216 kleppendekselpakking vervangen

214 216 218 220 25
Plaats reactie
StefanS

216 kleppendekselpakking vervangen

Bericht door StefanS »

Hallo iedereen!

zoals jullie misschien weten had ik mijn 216 verkocht aan een kameraad en die rijd er nu vrolijk in rond.
In de tijd dat ik hem nog had is mijn dynamo een keer in de brand gevlogen, is een andere in gekomen en daarna geen problemen mee gehad. Mijn kameraad heeft inmiddels al weer 2 dynamo's stuk weten te krijgen.. Dus na een snelle inspectie van de ANWB constateerde hij dat de kleppendekselpakking lek was en dat hij olie spuugde op de dynamo.

Nu is een garage gruwelijk duur met zoiets en kan me kameraad niemand krijgen om hem in korte termijn te repareren. Nu kreeg ik de vraag of ik dat wou doen.. Nou, ja, wil wel, maar niet weten hoe.

Dus nu de vraag: Hoe kan ik het beste die pakking vervangen?
Op het eerste gezicht lijkt het mij niet zo moeilijk, paar boutjes los, pakking eruit, schoonmaken, nieuwe er weer in en dicht draaien.
Maar het is waarschijnlijk makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik heb zelf wel enige technische aanleg en ben niet bang om hem los te draaien. Maar het feit dat de auto nog gebruikt moet worden betekend dat het wel enigszins goed moet gebeuren.

Daar naast, waar kunnen we het beste zo'n pakking bestellen?

Mvg.
Stefan

of als iemand omgeving Dedemsvaart het zou willen doen tegen een vergoeding (ga ik niet over) dan lijkt mij dat ook wel goed. Auto rijd wel, maar laadt niet bij. Dus grote afstanden rijden gaat niet.

EDIT:
We zitten net een beetje te denken, zou een vloeibare pakking alleen volstaan? Of moet er een echte tussen
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Vloeibare pakking kan wel maar een gewone pakking is beter.

Het vervangen stelt niks voor, gewoon bouten los, pakking vervangen + schoonmaken en de handel weer dichtschroeven.

Een pakking kun je kopen bij:

autobedrijf van noort
diagnoseservice noord

je lokale automaterialenzaak, of ebay
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Inderdaad, vervangen is zo simpel als je zelf omschrijft. Wel voorzichtig bougiekabels loshalen en op dezelfde plek terugzetten. En zorg dat er geen olie richting bougies loopt. Ik kan je wel een pakking leveren, maar als je haast hebt kan je ook een lokale gedaan oid. Bellen. Dan heb je m waarschijnlijk dezelfde dag nog.
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Moet je niet de bouten weer op moment vastdraaien en dan ook nog eens kruislings?
mvg, John
StefanS

Bericht door StefanS »

Me kameraad heeft al een pakking kunnen regelen.
Ik heb ergens op dit forum al een tekening gezien i welke volgorde ze vast/los moeten en met maximaal 10nm vast draaien.

Bedankt voor jullie antwoord. :D

En een dynamo vervangen, kan ik zoiets ook makkelijk zelf doen?
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

als je een klein beetje handig bent moet dat ook lukken
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
StefanS

Bericht door StefanS »

We gaan het zaterdag middag maar eens proberen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik heb die issue ook gehad. (inclusief 1 opgeblazen dynamo)

Het slechte nieuws is dat ik ook na het vervangen van de pakking last bleef houden van olie lekkage. Het is echter zo weinig (we hebben het over zo'n 1 liter op 15:000~20.000) dat ik het geen issue vind.

Maar dat kleine beetje kwam wel net terrecht op mijn dynamo, ik heb toen simpelweg een dun metalen plaatje tussen de dyanmo en de kop gemonteerd als schild. Deze "oplossing" werkt nu al 3 jaar en houd mijn dynamo kurk droog.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
StefanS

Bericht door StefanS »

Toen ik de auto nog had, zweette hij daar ook. Maar het is nu wel een stuk erger geworden.
Iets er tussen maken is bij aanhoudend lekken helemaal geen raar idee. Bedankt voor de tip. :D Zelf niet zo snel aan gedacht.

EDIT:
Ik zit net te kijken naar een PDF waarbij de hele motor in onderdelen te zien is. Vlak onder de kleppendeksel zit nog een "camshaft carrier".. Wat als die lekt? Is dat nog te doen?
Me kameraad heeft wel een tube vloeibare pakking gekocht.
petec matic sd
StefanS

Bericht door StefanS »

De pakking is vervangen! Bedankt voor jullie hulp!

Nu de dynamo nog. Maar daarvoor moet de spanrol ook los. Hoe gaat dan?
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

op je dynamo zit een stelboutje, daarmee kun je de spanning van de riem afhalen

even zoeken op joetjoep naar rover alternator replacement

staan wel filmpjes op hoe t moet ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
StefanS

Bericht door StefanS »

Op de dynamo die we gekregen hadden zat inderdaad onderaan een boutje. Alleen deed die dus niets.. Op de dynamo in de auto zat zelfs helemaal geen boutje :roll:
Blijkbaar kun je de spanrol van onder de auto los draaien. Bij ons moest het boutje in de spanrol zelf ook nog even een slag los omdat hij anders niet los kwam.
Toen we na 2 uur eindelijk dat kreng los hadden, kwam de dynamo er zo uit. (Ja, eerste keer enzo..) Dus andere dynamo erin, er een leeg energiedrank blikje omheen gevouwen en vast gemaakt aan een bout zodat eventuele lekken niet zo snel weer op de dynamo komen. Ben benieuwd hoe die het houd..

Accu spanning zonder dynamo: 7.8V
Accu spanning met dynamo : 13.9V

Volgens mij is het allemaal gelukt. :lol:
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Bericht door Johan »

Die accuspanning zonder dynamo is wel erg laag...
Johan
StefanS

Bericht door StefanS »

Klopt. Hij was ook echt goed leeg.
Vanmorgen startte de auto goed en reed verder normaal, naar horen zeggen.
Plaats reactie