Goedkoopste manier motor tunen?

214 216 218 220 25
anoniem351968

Goedkoopste manier motor tunen?

Bericht door anoniem351968 »

Ik heb een 1.8vvc met 52mm TB openair filter en een grootte demper op de uitlaat. Maar hoe kan ik er nog wat meer vermogen uitpersen? Er hoeven geen arbeidskosten bij want ik wil het zelf doen. Ik heb begrepen dat de ECU niet hergeprogrammeerd kan worden en dat een nieuwe ECU heel lastig is omdat je dan alle sensors en draden opnieuw moet leggen. Misschien kan ik er gewoon wat nieuwe nokkenassen in leggen voor meer pk's? Het belangrijkste is dat het goedkoop is het liefst koop ik nieuwe nokkenassen via marktplaats als dat kan.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

even in het topic van yme kijken ;)
die heeft ook een vvc en heeft ook andere nokkenassen, remap e.d.

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t ... sc&start=0

owjah, en goedkoop tunen bestaat niet ;) :+
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yme
MG-R Freak
Berichten: 574
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:16 pm
Woonplaats:
Locatie: Assen

Bericht door Yme »

Zoals JD zegt, neem een kijkje in mijn topic.
Wat betreft de nokkenassen, je kan alleen de uitlaatnokkenas vervangen door een exemplaar met aangepaste nokken. De inlaat is niet mogelijk aangezien dit een gedeelde nokkenas is, dat wil zeggen het zijn 2 kleine nokkenassen naast elkaar met een ruimte van pakweg een paar cm.

Je ECU kan je laten remappen voor zover dat kan, ik heb het laten doen door ZandF, de experts in Engeland maar heb begrepen van Rik, dat Virid Performance dit ook kan doen, dus misschien moet je even een mailtje daarheen sturen.

Zoals JD ook zegt, goedkoop kan je eigenlijk niet tunen! dat is tekort doen aan je auto als je uberhaupt al onderdelen kan krijgen voor een klein budget.
Daily drive: Scarlet Rose (MG ZR 160, @172pk/191NM)
Project:

MGCC Membership no: 117137
MG ZR Commision no: 10024
anoniem351968

Bericht door anoniem351968 »

Hmm naja ik moet anders nog maar een topic openen op de engelse forums voor wat goedkope onderdelen. Als het voor een nieuwprijs moet dan lukt het inderdaad niet want dan koop ik liever een andere auto.

Ik vondt trouwens de 52mm TB upgrade wel goedkoop voor hoever je dat tunen kunt noemen...

Maar dat met de nokkenassen is toch niet de enigste tuning mogenlijkheid? Kun je niet de cilinders uitboren of de stroke verhogen? Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar op de Engelse forums staat er ook niet zoveel tuning.. Als de motor ge remapped kan worden dan is het misschien ook wel interressant om de cat eronderweg te halen..
Gebruikersavatar
Yme
MG-R Freak
Berichten: 574
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:16 pm
Woonplaats:
Locatie: Assen

Bericht door Yme »

tja, de Engelsen strooien wel eens wat met onderdelen inderdaad. Maar zulke onderdelen kan je meestel beter of nieuw of overhaald kopen dan heb je goed spul. Mijn inductiekit en complete uitlaatlijn waren ook niet goedkoop maar het is 100% zeker kwaliteit.
De logica om een andere auto te kopen snap ik niet helemaal?

Voor een VVC kan je niet veel meer doen dan de nokkenas, tenzij je drastisch wat wil veranderen maar dan zou ik een motorconversie doen naar een 2.0 liter turbo, dan ga je naar een T-serie blok... als je de ECU remapped zou ik niet de car eronder vandaan halen tenzij je elk jaar er een cat tussen wil bouten om door de APK te komen.
Daily drive: Scarlet Rose (MG ZR 160, @172pk/191NM)
Project:

MGCC Membership no: 117137
MG ZR Commision no: 10024
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Het goedkoopste tunen is door het hele interieur dr uit te halen, de mistlampen, achterwisser+ motor, en dat soort (overbodige) zaken...

Maar wil je dat ook?
En goedkoop is vaak duurkoop :mrgreen:
anoniem351968

Bericht door anoniem351968 »

Nou ja mijn auto is zo een 600 euro waard en ik heb niet echt zin om daar nog zoveel geld aan uit te geven. Ik bedoel misschien is het dan goedkoop om een impreza te kopen, en die is vrij makkelijk te tunen naar 300pk+. De cat er tussen schroeven voor de apk is niet zo een probleem als ik daardoor een hogere map kan krijgen op de ECU.

Ik moet daarbij zeggen dat een 200vi een heel andere ECU heeft dan de zr 160... Het is maar de vraag of de uitlaatkit en inductiekit zoveel extra pk's oplever als gewoon de cat erondervandaan halen. Het is voor mij in ieder geval te duur.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

in dat geval kun je hem het beste gewoon standaard laten.

Met tunen kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

spaghetti spruitstuk
andere uitlaat
andere inlaat
kop laten bewerken + extra laten vlakken
andere / aangepaste versnellingsbak
race koppeling
vliegwiel afdraaien
ander onderblok ( was bruno dacht ik mee bezig met een 2.0 onderblok ? )
blok opboren ( peter evers gedaan )
chiptunen
andere uitlaat
ander motorblok
turbo monteren
krukas bewerken

en ga zo maar door.................................................................

en de prijzen beginnen zo rond de €200,- en de €400,- .en loopt door tot duizenden euro's.


goedkoopste manier van tunen ?
ander blok er in
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
anoniem351968

Bericht door anoniem351968 »

Ik dacht dat ik al een spaghetti spruitstuk had?
Nou ja hou me maar up to date voor wat tweedehands spulletjes dan want zoveel geld heb ik niet. Het moet wel leuk blijven zeg maar...
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

als je sneller wilt dan je hebt dan wordt het een turbo

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Goedkoop en goed tunen bestaat inderdaad niet. En de meeste impreza's, waarvan de eigenaar beweert 300 pk te hebben, mogen blij zijn als de 200 pk nog gehaald word (het oudere model in ieder geval). Als je een vvc behoorlijk wilt opvoeren dan moet allereerst het vvc systeem eraf. Je behoud het voordeel van de grotere kleppen in de motor. Vervolgens een paar scherpe nokkenassen, juiste uitlaat etc. en een programeerbaar motormanagement. Al met al ben je al snel enkele duizenden euro's verder.

Wees zoiezo voorzichtig met chiptuning! Veel pk's voor weinig geld lijkt leuk, maar als je een keer in Duitsland volgas rijdt en de motor draait stuk (vooral diesels zijn hier gevoelig voor) dan zit je wel met dikke onkosten. De meeste pk's na het chippen is dus niet altijd leuk! Er zijn talloze aanbieders van chiptuning, maar er is misschien een handjevol in Nederland die echt weet wat ze doen...

Een T-serie zou ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen, omdat dit de neus van de auto nogal zwaar maakt en je wegligging hier niet beter van wordt.
En laat eerst je motorblok even controleren. Ik wil niet negatief doen, maar je zegt zelf dat je auto enkele honderden euro's waard is. Voordat je begint met tuning moet je motorblok in goede conditie zijn.
anoniem351968

Bericht door anoniem351968 »

Mijn motorblok is in prima conditie, ik kan zelf wel een compressie test uitvoeren maar hij verbruikt geen olie en voelt fit aan. Ook doet hij het beter dan de fabriek-cijfers. De motor klinkt misschien een beetje ruw als hij koud is maar dat is gezond volgens mij. Als hij wordt gechipt dan wil ik wel een lucht/brandstof mix metertje in de cabine hebben. Maar als hij gechipt wordt wil ik wel eerst de moeite doen om de katalysator eronder weg te halen en een nieuwe uitlaat nokkenas erin te zetten. Eigenlijk is het goedkoopste om een 220 te kopen maar ik weet niet of ik mijn huidige auto wel kwijtraak.

- kleine roestplekjes (bijna niet te zien)
- speling op het stuurhuis (binnen de marges volgens de garage maar toch)
- verwarming doet het niet
- deurhendel aan de binnenkant is eraf gevallen (ik had hem nog vast in mijn handen toen ik de deur dicht deed)
- versnellingspook upgrade set is hard nodig
- weinig vertrouwen in de versnellingsbak op sommige momenten
- auto is behandeld voor roest en vervolgens in een iets donkerde kleur overgespoten
- druklager van de koppeling is stuk (ga ik nog wel zelf vervangen)
- koppeling is de laatste tijd erg mishandeld (ga ik nog wel zelf vervangen)
- auto bokt bij lage toeren (zou koppeling kunnen zijn weet ik niet)
- het slangetje van de rembekrachtiging wat in de lucht inlaat zit is vastgemaakt met plakband.
- elk stukje rubber rond de ramen is hard geworden en zit vol met algen zooi
- dikke barst in de voorruit (net geen apk afkeur)

Eigenlijk wil ik dat allemaal nog wel repareren maar als er misschien een leuke aanbieding is voor een tweedehands nokkenas wil ik dat wel eerst doen want dat vindt ik leuker werk.
Gebruikersavatar
Yme
MG-R Freak
Berichten: 574
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:16 pm
Woonplaats:
Locatie: Assen

Bericht door Yme »

Ppfff, dat is een aardige lijst van wat eraan moet gebeuren. Ik zou dat persoonlijk toch eerst aanpakken alvorens een andere nokkenas erin te blaffen.... 2e hands zijn ze erg schaars, omdat ze meestal met de motor en auto worden verkocht maar soms (zoals vorige week) komen ze toch nog langs op het Engelse forum.
Ik heb er toen nog over nagedacht voor mn TF, maar toch besloten om het niet te doen aangezien ik nog genoeg projectjes heb liggen voor beide auto's om eerst te doen want de zomer komt alweer dichtbij! :mrgreen:
Daily drive: Scarlet Rose (MG ZR 160, @172pk/191NM)
Project:

MGCC Membership no: 117137
MG ZR Commision no: 10024
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Het ECU herprogrammeren gaat ook niet, kan alleen met MEMS 3.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Met goedkope upgrades zul je nooit veel vermogenswinst halen uit een mems2 VVC.

Als je het goed wilt doen zul je tijd en geld moeten investeren.
Anders kun je beter meteen een auto kopen die het door jou gewenste vermogen al heeft.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Maar anderzijds heb je met je BRM wel iets aparts in bezit
Plaats reactie