mayo op de pijlstok daar zat het niet maar onder de vuldop wel. De vorige eigenaar heeft alleen stad gereden .dat zou dus de oorzaak kunen zijn

Hij start netjes loopt rustig rijd goed geen spatje roest (altijd binnen gestaan) koppelen en schakelen doet hij heerlijke (wel even wennen aan de zware koppeling.

Goed ik hoop wat reacties te krijgen en tips/hulp

Bvd Groetjes Fabian

Gebruikersavatar
MARVON
MG-R Core
Berichten: 8998
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: Hoogerheide
Contacteer:

Re: Rover 200

Bericht door MARVON » ma jan 23, 2017 12:28 am

:mrgreen: welkom.
Er zit blijkbaar nog veel drap in het koelsysteem,dat kan de oorzaak zijn van een verstopte kachelradiator.

Er is duidelijk geen koelsysteem flush gedaan na de koppakking wissel.

Mayo onder de vuldop vertrouw ik niet.
Ook al rijd de auto veel korte stukjes ,de k serie heeft er geen last van dat hij daardoor mayo onder de vuldop heeft.
Afbeelding
mgrover-onderhoud.nl

Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Re: Rover 200

Bericht door Ossenaar » ma jan 23, 2017 12:32 am

Hey marvon dankje voor de snelle reactie.
Hoe kan het dan dat de blazer op de vooruit het wel doet?

Pff ik hoop dat het geen slechte aankoop is geweest. Kun je een flush zelf doen of moet je hiervoor toch echt naar een garage?

En de maya onder de dop kan duiden op?

Heb gezocht naar lekkages maar kan niks vinde ook onder de auto is het altijd droog.

Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2614
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Re: Rover 200

Bericht door tomcat.t16 » ma jan 23, 2017 8:09 am

Er zijn verschillende testen om te kijken of je koppakking kapot is ja of nee.
Blazer op voorruit, geen idee. Je kunt zelf flushen, maar als je niet technisch bent zou ik het bij de garage laten doen. De K-serie vereist echter wel een onconventionele manier van ontluchten, en niet iedereen is daarvan op de hoogte waardoor er zich na dergelijk onderhoud vaak probleempjes voordoen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997

Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Re: Rover 200

Bericht door Ossenaar » ma jan 23, 2017 9:30 am

Ik ben vrij technisch hoe ontucht je het k blok dan? Maargoed het kachel systeem is toch allemaal het zelfde ? Of hij nou op de vooruit staat of de andere stand naar het gezicht. Oh en naar beneden voor de voeten word ook warm. lijkt me met kleppen geregeld ?

Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2614
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Re: Rover 200

Bericht door tomcat.t16 » ma jan 23, 2017 9:38 am

Ja met kleppen, heb nu niet de tijd om het uit te leggen maar op het forum is te vinden hoe je moet ontluchten.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997

Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Re: Rover 200

Bericht door Ossenaar » ma jan 23, 2017 9:42 am

Ik heb idd wat artikeltjes gevonden dankje. Weten jullie of er hier in de buurt ook wat forumleden zijn of die gespecialiseerd in rover zijn?

Gebruikersavatar
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7214
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Rover 200

Bericht door p@p@zs » ma jan 23, 2017 8:31 pm

http://www.autobedrijfvannoort.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7214
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Rover 200

Bericht door p@p@zs » ma jan 23, 2017 8:32 pm

Of... http://www.mgrover-onderhoud.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Re: Rover 200

Bericht door Ossenaar » di jan 24, 2017 9:19 am

Dankje wel. Ik heb zelf nog geen ontluchtings stuk kunnen vinden. Wel iets wat er op lijkt alleen zo te zien is het boutje afgebroken wat erin zit de kop is er af. Zit op de slang die van de radiator naar boven gaat. Gister na stukje rijden was de radiateur heet boven onder was hij koud hoort dit?

Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2614
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Re: Rover 200

Bericht door tomcat.t16 » wo jan 25, 2017 12:17 am

1. Ensure all hose connections are tight following any engine repair or service coolant drain.
2. Locate the inlet manifold bleed valve (arrowed in illustration 1 – all models) and remove bleed hose from valve. Connect a suitable tube to the valve spout and blow through to ensure valve pin is not sticking. Remove tube from valve spout, refit bleed hose and secure with clip.
NOTE: Inlet manifold bleed valve pins are prone to sticking to their seats, freeing this pin will allow air to bleed from the cylinder head during coolant fill.

All models
3. Turn heater temperature control to maximum heat position.
4. Remove bleed screw and sealing washer from coolant rail (see illustrations 2 and 3 – R25/45/75) or the radiator and heater bleed nipple (Illustration 4 – MGF).
5. Prepare coolant to required concentration, see workshop manual section; ‘CAPACITIES, FLUIDS AND LUBRICANTS, Anti-Freeze Concentrations.
6. Fill system slowly until a steady flow of coolant is emitted from the bleed point.
7. Refit bleed screw to coolant rail and tighten to 9 Nm, (ensure sealing washer is re-fitted). Tighten bleed heater nipple (MGF).
9. Models with A/C; Ensure air conditioning is switched off.
10. With expansion tank cap off, start and run engine at 1500 – 2500 rev/min. Fill expansion tank as necessary to maintain coolant level just below expansion tank neck. When coolant starts to rise up expansion tank neck, due to heat expansion, fit expansion tank cap.
11. Continue running engine at 1500 – 2500 rev/min until cooling fan comes on, then run engine at idle speed until cooling fan stops.
12. Switch off engine and allow to cool for 30 minutes.
13. Check cooling system for leaks.
14. Remove expansion tank cap and, if necessary, top-up coolant to MAX level.
WARNING: Do not remove the filler cap from the coolant expansion tank while the system is hot.
15. Refit expansion tank cap.

Additional bleed (MGF only):
1. Allow engine to cool.
2. Release clip and remove inlet air hose from throttle housing.
3. Top-up the expansion tank.
4. Remove bleed screw from radiator return rail (see illustration 5).
5. When a constant flow of coolant is being emitted from bleed point, fit bleed screw and tighten to 9 Nm.
6. Fit inlet hose throttle housing and secure with clip.
7. Check level of coolant, top-up to ‘MAX’ mark on expansion tank if necessary.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997

Ossenaar
MG-R Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 6:57 pm
Woonplaats: Oss

Re: Rover 200

Bericht door Ossenaar » wo jan 25, 2017 11:24 am

Bedankt jongens is gelukt vandaag naar een rover specist geweest in boxtel. Het kachel probleem was een stang vd klep dieos zat . Koelen doet hij goed verder geen problemen gekukkig.had vd week al mn koelvloeistof expansievat schoongemaakt en na wat kms is deze nog steeds schoon.enige wat de garage zei is dat mijn ontluchtings schroef is afgebroken en dus niet meer op die manier ontlucht kan worden.

Nog een vraagje ik zie sommige rovers met een openlucht filter heeft wel wat voordelen zie ik. Maar waarom heeft men hem vaak aangesloten vlak langs de motor?; ik zie bij mij achter de accu een ruime plek waar koude lucht vandaan komt tijdens het rijden (zie het wegdek eronder) dat is toch een prima plek?
Verder wil ik andere spiegels erop die ovale zegmaar welk type past hierop? .ergens gelezen dat honda spiegel passen? En rover 25 model spiegels?

Gebruikersavatar
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7214
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Rover 200

Bericht door p@p@zs » za jan 28, 2017 12:44 am

Die van een 25 passen niet 100%, dacht dat je een gaatje bij moest boren..

Open filter.. tsja.. ik zou een inlegfilter van K&N ofzo nemen. Weet niet of je met open filter echt vermogen pakt, wel decibellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten