Resonatiebak?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Andreverwijn

Resonatiebak?

Bericht door Andreverwijn »

Dag,

Afgelopen jaar heb ik bij mijn Rover 216i cabrio met D16A8 hondablok het normale luchtfilter vervangen voor een cold-air intake.
Hierbij heb ik een of andere bak weggehaald om de cold-air intake in de modderkuip t.h.v. de inlaat in de bumper te kunnen plaatsen.

Nu is mijn vraag.
Wat is dit voor bak? Er zat ook een sensor op welke ik na demontage van de bak weer aangesloten heb(alleen dan zonder bak) omdat ik ineens na wat gereden te hebben een storingslampje te zien kreeg op het dashboard. Ook na het aansluiten van deze sensor krijg ik het storingslampje.
Is het erg dat ik de bak heb weg gehaald? met rijden merk ik geen verschil. Behalve dat de auto vlotter is en zuiniger rijd(1 op 14 i.p.v. 1 op 11)

Dit is de bak.
Afbeelding

En hier gaat de cold-air intake de modderkuip in:
Afbeelding

Hoe de inlaat in de bumper geplaatst is.(Het ventilatortje moet ik nog een keer weghalen)
Afbeelding

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen.

gr,
Andreas
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Resonatiebak?

Bericht door p@p@zs »

Zegt mij niets, mss dat JohnnyD je kan helpen, die heeft 216 gereden eerder..
Andreverwijn

Re: Resonatiebak?

Bericht door Andreverwijn »

In Rover Rave staat hierover de volgende informatie:

Resonator control solenoid valve
When the engine speed is above 3000 rpm, the E.C.U. supplies current to the resonator control solonoid valve. This opens the solenoid valve sending intake manifold vacuum to the resonator diaphragm and opens the resonator flap.


Kortom, boven de 3000 rpm zorgt die bak ervoor dat de luchtinlaat minder geluid maakt? Lijkt me geen probleem dat ik de bak gedemonteerd heb.

Moet ik alleen kijken of ik op een of andere manier dat storingslampje uit krijg. Misschien resetten in de ECU?
Andreverwijn

Re: Resonatiebak?

Bericht door Andreverwijn »

Is er iemand die bovenstaande info kan bevestigen?
Weet iemand of het op gemakkelijke wijze mogelijk is om de foutmelding weg te krijgen?

Alvast mijn dank.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Re: Resonatiebak?

Bericht door p@p@zs »

Ik had al eerder gereageerd, maar ik zie nu dat snoertje doorgesneden/doorgeknipt is, waarom niet gewoon t stekkertje losgemaakt?....

Kun je die sensor niet met n trekbandje weer terug hangen en die draden weer ff fixen?
Dan ben je dr mss wel vanaf?..
Andreverwijn

Re: Resonatiebak?

Bericht door Andreverwijn »

momenteel zitten de draden aangesloten en wel zonder resonatiebak op de plek waar het zat, helaas geen effect. Vanavond ga ik de auto APK gereed maken. Heb besloten er toch weer in te gaan rijden. Hopelijk komt hij zonder problemen door de APK ondanks foutmelding enz.
unlex
MG-R Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: do apr 06, 2023 10:24 am
Woonplaats: Helmond

Re: Resonatiebak?

Bericht door unlex »

Ik heb de resonatiebak verwijderd maar de stekker en het vacuumpotje met een paar slangetjes laten zitten en ik heb geen motorstoringslampje voor een jaar al.
Plaats reactie