Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

214 216 218 220 25
Plaats reactie
musje83
MG-R Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 9:51 pm
Woonplaats: Hilversum

Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

Bericht door musje83 »

Mijn vriendin heeft vorige week haar rijbewijs gehaald en als eerste auto hebben we een Rover 214 Si uit 1999 uitgezocht.

Leuke beginnersauto, lekker compact en met een open dakje :bangin:

De auto is bijna 9 jaar bij de vorige eigenaar geweest en heeft altijd 'binnen' (carport) gestaan. Een echt boodschappenwagentje die in die 9 jaar ongeveer 30.000 heeft gereden en in totaal 165.000 heeft gelopen in zijn 17 jarig leventje. So far, so good.

De auto heeft natuurlijk wat kwaaltjes. Omdat ik mijn eigen auto's altijd 'zelf' heb onderhouden, ken ik het klappen van de zweep.
Zouden jullie me wat meer kunnen vertellen?

- De koppeling grijpt vrij hoog aan; is deze moeilijk te vervangen? Of is het goed te doen? (Mijn Volvo S60 was veel werk, ruim een dag)
- De motor is smerig, de olie is gitzwart en stinkt. Ik wil er een Forté cleaner in gooien en dan een oliewissel doen, raden jullie 5W30 of 10W40 aan? (beiden aanbevolen op de website van Kroon)
- De ruitenwisser sproeier doet niets, voor en achter. Voor hoor je niets, achter hoor je de pomp wel. Reservoir is vol. Herkenbaar?
- De hendel van de ruitenwisser zit erg los, is dit normaal? Moet je hem naar je toe trekken om te sproeien of is dat het binnenste draaiknopje?
- De koppakking is een bekend zwak punt, maar de koelvloeistof is gelukkig schoon bij deze. Buiten rustig rijden, zijn er dingen die de levensduur ervan kunnen verlengen?
- Distributieriem is 77.000km geleden gedaan, wat is de interval voor deze auto?
- De startmotor maakt herrie, ik las iets over het vervangen achter het linker voorwiel? Is dit eenvoudig? Of is deze na demontage zelf te 'reviseren'?
- Zijn er meer zwakke punten waar ik op moet letten? De scharnieren van de achterklep zijn nog niet krokant, dat heb ik al gezien :cool:
- Zijn de buitenspiegels makkelijk te vervangen, bijv. voor die van een Civic of een ander model? Deze zijn piepklein en vooral voor mijn vriendin erg onpraktisch...

Alvast bedankt voor jullie hulp! :biertje:

Groet,
Marius
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

Bericht door bam »

Welkom!!


- De koppeling grijpt vrij hoog aan; is deze moeilijk te vervangen? Of is het goed te doen? (Mijn Volvo S60 was veel werk, ruim een dag)
Pakt altijd hoog bij K-Serie motoren
- De motor is smerig, de olie is gitzwart en stinkt. Ik wil er een Forté cleaner in gooien en dan een oliewissel doen, raden jullie 5W30 of 10W40 aan? (beiden aanbevolen op de website van Kroon)
5W of 10W maakt niet uit, koud is hij stil met 5W maar regelmatig vervangen is belangrijker en die cleaner kan altijd.
- De ruitenwisser sproeier doet niets, voor en achter. Voor hoor je niets, achter hoor je de pomp wel. Reservoir is vol. Herkenbaar?
Niet bij mij
- De hendel van de ruitenwisser zit erg los, is dit normaal? Moet je hem naar je toe trekken om te sproeien of is dat het binnenste draaiknopje?
Volgens mij draaien
- De koppakking is een bekend zwak punt, maar de koelvloeistof is gelukkig schoon bij deze. Buiten rustig rijden, zijn er dingen die de levensduur ervan kunnen verlengen?
Gewoon rustig warmrijden daarna kun je er alles mee doen!
- Distributieriem is 77.000km geleden gedaan, wat is de interval voor deze auto?
5 jaar of 80,000 km dus heel rap vervangen
- De startmotor maakt herrie, ik las iets over het vervangen achter het linker voorwiel? Is dit eenvoudig? Of is deze na demontage zelf te 'reviseren'?
Moet jou wel lukken.
- Zijn er meer zwakke punten waar ik op moet letten? De scharnieren van de achterklep zijn nog niet krokant, dat heb ik al gezien :cool:
- Zijn de buitenspiegels makkelijk te vervangen, bijv. voor die van een Civic of een ander model? Deze zijn piepklein en vooral voor mijn vriendin erg onpraktisch...
Geen idee.

Let op lekkage van het open dak (als het een origineel dak is)

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Re: Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

Bericht door Mista T »

- De koppeling grijpt vrij hoog aan; is deze moeilijk te vervangen? Of is het goed te doen? (Mijn Volvo S60 was veel werk, ruim een dag)
Zoals bas zegt redelijk hoog standaard, als je de ruimte hebt denk ik halve dag werk als je ervaren bent.

- De ruitenwisser sproeier doet niets, voor en achter. Voor hoor je niets, achter hoor je de pomp wel. Reservoir is vol. Herkenbaar?
Reservoir misschien eens schoonmaken, heb ik ook gehad, vuil onderin het filtertje, waardoor deze niet doorloopt.
Aan de linkerkant van je achterklep zit de slang van de achterruitensproeier, misschien dat deze kapot is...

- De hendel van de ruitenwisser zit erg los, is dit normaal? Moet je hem naar je toe trekken om te sproeien of is dat het binnenste draaiknopje?
Trekken voor sproeien voorruit, draaien voor achterruit

- De startmotor maakt herrie, ik las iets over het vervangen achter het linker voorwiel? Is dit eenvoudig? Of is deze na demontage zelf te 'reviseren'?
Moet jou wel lukken.


- Zijn de buitenspiegels makkelijk te vervangen, bijv. voor die van een Civic of een ander model? Deze zijn piepklein en vooral voor mijn vriendin erg onpraktisch...
Vervangen voor die van een ZR...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
musje83
MG-R Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 9:51 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

Bericht door musje83 »

Thanks guys!

De koppeling lijkt verder niet te slippen maar hij grijpt echt irritant hoog aan. Vervangen heeft dus (nog) weinig zin volgens jullie?
Hij rijdt ook nogal bokkend weg, alsof je de eerste twee seconden dotjes gas geeft, heel irritant. Is dit ook een teken van een versleten koppeling, druklager, slappe kabel of iets in die richting?

Die spiegels moeten vrij eenvoudig te vervangen zijn, zouden die van een 25 1 op 1 passen? Die lijken namelijk al een slag groter (en mooier! :D ), of lijkt dat maar zo? Zie ook mooie Civic spiegels bijvoorbeeld, zouden die passen?

Afbeelding

Ik heb ook al gedacht over het reservoir/pomp/filter enz. schoonmaken, maar waar zit deze? Achter de bumper zeker? (zit altijd op onmogelijke plaatsen :dodgy: )

En wat betreft die hendel... Die komt echt bijna los van het stuurhuis, lijkt me niet gezond. Zal wel het hele instrumentarium moeten vervangen achter het stuur daarvoor, dus inclusief de linker hendel enz.? **edit: deze gevonden. Stuur moet er dus af, heeft iemand een kort stappenplan voor me?
Afbeelding

En tot slot... (sorry, het is een waslijst) - Het gaspedaal gaat echt enorm stroef, precies zoals de oude Ford Transit uit 1998 van mijn vaders bedrijf. Kwestie van kabel invetten o.i.d.?
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Rover 214 gekocht, hulp & tips welkom!

Bericht door p@p@zs »

Spiegel van Rover 25 past dacht ik.
Plaats reactie