Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Whambam

Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?

Bericht door Whambam »

Sinds kort heb ik een BRM :D
Zoals is te lezen in het voorsteltopic.

Ik heb begrepen dat ik her en der domme vragen mag plempen, dus bij deze ;)

Ja de BRM dus. Echt een super wegligging, niet normaal!
Mooie verschijning ook. Groen met een oranje lip. Hoe verzin je het!? Een vriend van mij vertelde mij: ‘dat die kleurstelling is tot stand gekomen omdat BRM ooit(?) eens mee deed aan een race waarbij zij de rode kleur wilde gebruiken, omdat dit dé Engelse zou zijn. Echter was deze kleur al verkozen door een Italiaans merk uit Bologna Maranello.. Toen heeft men besloten een eerbetoon aan Ierland te maken door middel van de groen/oranje kleurstelling’.
Deze info heeft hij ooit bij Top Gear vernomen. Mijn vraag aan jullie klopt dit verhaal? Zo nee, hoe zit het dan? En, ik ben opzoek naar de kleur codes van de BRM, en voornamelijk van groen. Ik heb ooit eens een lijst met kleurcodes gevonden ergens op dit forum..maar niet opgeslagen in mijn favorieten..slim (not).

Verder ben ik erg benieuwd wie de mechanica (aandrijving=motorblok+versnellingsbak+eindoverbrenging) heeft ontworpen en gefabriceerd. Ik dacht namelijk eerst dat het VVC blok een Honda blok was maar volgens mij zit ik er faliekant naast?
Dan ben ik heel benieuwd hoe(lang) een Engels blok moet worden warm gereden. Is het als een Italiaans blok waarin het allemaal heel voorzichtig moet (ruim een half uur opbouwend warmrijden)?
Daarnaast klinkt mijn blok een beetje als een diesel :s Is dit normaal bij een BRM, lijkt me niet toch? Op het forum heb ik meer van dit soort situaties gelezen bij andere 200’s. Meest luidt de conclusie: ‘iets rondom de nokkenas of de nokkenas zelf’. Vrienden van mij geven mij verschillende mogelijke oorzaken voor het getik, uiteenlopend van: ‘een of twee kleppen lopen niet goed’ tot ‘tijdens/na de distributieriem vervangen zijn de distributieriem en nokkenasriem niet goed op elkaar afgestemd..’. Heeft er iemand een idee hoe je dit het best kunt onderzoeken?
Zelf dacht ik eraan om de BRM op de testbank bij Van Beek Racing (Den Haag) te zetten. Maar mocht blijken dat de BRM te weinig vermogen heeft wat kan ik dan het best doen? Zijn er in Zuid Holland garages die goed zijn met VVC?
____________
jwr55

Bericht door jwr55 »

Hallo Whambam

de kleur codes zijn
HYF das groen (ook af te lezen op type plaatje)
ERM das oranje
MNH is zilver

ik namelijk mijn BRM laatst opnieuw laten spuiten dus weet zeker dat dit de goede kleuren zijn
wat betreft het verhaal achter de kleuren klopt het zo ver ik weet

en ja dat geluid zonder er na te kunnen luisteren is dat lastig te bepalen wat het is maar de timing staat wel goed anders had je dat al wel gemerkt ;)
maar wat het meest voorkomende is dat kleppenstoters die zitten tussen de nokkenas en de klep zelf die maken meestal de tikkende geluid waar door hij op een diesel lijkt is trouwens niks ernstig hoor

wat ik heb gedaan is een bus Interflon Fin 25 das een toevoegmiddel aan de olie gedaan dat werkt goed geluid is stuk minder maar gaat nooit helemaal weg en verwacht niet dat als je het erin hebt gedaan dat het direct hoorbaar is na verloop van tijd word het geleidelijk minder denk aan 250-500km

hoop dat je er wat aan hebt
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

weet er niet zo heel veel vanaf, maar...
een vvc motor is geen honda motor.
een vvc klinkt idd een klein beetje als een diesel.
en elke auto moet je goed warm rijden. De meeste temperatuur metertjes geven al wel aan dat je temperatuur 90 graden is, maar dat is je koelwater.
Heb op mijn peug een olietemperatuur meter zitten en het duurt gewoon echt 10 km voordat die meter uitslaat, terwijl mijn watermeter al na 4 km warm is.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Whambam

Bericht door Whambam »

@jwr55, hoi, thanks voor de codes. Hoe is het resultaat van de overgespoten BRM? Ga je nog foto's uploaden? En mag ik zo onbeschofd zijn om te vragen wat dat kost? Mijn BRM heeft wat plekjes: bij 3 wielkasten is de achterkant wat aan het corroderen, bij de scharnieren van mijn achterklep zit ook wat oppervlakkige roest (ik heb vandaag novorex gekocht..) en rondom mijn rechter knipperlicht zit wat corrosie :s Ik wil die laatste plek netjes laten herstellen (afplakken, schuren, plamuren, primen, lakken, vernissen) maar heb geen idee wat ik aan kosten moet verwachten. Iemand hier wel?

Wat zou ik dan merken als mijn timing niet goed staat? Ik vind mijn BRM namelijk onderin niet makkelijk optrekken. Tot 2000toeren moet ik de koppeling echt héél voorzichtig op laten komen anders 'stall' ik 'em. Maar misschien is het wel een kwestie van gewenning..

Zo'n toevoegingmiddel vind ik trouwens een goed idee. Ben aan het googlen geslagen en heb een aantal positieve verhalen gelezen over Forte (eerst Forte Motor Flush en daarna Forte Top End Treatment). Ben vandaag langs wat winkels geweest maar nog geen kunnen vinden die het uberhaupt verkoopt (laat staat aan particulieren, verkoop aan particulieren past overigens niet in het beleid van Forte). Maar ik zoek rustig verder ;)

@ JD Thanks voor de info. Zo rij ik ook ongveer warm (maar eerlijk gezegd wel meer dan 10km voordat ik hélémaal los ga).
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Je kan bij mijn werk wel een offerte vragen wat het kost om te spuiten wat je wilt laten spuiten.

Het beste is wel om met de auto langs te rijden dan

www.valstarschade.nl
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

hoe is je onderhoud?
olie, oliefilter, brandstoffilter, bougies, bougies kabels, verdelerkap enz...

zou daar eerst een naar kijken voordat je naar eventuele fouten gaat zoeken die er misschien helemaal niet zijn ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Whambam

Bericht door Whambam »

@Robert: ok, zal binnenkort eens langsrijden ;)

@JD: wist ik het maar..
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier op het forum zou zeggen: 'hee, dat is mijn/zijn/haar voormalige BRM!' Want meer dan een instruktieboekje heb ik er niet bij... :{
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Re: Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?

Bericht door tomcat.t16 »

Whambam schreef: Verder ben ik erg benieuwd wie de mechanica (aandrijving=motorblok+versnellingsbak+eindoverbrenging) heeft ontworpen en gefabriceerd.
Een waterpompenfabrikant :+ is de ontwerper van het VVC gebeuren heb ik me laten vertellen door een kenner.

Motorblok is gewoon een K serie van Rover en de versnellingsbak is een PG1, die ook op de diesels en T/ M/ O series zitten.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

dan zou ik daar maar eens mee beginnen ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert-220TC
MG-R Freak
Berichten: 1618
Lid geworden op: za nov 30, 2002 1:13 am
Woonplaats: rijswijk(zh)(réswék)
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Volgends mij ben je vd week geweest?

Ik zag teminste ff een brm staan op het terein

Ik had begrepen dat je voorschermen doorgerot waren.

Wat je kan doen

Immitatieschermen halen
op www.winparts.nl
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Robert-220TC schreef:Volgends mij ben je vd week geweest?

Ik zag teminste ff een brm staan op het terein

Ik had begrepen dat je voorschermen doorgerot waren.

Wat je kan doen

Immitatieschermen halen
op www.winparts.nl
Of twee goede schermen bij mij kopen... heb nog een BRM staan zonder motor.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Whambam

Bericht door Whambam »

@JD check ;)

@Robert-220TC
Ja was daar idd vorgige week (op een donderdag, dacht ik). Thanks voor de link :)

@peter.evers
PBtje

P.S. Ik heb laatst een boek gekocht over de rover 200. Hopende dat het de VVC en evtueel BRM ook zou behandelen.. Niet dus! Iemand interesse? Het gaat om een boek van Haynes. Titel: Rover 211, 214, 216, 218 & 220, Dec 1995 to 1998 (N to R registration) Petrol & Diesel: Haynes Service and Repair Manuals [Hardcover]
http://www.amazon.co.uk/Rover-1995-regi ... 1859603998
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Re: Lichte dieselsound uit mijn BRM. En wat is de kleurcode?

Bericht door MGPete »

peter.evers schreef:Motorblok is gewoon een K serie van Rover en de versnellingsbak is een PG1, die ook op de diesels en T/ M/ O series zitten.
Het motorblok wordt toch door Powertrain gemaakt?

PG1 is een PeuGeot bak.
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Puempel
MG-R Regular
Berichten: 40
Lid geworden op: do aug 06, 2009 7:23 pm
Woonplaats:
Locatie: D - Stadtlohn

Bericht door Puempel »

Powertrain was a subsidiary company of Rover.

PG1 is a Honda gearbox. R65 is a PSA Gearbox.
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

Whambam schreef:@Robert: ok, zal binnenkort eens langsrijden ;)

@JD: wist ik het maar..
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier op het forum zou zeggen: 'hee, dat is mijn/zijn/haar voormalige BRM!' Want meer dan een instruktieboekje heb ik er niet bij... :{
toevallig gekocht in dedemsvaart?
zo ja weet ik wel van wie die geweest is 8)
Whambam

Bericht door Whambam »

Gerald-17 schreef: toevallig gekocht in dedemsvaart?
zo ja weet ik wel van wie die geweest is 8)
Nee in Uden. Maar volgens de APK-papieren is hij de laatste 2 keer in Vroomshoop gekeurd.
Plaats reactie