APK afkeur... CO2 te hoog

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Andreverwijn

APK afkeur... CO2 te hoog

Bericht door Andreverwijn »

Dag allen,

Gisteren heb ik de Rover 216i cabrio(Honda D16A8 motor) laten keuren.
Na bijna een jaar stil te hebben gestaan komt de auto op de CO2 na zonder mankementen door de keuring.

Vorig jaar is de auto voorzien van een nieuw inlaatsysteem en uitlaatsysteem.
Bij de APK werd aangegeven dat ik waarschijnlijk de lambda sensor op de verkeerde plaats bevestigd heb.
Afbeelding

Deze zit nu zo dat de sensor alleen de gassen van de eerste cilinder gepasseerd krijgt en dus niet van alle 4.
Echter, als ik de lambda verplaats naar de plek waar hij van alle 4 de cilinders de uitlaatgassen ontvangt zou de lambda volgens verschillende bronnen niet warm genoeg worden??? omdat het een lambda sensor is met maar 1 draad en dus geen ingebouwde verwarming?

Hij zou dan net voor de katalysator in het 4-2-1 spruitstuk komen:
Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wat nu het beste is om te doen?

Een lambda sensor met 3 of 4 draden monteren? en dan de verwarming hiervan aansluiten op de geschakelde relais van de brandstofpomp?
Inmiddels heb ik van de sloop alwel een lambda sensor(met 1 draad) gehaald en deze verlengd zodat hij net voor de kat geplaatst kan worden. Dit doen + injectiereiniger en goed warm rijden voor de keuring anders eventueel een optie?

Iemand ervaring met een te hoge CO waarde?

Ook zou ik nadat de auto goedgekeurd is deze willen laten uitlezen. Kan iemand me vertellen wat de dichtstbijzijnde locatie vanaf Lelystad waar dit mogelijk is? Weet iemand wat voor ECU de cabrio heeft? Tevens wil ik dan ook gelijk nog een handzender erbij, omdat de huidige z'n beste tijd gehad heeft.


Afbeelding

Afbeelding
Hoe de auto er nu bij staat.


Alvast bedankt!
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Re: APK afkeur... CO2 te hoog

Bericht door schoenie »

Dat de lambdasonde 1 cilinder meet en daarmee alle 4 de cilinders regelt is voor de emissies niet zo gunstig.
Je moet namelijk in de kat een wisselend rijk/arm mengsel krijgen, anders werkt hij niet.
Ik heb vaker gezien dat oudere auto´s met 1-draads sonde eerst goed warm gereden moeten worden om de 4-gas meting te doen, omdat de sonde niet warm genoeg is.

Waar zit bij de originele uitlaat de lambdasonde?
Ik denk dat als je de sonde voor de katalysator plaatst hij warm genoeg wordt. Zowel de kat als de lambdasonde hebben een minimale bedrijfstemperatuur van ongeveer 350°C en dat haal je makkelijk na een stukje rijden.
MG TF wannahave
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: APK afkeur... CO2 te hoog

Bericht door arjen »

Goed warm rijden kan zeker helpen. Anders zou je inderdaad ook 1 met verwarming kunnen monteren zoals je zelf omschrijft. Dan moet het wel weer goed werken.
Andreverwijn

Re: APK afkeur... CO2 te hoog

Bericht door Andreverwijn »

Inmiddels is de APK keuring gelukt!
Heb de auto nu bij huis staan, zo weer even knutselen.

Heb voor het CO gebeuren nieuwe bougies gehaald en injectiereiniger, ook heb ik een lambdasonde van de sloop gehaald en hierbij de draad verlengd middels krimpkousjes. Heb de draad niet gesoldeerd maar aan elkaar vastgeknepen. Het schijnt dat solderen op een lambda negatieve gevolgen voor de lambda kan hebben.
Na de sonde net voor de kat geïnstalleerd te hebben en aangesloten, heb ik een paar rondjes over het industrieterrein gereden in hoge toeren. Bij de apk zag het er eerst niet positief uit, uiteindelijk na veel gas geven enz. werden de gewenste CO waardes behaald.

Dank voor de reacties.
Plaats reactie