Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?
Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?
Sinds kort heb ik een BRM
Zoals is te lezen in het voorsteltopic.
Ik heb begrepen dat ik her en der domme vragen mag plempen, dus bij deze
Ja de BRM dus. Echt een super wegligging, niet normaal!
Mooie verschijning ook. Groen met een oranje lip. Hoe verzin je het!? Een vriend van mij vertelde mij: ‘dat die kleurstelling is tot stand gekomen omdat BRM ooit(?) eens mee deed aan een race waarbij zij de rode kleur wilde gebruiken, omdat dit dé Engelse zou zijn. Echter was deze kleur al verkozen door een Italiaans merk uit Bologna Maranello.. Toen heeft men besloten een eerbetoon aan Ierland te maken door middel van de groen/oranje kleurstelling’.
Deze info heeft hij ooit bij Top Gear vernomen. Mijn vraag aan jullie klopt dit verhaal? Zo nee, hoe zit het dan? En, ik ben opzoek naar de kleur codes van de BRM, en voornamelijk van groen. Ik heb ooit eens een lijst met kleurcodes gevonden ergens op dit forum..maar niet opgeslagen in mijn favorieten..slim (not).
Verder ben ik erg benieuwd wie de mechanica (aandrijving=motorblok+versnellingsbak+eindoverbrenging) heeft ontworpen en gefabriceerd. Ik dacht namelijk eerst dat het VVC blok een Honda blok was maar volgens mij zit ik er faliekant naast?
Dan ben ik heel benieuwd hoe(lang) een Engels blok moet worden warm gereden. Is het als een Italiaans blok waarin het allemaal heel voorzichtig moet (ruim een half uur opbouwend warmrijden)?
Daarnaast klinkt mijn blok een beetje als een diesel :s Is dit normaal bij een BRM, lijkt me niet toch? Op het forum heb ik meer van dit soort situaties gelezen bij andere 200’s. Meest luidt de conclusie: ‘iets rondom de nokkenas of de nokkenas zelf’. Vrienden van mij geven mij verschillende mogelijke oorzaken voor het getik, uiteenlopend van: ‘een of twee kleppen lopen niet goed’ tot ‘tijdens/na de distributieriem vervangen zijn de distributieriem en nokkenasriem niet goed op elkaar afgestemd..’. Heeft er iemand een idee hoe je dit het best kunt onderzoeken?
Zelf dacht ik eraan om de BRM op de testbank bij Van Beek Racing (Den Haag) te zetten. Maar mocht blijken dat de BRM te weinig vermogen heeft wat kan ik dan het best doen? Zijn er in Zuid Holland garages die goed zijn met VVC?
____________
Zoals is te lezen in het voorsteltopic.
Ik heb begrepen dat ik her en der domme vragen mag plempen, dus bij deze
Ja de BRM dus. Echt een super wegligging, niet normaal!
Mooie verschijning ook. Groen met een oranje lip. Hoe verzin je het!? Een vriend van mij vertelde mij: ‘dat die kleurstelling is tot stand gekomen omdat BRM ooit(?) eens mee deed aan een race waarbij zij de rode kleur wilde gebruiken, omdat dit dé Engelse zou zijn. Echter was deze kleur al verkozen door een Italiaans merk uit Bologna Maranello.. Toen heeft men besloten een eerbetoon aan Ierland te maken door middel van de groen/oranje kleurstelling’.
Deze info heeft hij ooit bij Top Gear vernomen. Mijn vraag aan jullie klopt dit verhaal? Zo nee, hoe zit het dan? En, ik ben opzoek naar de kleur codes van de BRM, en voornamelijk van groen. Ik heb ooit eens een lijst met kleurcodes gevonden ergens op dit forum..maar niet opgeslagen in mijn favorieten..slim (not).
Verder ben ik erg benieuwd wie de mechanica (aandrijving=motorblok+versnellingsbak+eindoverbrenging) heeft ontworpen en gefabriceerd. Ik dacht namelijk eerst dat het VVC blok een Honda blok was maar volgens mij zit ik er faliekant naast?
Dan ben ik heel benieuwd hoe(lang) een Engels blok moet worden warm gereden. Is het als een Italiaans blok waarin het allemaal heel voorzichtig moet (ruim een half uur opbouwend warmrijden)?
Daarnaast klinkt mijn blok een beetje als een diesel :s Is dit normaal bij een BRM, lijkt me niet toch? Op het forum heb ik meer van dit soort situaties gelezen bij andere 200’s. Meest luidt de conclusie: ‘iets rondom de nokkenas of de nokkenas zelf’. Vrienden van mij geven mij verschillende mogelijke oorzaken voor het getik, uiteenlopend van: ‘een of twee kleppen lopen niet goed’ tot ‘tijdens/na de distributieriem vervangen zijn de distributieriem en nokkenasriem niet goed op elkaar afgestemd..’. Heeft er iemand een idee hoe je dit het best kunt onderzoeken?
Zelf dacht ik eraan om de BRM op de testbank bij Van Beek Racing (Den Haag) te zetten. Maar mocht blijken dat de BRM te weinig vermogen heeft wat kan ik dan het best doen? Zijn er in Zuid Holland garages die goed zijn met VVC?
____________
Hallo Whambam
de kleur codes zijn
HYF das groen (ook af te lezen op type plaatje)
ERM das oranje
MNH is zilver
ik namelijk mijn BRM laatst opnieuw laten spuiten dus weet zeker dat dit de goede kleuren zijn
wat betreft het verhaal achter de kleuren klopt het zo ver ik weet
en ja dat geluid zonder er na te kunnen luisteren is dat lastig te bepalen wat het is maar de timing staat wel goed anders had je dat al wel gemerkt
maar wat het meest voorkomende is dat kleppenstoters die zitten tussen de nokkenas en de klep zelf die maken meestal de tikkende geluid waar door hij op een diesel lijkt is trouwens niks ernstig hoor
wat ik heb gedaan is een bus Interflon Fin 25 das een toevoegmiddel aan de olie gedaan dat werkt goed geluid is stuk minder maar gaat nooit helemaal weg en verwacht niet dat als je het erin hebt gedaan dat het direct hoorbaar is na verloop van tijd word het geleidelijk minder denk aan 250-500km
hoop dat je er wat aan hebt
de kleur codes zijn
HYF das groen (ook af te lezen op type plaatje)
ERM das oranje
MNH is zilver
ik namelijk mijn BRM laatst opnieuw laten spuiten dus weet zeker dat dit de goede kleuren zijn
wat betreft het verhaal achter de kleuren klopt het zo ver ik weet
en ja dat geluid zonder er na te kunnen luisteren is dat lastig te bepalen wat het is maar de timing staat wel goed anders had je dat al wel gemerkt
maar wat het meest voorkomende is dat kleppenstoters die zitten tussen de nokkenas en de klep zelf die maken meestal de tikkende geluid waar door hij op een diesel lijkt is trouwens niks ernstig hoor
wat ik heb gedaan is een bus Interflon Fin 25 das een toevoegmiddel aan de olie gedaan dat werkt goed geluid is stuk minder maar gaat nooit helemaal weg en verwacht niet dat als je het erin hebt gedaan dat het direct hoorbaar is na verloop van tijd word het geleidelijk minder denk aan 250-500km
hoop dat je er wat aan hebt
weet er niet zo heel veel vanaf, maar...
een vvc motor is geen honda motor.
een vvc klinkt idd een klein beetje als een diesel.
en elke auto moet je goed warm rijden. De meeste temperatuur metertjes geven al wel aan dat je temperatuur 90 graden is, maar dat is je koelwater.
Heb op mijn peug een olietemperatuur meter zitten en het duurt gewoon echt 10 km voordat die meter uitslaat, terwijl mijn watermeter al na 4 km warm is.
een vvc motor is geen honda motor.
een vvc klinkt idd een klein beetje als een diesel.
en elke auto moet je goed warm rijden. De meeste temperatuur metertjes geven al wel aan dat je temperatuur 90 graden is, maar dat is je koelwater.
Heb op mijn peug een olietemperatuur meter zitten en het duurt gewoon echt 10 km voordat die meter uitslaat, terwijl mijn watermeter al na 4 km warm is.
@jwr55, hoi, thanks voor de codes. Hoe is het resultaat van de overgespoten BRM? Ga je nog foto's uploaden? En mag ik zo onbeschofd zijn om te vragen wat dat kost? Mijn BRM heeft wat plekjes: bij 3 wielkasten is de achterkant wat aan het corroderen, bij de scharnieren van mijn achterklep zit ook wat oppervlakkige roest (ik heb vandaag novorex gekocht..) en rondom mijn rechter knipperlicht zit wat corrosie :s Ik wil die laatste plek netjes laten herstellen (afplakken, schuren, plamuren, primen, lakken, vernissen) maar heb geen idee wat ik aan kosten moet verwachten. Iemand hier wel?
Wat zou ik dan merken als mijn timing niet goed staat? Ik vind mijn BRM namelijk onderin niet makkelijk optrekken. Tot 2000toeren moet ik de koppeling echt héél voorzichtig op laten komen anders 'stall' ik 'em. Maar misschien is het wel een kwestie van gewenning..
Zo'n toevoegingmiddel vind ik trouwens een goed idee. Ben aan het googlen geslagen en heb een aantal positieve verhalen gelezen over Forte (eerst Forte Motor Flush en daarna Forte Top End Treatment). Ben vandaag langs wat winkels geweest maar nog geen kunnen vinden die het uberhaupt verkoopt (laat staat aan particulieren, verkoop aan particulieren past overigens niet in het beleid van Forte). Maar ik zoek rustig verder
@ JD Thanks voor de info. Zo rij ik ook ongveer warm (maar eerlijk gezegd wel meer dan 10km voordat ik hélémaal los ga).
Wat zou ik dan merken als mijn timing niet goed staat? Ik vind mijn BRM namelijk onderin niet makkelijk optrekken. Tot 2000toeren moet ik de koppeling echt héél voorzichtig op laten komen anders 'stall' ik 'em. Maar misschien is het wel een kwestie van gewenning..
Zo'n toevoegingmiddel vind ik trouwens een goed idee. Ben aan het googlen geslagen en heb een aantal positieve verhalen gelezen over Forte (eerst Forte Motor Flush en daarna Forte Top End Treatment). Ben vandaag langs wat winkels geweest maar nog geen kunnen vinden die het uberhaupt verkoopt (laat staat aan particulieren, verkoop aan particulieren past overigens niet in het beleid van Forte). Maar ik zoek rustig verder
@ JD Thanks voor de info. Zo rij ik ook ongveer warm (maar eerlijk gezegd wel meer dan 10km voordat ik hélémaal los ga).
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
Je kan bij mijn werk wel een offerte vragen wat het kost om te spuiten wat je wilt laten spuiten.
Het beste is wel om met de auto langs te rijden dan
www.valstarschade.nl
Het beste is wel om met de auto langs te rijden dan
www.valstarschade.nl
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Re: Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?
Een waterpompenfabrikant is de ontwerper van het VVC gebeuren heb ik me laten vertellen door een kenner.Whambam schreef: Verder ben ik erg benieuwd wie de mechanica (aandrijving=motorblok+versnellingsbak+eindoverbrenging) heeft ontworpen en gefabriceerd.
Motorblok is gewoon een K serie van Rover en de versnellingsbak is een PG1, die ook op de diesels en T/ M/ O series zitten.
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- Robert-220TC
- MG-R Freak
- Berichten: 1618
- Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
- Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
- Contacteer:
Volgends mij ben je vd week geweest?
Ik zag teminste ff een brm staan op het terein
Ik had begrepen dat je voorschermen doorgerot waren.
Wat je kan doen
Immitatieschermen halen
op www.winparts.nl
Ik zag teminste ff een brm staan op het terein
Ik had begrepen dat je voorschermen doorgerot waren.
Wat je kan doen
Immitatieschermen halen
op www.winparts.nl
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Of twee goede schermen bij mij kopen... heb nog een BRM staan zonder motor.Robert-220TC schreef:Volgends mij ben je vd week geweest?
Ik zag teminste ff een brm staan op het terein
Ik had begrepen dat je voorschermen doorgerot waren.
Wat je kan doen
Immitatieschermen halen
op www.winparts.nl
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
@JD check
@Robert-220TC
Ja was daar idd vorgige week (op een donderdag, dacht ik). Thanks voor de link
@peter.evers
PBtje
P.S. Ik heb laatst een boek gekocht over de rover 200. Hopende dat het de VVC en evtueel BRM ook zou behandelen.. Niet dus! Iemand interesse? Het gaat om een boek van Haynes. Titel: Rover 211, 214, 216, 218 & 220, Dec 1995 to 1998 (N to R registration) Petrol & Diesel: Haynes Service and Repair Manuals [Hardcover]
http://www.amazon.co.uk/Rover-1995-regi ... 1859603998
@Robert-220TC
Ja was daar idd vorgige week (op een donderdag, dacht ik). Thanks voor de link
@peter.evers
PBtje
P.S. Ik heb laatst een boek gekocht over de rover 200. Hopende dat het de VVC en evtueel BRM ook zou behandelen.. Niet dus! Iemand interesse? Het gaat om een boek van Haynes. Titel: Rover 211, 214, 216, 218 & 220, Dec 1995 to 1998 (N to R registration) Petrol & Diesel: Haynes Service and Repair Manuals [Hardcover]
http://www.amazon.co.uk/Rover-1995-regi ... 1859603998
- MGPete
- MG-R Freak
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
- Woonplaats: Scheveningen
- Contacteer:
Re: Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?
Het motorblok wordt toch door Powertrain gemaakt?peter.evers schreef:Motorblok is gewoon een K serie van Rover en de versnellingsbak is een PG1, die ook op de diesels en T/ M/ O series zitten.
PG1 is een PeuGeot bak.
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
- Gerald-17
- MG-R Core
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
- Woonplaats: Zuidwolde (DR)
- Contacteer:
toevallig gekocht in dedemsvaart?Whambam schreef:@Robert: ok, zal binnenkort eens langsrijden
@JD: wist ik het maar..
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier op het forum zou zeggen: 'hee, dat is mijn/zijn/haar voormalige BRM!' Want meer dan een instruktieboekje heb ik er niet bij... :{
zo ja weet ik wel van wie die geweest is